• *B2*

Barnkalas

Min son fyller 7 år snart och jag begöver hjålp med ideer för ett roligt kalas, lekar och teman osv.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Barnkalas
  • Lenchen

Tyvarr har jag inga barn, men du kanske kan fraga pa familjeliv eller vad nu systersiten till brollopstorget heter.

• grön brud

Vi hade ett baklängeskalas.

Man säger hejdå när gästerna kommer. Sedan får dom gottepåse, efter det tårta/glass osv. Försök att skriva upp hur ni brukar göra och vänd på det. Några barn var väldigt konfunderade, men glada.

Lycka till!

• Smulu

Ballongtårta.
    När min lilla syster fyllde år en gång så gjorde mamma en glass och marängbomb runt en ballong. Tårtan såg helt enorm ut och man anade inte att det var en ballong inuti.
    Syrran fick ju som brukligt är skära den första biten, PANG, grädde, glass och maräng överallt och massa glada tjejer och killar som kastade sig över tårtan.

Annars är choklad leken kul.
    Tag en 200 grams chokladkaka och lägg på ett fat, pappret ska vara kvar.
    Ha vidare en tärning, ett par tjocka tumvantar, en kniv och en gaffel samt en hatt eller mössa.

Slå om vem som börjar, den som får högst.
    Det barnet tar på sig hatten och vantarna tar gaffeln och kniven och börjar öppna chokladkakan och försöker hinna skära sig en bit, under tiden fortsätter man att slå med tärningen. Om någon slår en sexa är det dennes tur att försöka få sig en chokladbit. Man får bara ta en bit i taget!! Mössan ochvantarna måste vara på och man får bara använda gaffel och kniv för att ta choklad, Fint bordskick ska det ju vara på kalas. Man fortsätter alltså hela tiden att slå med tärningen och så fort någon slår 6 så ska den ha chokladfatet, gaffeln, kniven, vantarna hatten och får börja ta choklad, en bit i taget.
    Ha ett kul kalas

• Jema

PIRATTEMA

Dekorationer:
    * Sjörövarflagga
    * Lossas skellet
    * Guldpengar av choklad på bordet
    * Svart duk (lakan)
    * Svarta ballonger
    * Svarta och guldfärgade serpentiner

Lekar:
    * Skattjakt
    * Ansiktsmålning (skäggstubb, mustasch och ärr då dom kommer till kalaset)
    * Måla "tatueringar"
    * Pilkastning på ballonger

Övriga saker:
    * Kikare (använd en toarulle och måla den svart och täck ena änden med färgad cellofan och fäst med en gummisnodd eller tejp.
    * Ögonlappar (Svart gummiband och svart tyg)

Lycka till!
    Jema

• *B2*

Alltså Jema.......

Du är en klippa!!!!

Kram och tack så mycket alla som hjälper mig

• Gift Anna

*B2*

Makens lillebror hade för några år sedan "fångarna på fortet kalas", med en bana i källaren med olika aktiviteter inspirerade av programmet,kanske vore något?

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Micke julibrud

Ett tillägg till Jemas inlägg om piratfest:
    Ögonlappar finns att köpa på Apoteket (cirka 10 kronor). Lättare än att göra själv och ungarna älskar dem.
    Lycka till med kalaset!
    //m

• Jema

Micke julibrud
    Ja, att jag inte tänkte på det

Jema

• Jojoo

Vi hade sjuårskalas för min son i en hyrd simhall. Bara sonens vänner och några vuxna var med, själv var jag utklädd till sjöjungfru med trollspö och allt därtill. Barnen badade och hade kul i vattnet ca 1,5 timme och sedan blev det tårta och fika i cafeterian. Hela partyt var som magiskt för ungarna, det var lite lagom nedtonat med belysningen och vi hade med oss egen barndiscomusik som de satte på i högtalarna för fullt - Marcolioo mm.

Toppenkul! Prata med din närmaste sim/badhall. Väl värt pengarna.

• Jojoo

Ps, i år blir det förmodligen Bowling för hela gänget... alternativt DISCO! Pojken har juh som sagt blivit 9 år snart (23 jan).

• Gift Anna

Tänk när den dagen kommer när man får ordna barnkalas! :D *drömmer*

• Ekorren Fagerlund

Min son, som just fyllde 9, har pratat om att han vill ha riddarkalas. Alla är utklädda till riddare/bågskyttar eller jungfrur. Sen har man medeltida tema på dekoren. Man kan få sticka pilen i måltavlan med förbundna ögon, ha draktårta, plocka ringar med lans.. Vi bor ju på Gotland så alla kompisar har medeltidsdräkter..

Förra året hade sonen och kompisen gladiatorkalas med lite olika sportgrenar och tvekamper.

Vi har även varit på vanligt maskeradkalas. Då kan man bestämma ett speciellt tema om man vill.

Häxkalas är en annan kul grej om ungarna inte blir rädda förstås. Svart spaghetti och grön läsk..

Fångarna på Fortet är kul om man har tid och energi att fixa en massa "celler" och utmaningar.

Kommer inte på mer just nu, men någon annan kanske har fler tips?

Ekorren.

• Rut

Ytterligare ett tillägg till piratidén! Min systerson blev bjuden på piratkalas för inte så länge sedan. Inbjudan bestod av flaskpost! Så tufft! Pappret hade ett litet snöre fastsatt så att det var lätt att dra upp och så kork för! Pappret var "eldat" i sidorna så att det såg ut som en gammal skattkarta. Fast det funkar ju bara om man kan åka runt och dela ut flaskorna, lite dyrt att skicka som paket kanske... :D

•  Kaya ,fd Marlie

GUD vilken bra tråd.
    Ska nämligen ha kalas i dag.

Vi ska göra en svärd tårta efter som min dotter bla är riddare.

Sen blir det bara disco för hela slanten.

Den yngsta gästen är 19 så......

Svar på tråden Barnkalas