Stretcha din hälsena ofta och håll den varm. Jag har mycket problem med mina hälsenor och måste vara försiktig med dem. Om jag slarvar med stretchingen klagar de direkt. Stretcha varje gång du gjort något ansträngande och ibland annars också, några gånger om dagen. Hälsenan är lätt att stretcha utan att någon märker det, så det kan man göra när man står i kö t.ex. Böj upp tårna och pressa bak vaden, men ha benet lite böjt. Annars är det bästa om man kan stå i t.ex. en trapp och ha tyngden på den ena foten och stretcha den andra vaden/hälsenan.
Se också till att alltid hålla hälsenan varm, använd strumpor och ha gärna något om på natten, jag har benvärmare om hälarna på nätterna, fult men bra. Ta varma fotbad ibland, det är också bra för hälsenan.
Spinning fungerar för mig, likaså simning (men det gick ju inte för dig). Löpning är ingen höjdare, men jag gillar att springa så det gör jag ändå. Badminton som någon ovan rekommenderade skulle jag dock avråda från, jag har fått mina problem från badminton och den vanligaste skadan i badminton är just avsliten hälsena.
Ett annat tips är att alltid ha skor som är 1-2 cm högre i hälen än i tårna, även när man är inomhus och att köpa mjuka "hälar" att lägga i skorna.
Hoppas att din hälsena läker snart och att du slipper problem med den i framtiden, men tänk på att hälsenor tar lång tid att läka.