• Ejnie

motion vid öm hälsena?

Hej på er,

hoppas på att någon hälsomänniska har ett bra tips på motionsformer när man har öm hälsena. Troligen har jag dragit på mig en inflammation som inte läker i våras på bröllopsresan och enda rådet jag får är viktminskning och motion. Promenerar ca 30 min varje dag, men har alltid så ont på slutet att jag inte vågar gå längre. Har bra skor, så det är inte det som är problemet... Simning funkar inte av andra skäl, men jag hoppas på andra tips från er.

• Svar på tråden motion vid öm hälsena?
  • cherlindrea

Om du klarar av att cykla så är det ju bra motion.

• Guldfisken

Är det enbart konditionsträning du är ute efter? Annars kan ju styrketräning, typ Body Pump, vara ett alternativ. Bollsporter där du inte måste springa långa sträckor, typ badminton, pingis och volleyboll skulle väl kanske kunna funka (nu vet jag i och för sig en som slet av hälsenan när han spelade badminton men han kanske tog i för mycket)

Lycka till, och hoppas att hälsenan blir bättre.

• Guldfisken

Olika typer av yoga, typ styrkeyoga (inte heller så mycket kondition men bra smidighetsträning) kanske också skulle passa?

• Ejnie

Styrketräning är absolut en bra ide, men eftersom jag måste gå ned i vikt också är det viktigt att det är konditionshöjande också så förbränningen ökar. Yoga är jag väldigt sugen på iallafll så det vore kanske något

Ska prova cykling men är skeptisk till om inte det också tar på hälsenan, men jag ska prova iaf.

TAck för råd - ser fram emot fler tips!

• Guldfisken

Ejnie: Jag är ingen expert men har läst överallt om att starka muskler ger bättre fettförbränning och håller igång fettförbränningen även när du sitter stilla. Men självklart är det ju inte bra att enbart köra styrketräning utan någon konditionsvariant. Då kommer du att se ut som Hulken efter ett tag. :)

• cherlindrea

Styrketräning ökar förbränningen över hela dygnet medan konditionsträning ökar förbränningen mera för stunden (och ett tag efteråt). Så styrketräning är ingen dum idé alls. Det är EXTREMT svårt för tjejer att träna upp sig till att se ut som Hulken, det är ett vanligt missförstånd. :)

Jag tror att du utan problem kan träna styrketräning 2-3 ggr per vecka och det kommer öka din förbränning (eftersom ju mer muskler = desto större förbränning).

Hoppa in i Träningspeppningstråden så får du säkert lite tips.

• AnnaM

Stretcha din hälsena ofta och håll den varm. Jag har mycket problem med mina hälsenor och måste vara försiktig med dem. Om jag slarvar med stretchingen klagar de direkt. Stretcha varje gång du gjort något ansträngande och ibland annars också, några gånger om dagen. Hälsenan är lätt att stretcha utan att någon märker det, så det kan man göra när man står i kö t.ex. Böj upp tårna och pressa bak vaden, men ha benet lite böjt. Annars är det bästa om man kan stå i t.ex. en trapp och ha tyngden på den ena foten och stretcha den andra vaden/hälsenan.

Se också till att alltid hålla hälsenan varm, använd strumpor och ha gärna något om på natten, jag har benvärmare om hälarna på nätterna, fult men bra. Ta varma fotbad ibland, det är också bra för hälsenan.

Spinning fungerar för mig, likaså simning (men det gick ju inte för dig). Löpning är ingen höjdare, men jag gillar att springa så det gör jag ändå. Badminton som någon ovan rekommenderade skulle jag dock avråda från, jag har fått mina problem från badminton och den vanligaste skadan i badminton är just avsliten hälsena.

Ett annat tips är att alltid ha skor som är 1-2 cm högre i hälen än i tårna, även när man är inomhus och att köpa mjuka "hälar" att lägga i skorna.

Hoppas att din hälsena läker snart och att du slipper problem med den i framtiden, men tänk på att hälsenor tar lång tid att läka.

• Ejnie

AnnaM,

antar att iläggshälarna finns hos skomakare? För det är så att jag inte får ont i högklackade arbestskorna utan enbart när jag går i fotriktiga platta skor...

• AnnaM

Iläggshälarna finns i skoaffärer och i sportaffärer. I skoaffärer är de oftast av kork och rätt billiga. I sportaffärer är de oftast lite geleiga och senast jag köpte kostade de 120 kr för ett par. Jag föredrar de hälar som finns på Intersport, men se till så att du inte får de som är för hälsporre, de har ett hål i mitten (som inte syns, hålet är inuti) och är inte så sköna.

• Guldfisken

cherlindrea: Skämt åsido, det där med Hulken var inte riktigt seriöst. Allsidig träning har ju dock med motivation att göra också.

• cherlindrea

Guldfisken,

det är skönt att höra att det var på skoj, för faktum är att många tjejer drar sig för att styrketräna för att de är rädda att bli biffiga. Men du har en stor poäng angående variation och motivation. :)

• Ejnie

Tack för alla tips, ser fram emot fler om någon har.

Ska absolut skaffa hälkilar - Intersprot nästa!

• Maxis

Såg ett reportage på sportnytt för 5-6 år sedan om några idrottsläkare i Umeå som hittat en metod att bota hälseneinflammation. Metoden gick ut på att göra "reversibla" tåhävningar. D.v.s att gå från tåstående, t.ex längst ut på ett trappsteg, och långsamt sänka ner foten. Ta sedan hjälp av din friska fot och häv dig upp till utgångsposition igen, och upprepa under 10-15 min dagligen under några veckors tid. I reportaget nyttjade man dessutom skivstänger över axlarna för att ge extra "tyngd" åt övningarna. I försöksgruppen (10-20 pers med svåra hälseneproblem) som deltog i reportaget hade samtliga genomfört Sthlm maraton endast 4-5 månader efter att ha påbörjat "behandlingen"!
    Jag har tidigare haft återkommande problem med hälseneinflammation vid mycket löpträning på varierande underlag. Har testad medicinering, antiinflammatoriska injektioner m.m, men inget hjälpte. Såg reportaget, tyckte det lät för bra för att vara sant men testade... och det fungerade! Problemen återkom förvisso några gånger vid byte från hårt till mjukt löpunderlag de efterföljande två åren, men efter att ha upprepat metoden ovan är jag sedan några år tillbaka fri från problemen. Bra va!

• Ejnie

Maxis,

fantastiskt bra ide! Ska omedelbart prova!

• Marina *fru*

Vissa träningsanläggningar har "handcyklar" alltså cyklar där "pedalerna" sitter som handtag, man cyklar genom att röra på armarna istället för benen, kolla om någon på din ort har en sådan cykel. Annars finns det en konditionsmaskin som jag kallar för "älgen" det är en maskin som är som en ståcykel och man gör en slags springcykel-rörelse med benen, denna borde fresta mindre på hälsenan. Pulse Fitness har en sådan maskin, se bild på www.pulsefitness.se (undar kardiovaskulär, bilden längst till vänster).

/marina

• Guldfisken

Roddmaskin är annars jätteroligt, jättejobbigt och bra träning både vad gäller kondition och styrka. Jag inbillar mig att det är ganska skonsamt mot en öm hälsena eftersom man sitter ned (även om man naturligtvis måste vinkla benen lite).

Svar på tråden motion vid öm hälsena?