• Lojsan

Självsprickor!

Ajjajj, jag har massor med självsprickor på fötterna som gör sååå ont!
    På apoteket säljer de bra plåster som kan använda när sprickorna kommit, men jag tänkte höra med om ni har nåt tips på förebyggande vård!? Ni är så duktiga på så mycket så ni kan/vet säkert nåt om det här oxå!? *hoppas*

Lojsan

• Svar på tråden Självsprickor!
  • cherlindrea

MacGyver,

jag tror att Monn just gav mitt svar. Om fötterna går och badar i svett i varma vinterskor är det ju inte bra. Svettet innehåller en hel del salt som torkar ut huden. Det var DET jag menade.

• LillaLoppan

Lojsan,

Det finns en jättebra och jättefet salva på apoteket som bara heter "Fotvårdssalva", tror det är deras eget märke. Det är en vit tub med en blå sjö-stjärna på. En liten tub som räcker i evigheter kostar runt 30 kronor.
    Locobase-salvorna som apoteket har är också feta och jättebra men är ganska dyra.

• Jennsan

Det finns en salva som heter Salyvase 2% att få på recept. Helt underbar!!!

Eftersom jag går i inneskor varje dag på jobb så får jag sprickor till förbannelsen!

Så jag gör så här:
    # Torrfilar fötterna.
    # Sitter i blöt i 30 min (H2O + fotsalt).
    # Filar IGEN!
    # Torkar torrt.
    # Smörjer in med Salyvase.
    # Sätter på plastpåsar och sen strumpor.
    Lunkar runt i detta i ca 3 timmar. Sen tar jag av allt och smörjer in igen. Gör detta oftast innan sänggående så det får verka ordentligt.

Fungerar utmärkt på mig!

I början gjorde jag det 2 ggr/v, men nu räcker det med en gång i veckan.

Det står tom på tuben att den är bra då man har psoriasis eller förhårdnader.

Testa!!

• MacGyver

Med andra ord så är lagom dos fotsvett bäst.

• Gudde

Smörj honung på sprickorna och lägg över en kompress eller bredare plåster. Det hjälper mig när jag har sprickor i fötterna.

• KUS

Det finns ett stift på apoteket som heter Ker-Ice absolut sprickfri.
    Luktar inte gott, men gör underverk med mina fötter och runt nagelbanden på händerna!

• Snufsis

Om självsprickorna beror på torra fötter, så har jag ett tips på en superbra kräm!

Callusan Extra (finns bara hos fotvårdare). Det är ett cremeskum, som innehåller bla karbamid och stearinsyra. Den är så lätt att smörja in, fötterna blir inte kladdiga och den funkar verkligen!

Är man en torris så ska man vara försiktig med feta fotkrämer eftersom de kan täppa igen porer och på så sätt störa den naturliga regleringen av svettavsöndring och luftväxling = fler självsprickor.

• Mandelmassan

Cracked heal cream från Scholl (tror jag...)! På en vecka var alla blödande sprickor ett minne blott.

• Sydneybruden

Intressant det dar med fotsvetten, sjalv far jag alltid sprickor pa sommaren nar jag gar omkring i sandaler. Daremot aldrig nar jag har 'ordentliga skor' pa mig, och sockar.

Sen ar det ju viktigt att man har skor med mjuka sulor pa sig. Vissa skor ar ju som att ga omkring med trabitar (tanker iofs mest sommarsandaler osv) = en dag med sana sa far jag sjalvsprickor.

• Lojsan

TACK och åter TACK för alla kreativa tips och idéer! Har nu sovit med fötterna insmorda i olivolja, inträdda i plastpåsar och sockor ett par nätter. Har även smort in fötterna VARJE morgon ordentligt. Och jag märker en förbättring!
    Oootroligt skönt! Jag är er evigt tacksamma!
    Trevlig helg på er alla!
    /Lojsan

• Lojsan

cherlindrea, det ÄR härligt! Men man känner sig inte såå läcker när man kryper till sängs om kvällarna precis...
    Men det är det värt!!!
    /Lojsan

• cherlindrea

Det klart, men när du väl fått lite ordning på fötterna så behöver du ju inte göra det varje dag, utan kanske varannan vecka bara, lite beroende på fötterna.

• Kaiza

Jag måste ju pusha lite för Elisabeth Ardens 8 our cream. Även jag har självsprickor men det stoppas snabbt av denna underbara klet kräm ;) Det är fö bra till det mesta.

• nikon88

Ker-Ice det enda som hjälper mig och mina självsprickor. Har testat allt förut och denna salva är överlägsen allt annat. Titta på deras hemsida www.ker-ice.com

• Malin-bruden

Torrfila fötterna regelbundet med en sandpappersfil och smörj in på kvällen.

• Hopp@s

Men allvarligt talat - det kan väl inte vara bra att sova en hel natt med plastpåsar på fötterna? Huden kan ju inte andas då...

• Carom

Salysyl....vaselin (stav????) är super bra säljs på Apoteket.
    Smörj in riktligt på kvällen sätt på dig ett par strumpor och sov gott . Funkar superbra!

Scholls hälplåter har jag provat och det är också jättebra, men kan sitta lite mindre bra vissa gånger. (Man ska värma fast dem)

Sen ett tips som jag fått från en "fotvårdare", man ska ALDRIG fila fötterna i duschen (som många gör) det gör bara att vattnet sipprar in i sprickorna och torkar ut ännu mer.

Svar på tråden Självsprickor!