• Gift Anna

Ridklubbar i Göteborg

Hej!!!

Har sedan ett par månader tillbaka kommit på att jag vill börja rida igen.Började rida som 6-åring, på min mosters fjording och började på ridskola vid 11- års ålder, där jag red till jag var 16. Att jag slutade berodde på studier på annan ort.Sedan red jag min mosters häst tills för 6 år sedan.

Nu vänder jag hoppet till er Gbg-are som rider eller har ridit, och frågar vilka klubbar som är bra? har surfat runt lite och tycker Göteborgs fältrittklubb verkar bra, ridklubben måste ligga så att man kan ta sig dit med spårvagn eller buss.
    Vad har ni för erfarenheter? skriv!

• Svar på tråden Ridklubbar i Göteborg
  • Gift Anna

*Inga hästtokiga Gbg:are som är nattugglor härinne?* :D

• Johanna = en lat kock

Har tyvärr dålig koll på ridklubbar i stan :( maken är hyperallergisk (hade häst mellan 6 och 17 års ålder)

men vad jag har förstått så är GFRK bra likaså den som ligger vid foten av angeredsbron på hisingen (namnet försvann ur huvet)

• Catty

Hasttokig ja, men inte fran GBG: men jag tankte jag skriver har bara for att din trad inte ska forsvinna!
    Hoppas du far napp for det ar ett suverant initiativ att borja rida igen! Man blir sa glad och tycker om livet nar man rider tycker jag.
    Lycka till!
    Catty ( som om 3 dagar flyger over halva jordklotet for att tillbringa 10 dagar med mammas nya unghast... )

• mrs taylor

Här är en fd hästtok som även är Göteborgare...

GFRK är en mycket bra klubb om än kanske något dyr. Jag har själv ridit där i flera år. Sedan finns det Askims ridklubb, Clarebergs ridklubb, Kungsbacka ridklubb och en massa ute på Hisingen.:O

Var bor du? Det är nog lättare att föreslå någon om jag visste det:)

Är du inte intresserad av att hyra häst i stället med tanke på din tidigare erfarenhet? I så fall kan du sätta upp lappar på olika klubbar om att du vill bli medryttare alt hyra häst. Jag har själv haft egen häst och det är mycket vanligt att man har en eller två personer som hjälper en med hästen några dagar i veckan.

Lycka till med letandet!

• kitkat

Jag har själv ridit på Clareberg och GFRK. Clareberg ligger en bit utanför stan, men de har jätteduktiga ridlärare och hästar. De har även en egen terrängbana om man gillar sånt.
    GFRK gillade jag mindre bra. Manegen delas upp i 3 delar och det blir inte mycket yta att rida ¨på. Hästarna är sådär. Det finns några guldkorn, men jag upplevde många som "trötta". Jag slutade där för ca tre år sedan, så det är möjligt att de köpt in en del nya hästar nu.

Jag har hört att Råda ridklubb ska vara bra, men jag har inte ridit där själv. Om man har möjlighet att åka en bit, vet jag att Kungsbacka ridklubb är mycket populär. Mariedahls ridklubb i Lindome red jag på när jag var yngre. Där var också jättebra! De har dock fler D-ponnies än hästar (hm, för 10 år sedan vill säga). Stallet och ridhuset är jättefräscha.

Förstår att du är sugen på att börja rida igen. När man har ridit en gång kommer det där suget då och då. Jag slutade rida för ca tre år sedan och ibland saknar jag det jättemycket. Det blir säkert att jag börjar igen någon gång.

• kajsa-fina

Vuxenridskolan utanför Gråbo är väldigt bra! Där rider jag och älskar det! Jag började också rida igen efter ett längre uppehåll, ungefär som du.

Många samåker från Gbg och jag red där i två år innan vi skaffade bil. Bussen tog jag bara ett par gånger på hela den tiden.

Stämningen är jättebra (bästa stämningen jag funnit på ngn ridskola)och hästarna mycket trevliga. Det finns flera fullblod och de rids bara av vuxna, så de är känsligare och roligare att rida än vanliga ridskolehästar.

