• Youma

Sy själv- siden

Har precis fått en symaskin i julklapp, och det drar sig ihop för att börja skära upp och sy i sidenet jag har skaffat.

Är det nåt särskilt med just siden jag ska tänka på när jag klipper ut? Och hur ska man ta sig an kanterna, är det vanlig sicksack som gäller, eller finns det nåt stygn som passar bättre?

• Svar på tråden Sy själv- siden
  • Youma

Nähä, inga händiga männisor här alls?

• Ejnie

Tja, sykunnig vet jag inte men det är viktigt att ha kolla på formen (dvs nåla innan du klipper!) när du klipper eftersom sidenet är mycket "slinkigare" i handen och därför inte håller sig på plats på samma sätt som t.ex. bomull.

• Jj?

Välj rätt symaskinsnål! Nålarna finns i olika grovlekar och olika spetsighet. Gå till sybehörsaffären och berätta vilket material du ska sy i så plockar de fram rätt nål. (Jag har just nu totalt hjärnsläpp...) Syr man i blanka eller tunna material så är det viktigt att man har en NY nål annars är risken att man drar fula trådar i tyget. Så om du har sytt på en nål eller något annat så BYT symaskinsnålen. Du kan använda den till när du syr något mindre viktigt senare.

Sy alla sömmar åt samma håll. Uppifrån och ner, från sidan mot mitten (en urringning sys i fyra steg) så minskas risken att det drar sig.

Fäst inga sömmar och lämna rejält med tråd i bägge ändar så kan man pressa ut det som ändå drar sig. Fäst sedan för hand.

Se till att du har en BRA TYGsax att klippa med. Det räcker att någon har tänkt tanken att klippa papper med saxen så är den förstörd som tygsax.

Zigzack eller inte beror på grovleken på tyget. Jag är rädd att det syns igenom. Då är det bättre att sy dubbla raksömmar och klippa ner sömsmånen. (sy raksöm, pressa ut, pressa isär, pressa ihop åt ena sidan, sy raksöm nr 2 2 mm utanför den första, trimma ner sömsmånen). Eller kasta kanterna för hand. Det syns mindre än maskinell sicksack.

Prova på en stuvbit om tyget tål vatten. Siden kan bli vattenfläckigt. Om du inte är helt säker på att det fungerar med ånga så torrpressa, lite mer meck, men det kan det vara värt för att slippa få en prickig klänning. Om du inte har ett väldigt nytt strykjärn så skulle jag använda pressduk (gammal diskhanduk fungerar bra). Dels för att det kan finnas ojämnheter på strykjärnet som kan haka i och dra trådar, dels för att strykjärn kan släppa kalkrester.

Ta hjälp av någon med att mäta dig innan du klipper. Och ta hjälp med inprovning.

Fler frågor?

• Youma

Tack enormt mycket för det uttömmande svaret!

En del av det du skrev visste jag, men självklart hade glömt, en del var helt nytt!

Helt rätt , det där med nålen.. det sa hon i tygaffären också, men så hade jag givetvis glömt det.
    Ny tygsax får det också bli. Min har visserligen bara använts till tyg, men.. äh, lika bra, behöver fler saxar.

Kasta för hand kommer jag inte orka, för många meter kastning (lång ärm, och släp)

Fler frågor,hmmmm...

Jo! Jag har fått flera bud på om jag ska sy modellen i nåt annat material först, så jag vet om den passar, så säger en del, medans andra säger att det är onödigt arbete, i med att jag är normalbyggd på gränsen till smal, så att jag kommer snarare få ta in den lite än behöva bekymra mig om att ta ut. Så jag vet inte jag... Mätte mig på en brudbutik, och var exakt 38. Dock är jag något mindre om överlivet.
    Kommer hyra in sömmerskan där till att hjälpa mig med tillprovning.

Sen har jag även hört att det är väldigt dumt att fodra siden med siden, för att det blir statiskt när tygerna gnuggas mot varann, men andra säger att det kvittar, i med att jag kommer ändå ha mellanlägg på överlivet, och att allt kommer vändsys, dvs att klänningen kommer vara totalt vändbar. Så ... Ska jag fodra med siden? det enda andra alternativet jag har är att jag fodrar med linne, och så tunt linne kostar mer pengar än vad jag förfogar över ;)

Åter till fodret, i med att det kommer vara exakt likadant som klänningen, är det kanske smart att sy det först, prova ut, och sen sy andra delen av klänningen?

• Bröllopstokiig

Sy fodret först så slipper du sy i annat tyg.

Är du osäker/ovan kan det vara värt att sy livet i bomullsväv först (så gör jag oftast när jag syr till andra eller ritar väldigt på fri hand) Det är billigare att göra av med 1 m bomullstyg á 40 kr än att förstöra sidentyget som kanske inte räcker då...

Min sidenklänning (www.nyblom.nu) fodrade jag i ett tunt viscosfodertyg (lite syntet för att unvika skrynkling) Det tyckte jag fungerade väldigt bra. Siden finns i massor med varianter så mina förra råd gäller alla mer exklusiva tyger egentligen. Det tyget jag hade, hade inte varit bekvämt som foder... Linne tycker jag inte verkar vettigt att fodra med eftersom det skrynklar som det gör. Jag skulle rekommendera ett något mer exklusivt fodertyg (tror jag betalade 90 kr/m för det jag använde)

Om du inte planerar att bära livet åt bägge hållen så tycker jag att du bör betrakta ena sidan som insida.

