• Lojsan

Självsprickor!

Ajjajj, jag har massor med självsprickor på fötterna som gör sååå ont!
    På apoteket säljer de bra plåster som kan använda när sprickorna kommit, men jag tänkte höra med om ni har nåt tips på förebyggande vård!? Ni är så duktiga på så mycket så ni kan/vet säkert nåt om det här oxå!? *hoppas*

Lojsan

• Svar på tråden Självsprickor!
  • Storm

Jag har också problem med hälsprickor som gör jätteont! Det enda som hjälper är att smörja! Smörj, smörj, smörj, med fet creme! Varje morgon och kväll. Fila också ofta så att inte du får några förhårdnader som kan trycka och spricka. Har du mycket förhårdnader har Scholl en slags hyvel som "rakar" bortdem. Det är jobbigt att hålla på att smörja in fossarna jämt, men det håller efter sprickorna i alla fall.

• Storm

Glömde att skriva att om du har sprickor som blöder kan lite kortisonsalva få dem att läka snabbare.

• cherlindrea

Man kan förebygga genom att se till att inte svettas så mycket om fötterna. Försök hålla fötterna torra. Använd inte kräm mellan tårna och torka helt torrt efter dusch eller bad.

Smörj gärna in fötterna på kvällen och sov med strumpor. Ett annat lite knasigt råd som funkar är att smörja in med olivolja och sedan sätta på plastpåsar på fötterna och sist strumpor för att hålla fast dem. På morgonen är fötterna mjuka!

• Ejnie

Har fått tips och använt ringblomssalva (från en hälsokost) - funkade bra. Annars håller jag med om tipsen ovan...

• Lojsan

Tack för alla tips!
    Jag försöker verkligen smörja fötterna så ofta som möjligt! Och jag brukar gå till en pedikyrist relativt ofta och få fotbad och filning. Men nu på vintern verkar det som om ingenting hjälper!?
    Kanske jag använder fel sorts creme?! Nån som har nåt förslag på nån riktigt FET salva? Tack igen!
    /Lojsan

PS: Nån som vet VARFÖR man får sprickor egentligen?! Jag har iofs lite problem med huden i övrigt oxå... torr hud och en relativt lindrig form av psoriasis. Det kanske finns nåt samband?!

• hea

Helosan fotsalva samt Naturèn fotcreme utan parfym tycker jag är bra.
    Jag använder fotdeo på dagarna(växlar mellan spray och puder).
    Att på kvällen ta ett fotbad och torka fossingarna riktigt torra och sen gno in dem med mycket salva,dra plastpåsar över och ytterst tjocka sockar brukar funka bra.Lycka till!

• Ejla

Lojsan, det finns definitivt ett samband mellan torr hud och psoriasis. Smörj, smörj, smörj! - gärna med en salva som innehåller karbamid. Gör en rejäl behandling då och då: kleta på ett ordentligt lager kräm, låt det sitta i 20 minuter, torka sedan bort överflödet.

Det är viktigt att förebygga torr hud och sprickor, eftersom psoriasis tyvärr gärna tar fäste i sådant. Själv får jag lätt självsprickor bakom öronen. Inte nog med att det lätt går psoriasis i sprickorna, det gör ju förb*at ont också!

/Ingela - med en något svårare variant av psoriasis.

• MacGyver

cherlindrea

Kan du ha missförstått det där med att inte svettas?

Läkaren jag pratade med för någon vecka sedan sa att man har fotsvett av en anledning;
    Just för att man inte ska få sprickor och torra fötter. Det är därför man så lätt får sprickor när man går barfota i sandaler. Fötterna får inget fukt/svett.

• Monn

Men man kan faktiskt svettas för mycket också, vilket kan leda till bland annat fotsvamp och självsprickor. Framför allt på vintern när man går i täta vinterskor hela dagarna. Fötterna behöver luftas för att må bra. Mina, och många andras, fötter mår bäst på somrarna när fötterna får vara fria och peelas naturligt på stranden. Men självklart är jag noga med att smörja in fötterna också.

Svar på tråden Självsprickor!