Ta en titt på hemsidan mrmifloda punkt se, och ring och prat med Fred & Jill som driver den. De är jättetrevliga och du kommer inte att ångra dig!

Vart du än väljer att rida så hoppas jag att du börjar rida igen! Det är så roligt och det är väldigt bra träning.

(Lite långt, förlåt!)
    Kram & Lycka till!

• julifru**

Hejsan!!

Jag har ridit på Jennlundsridklubb i många år....Jätte bra ställe med proffsiga instruktörer o fina utbildade hästar!
    MÅnga år sen jag red nu men vet att det är lika bra fortfarande det ligger 2 mil norr om Gbg ...
    Deras hemsida är www.jennylund.nu

Kram Anna

• Hippie chic...

Kan varmt rekommendera Mölndals Ridhus/Ridklubb, ligger lite "off" dock, inåt landet från Lindome,Ranered heter det bestämt..Bra är det i varje fall!

• Gift Anna

Tack för alla tips!
    Bor på Hisingen ,men är beredd att åka en bit,har dock inte tillgång till bil ännu,Gfrk verkar jättebra och det verkar vara lätt att ta sig dit med spårvagn.

• nallemaja

Hej Anna!
    Jag kan rekommendera råda ridklubb. Där rider jag. Bussen stannar på vägen utanför (ca 5-10 min att gå). Annars kan du ju åka med mig Fast jag rider kl 9 på lördag morgon

• brunetten

Jag har de tre senaste åren ridit på Storås Ridklubb och har trivts mycket bra. Rider i vanliga fall i en hoppgrupp men har just nu ett uppehåll pga att jag är gravid. Jag red som barn och hade sedan ett uppehåll på 20 år innan jag började igen.

Storås är en liten familjär ridskola som kanske inte har världens bästa hästar men jag trivs otroligt bra med stämningen, sammanhållningen, personalen och de andra ryttarna. För mig är det självklart att åka förbi och titta på, och prata med min grupp även nu när jag inte kan rida själv.

• brunetten

Missade att skriva att Storås Ridklubb ligger vid Angered.

• Gift Anna

Tack alla för tipsen!
    Skall börja ringa runt och kolla lite var det finns plats och så.
    Är jättesugen på att börja igen.

• LLJ

Hej Anna!
    Hur har det gått med dina planer?
    Jag själv har också planer på att börja igen efter ett långt uppehåll!
    Har du hittat något bra?

• mrs taylor

Gift Anna!

Om du bor på Hisingen kan jag rekommendera K-Ridcenter.
    Min mamma rider där och är jättenöjd och jag har varit med henne där ett par gånger och det verkar väldigt bra!

Nästan alla hästar står i box och man rider i riktiga dressyr eller hoppsadlar. Hästarna går max 2 lektioner per dag och de går uta i stora hagar varje dag. Även väldigt bra instruktörer.

www.k-ridcenter.se/

• Carisma

Jag tycker att du ska åka runt och kika på lektioner nån vardagskväll... det säger det mesta om hästarnas utbildning, hur välridna de är osv. Det är ju "bara" att smyga in på läktaren, sätta sig tillrätta och känna efter om du skulle vilja vara med nera i manegen...
    Gå sen en sväng i stallet och kolla in hästarnas utrustning(passform, ålder,skötsel), hur välmående hästarna ser ut osv.
    Lycka till!

• little

mrs taylor !

Så som jag letat efter K-ridcenter. Jag red för både Lena och Monica en gång i tiden på bö, men slutade för de slutatde... Skulle börja där tänkte jag men blev dåligt och sedan har jag tappat bort deras namn och adress på ridklubben.
    Vet du om de har rena dressyr grupper eller om man hoppar var 4:e vecka eller liknande? Jag är inte så intresserad av hoppning utan letar efter ett ställe där det är ren dressyr i gurppen.
    Annar så är ju Lena väldigt duktig!!

/Little

Svar på tråden Ridklubbar i Göteborg