Prova att sicksacka på en stuvbit och se om det syns igenom när du pressat.

Vad gäller att mäta dig så måste du ta de måtten som mönstret talar om och jämföra dig med deras tabell. Det brukar finnas instruktioner för var man tar in och var man tar ut mönsterdelar om man ligger mellan storlekar. Eftersom du säger att du är en liten 38 i livet så rekommenderar jag lakansväv för inprovning. Om det är hel klänning och inte kjol och liv så klipper du i lakansväv till strax under stussen eller så långt som det ska vara figursytt.

Lycka till!

• Youma

Viscos är inte i min mening naturmatrial, klänningen ska vara av endast naturmatrial... till vårat medeltidsbröllop ;)

Så det blir en klänning, inte liv och kjol. Jag ska ha snörning i ryggen, så mellanlägget kommer sluta någonstans vid rumphöjd.
    Sen har jag fakstiskt tänkt att vända den, och bära vid andra tilfällen än bröllopet ;)

Jag har fått välja om jag ska tvätta sidenet först, för att krympa det (vilket gör det mjukare, men också mindre frasigt) eller att få alltid kemtvätta det.
    I med att jag gillar styvheten i det, så blir det nog kemtvätt.

Nåja.. jag tror jag tar och köper nångra meter lakansväv att leka med. Dock inte till hela klänningen, för det blir 6 meter.

Nu bekymrar jag mig över att "ränderna" i tyget kommer på fel ledd enligt mig. (strukturens ränder) men det är väl inget att göra åt..

Åter Tusen tack för svaren!!

• Frk Cattis

Viskos är, om jag inte minns fel, gjort av trä, alltså borde det väl betraktas som naturmaterial.

• Youma

Jo, visst är det trä, men inte desto mindre uppför det sig som plast, känns som plast och ser ut som plast. Inte särskilt medeltida heller.

• Jj?

Att viscos inte är medeltida håller jag med om, däremot KAN jag inte säga att jag är överens med yttrandet "uppför det sig som plast, känns som plast och ser ut som plast" *ler* Som alla material finns det många sorters tyger gjorda av samma material. Viscos är normalt ett mycket trevligt material att jobba i med mycket vackert fall. Både bomull och linne blir betydligt mer lättskött och får vackert fall i en viscosblandning.

• emy

Viscose uppför sig inte som plast, det kan jag inte hålla med om. Den vurm för syntetmaterial som varit förhärskande under ett antal år nu har verkligen sålt många äckliga, svett- och svampodlande material, men tycker inte viscose hör dit. Däremot passar det ju inte in på medeltiden. Har du funderat på ett tunnare billigare siden? Eller bomull?

• goda fen

Chiffon klipps lite speciellt vet jag.
    Man tar först lika många meter mönster papper som det tyg man ska klippa och tejpar fast i klippbordet eller golvet. Sedan tejpar man fast tygets stadkant efter papprets kant så att tyget ligger absolut rakt. Sedan tejpar man fast ytterligare ett lager mönsterpapper ovanpå tyget ( obs tejpas i samma kant)
    Sedan nålar man genom alla 3 lagren så att tyget ligger trådrakt och still.
    Sedan ritas mönsterdelarna ovanpå det översta mönsterpappret inkl.sömsmån.
    Detta görs för att förhindra att tyget slinker iväg och blir felklippt. Just tillskärningen är viktig vid sömnad av slinkigt silke.
    Som nybörjare rekommenderar man att sy i taft, råsilke. material som är stela och lätta att hantera. Köp några 10cm remsor och prova. Obs använd silkestråd när du syr siden. Många säger att dagens tråd går bra till allt men polyesterfibern är starkare än silket trots allt och gör lättare nötning av tyget.
    Lycka till! :)

• goda fen

En sak till angående nålar
    Köp aldrig billiga nålar!
    De är vässade på sämre sätt och släpper därför ifrån sig metallrester som skadar maskinen med tiden.
    Köp därför alltid nålar i sybehörs affär och aldrig på ICA.
    :)

• Youma

Jo, läxan med billiga nålar lärde jag mig när jag sydde i ull (rejält tjockt). Även om nålarna borde klara jobbet, så gick de av, en efter en. Och jag kan lova, det är inte skönt att få en nålhalva som sprätter iväg, på ögonlocket! Alltså han jag blinka precis... Köpte de dyraste nålarna på syaffären sen, de varken böjdes gick av, eller blev slöa egentligen.

Jag ska sy klänningen i råsiden, tyckte inte att tyget verkade knepigare än bomull egentligen. Sicksackande blir det med polyestertråd, men resten ska sys med silke.
    Men slöja ska det bli också, så jättebra tips hur man klipper i de där tunna, flygiga tygerna!

Viscos är ett av de matrialen som min hud inte tål, så jag är kanske skeptisk i överkant.

Nåja, nu är tyget ändå hemma, och nu ska jag klura på hur jag ska börja... En rulle mönsterpapper borde det bli i vilket fall.

• Electric Lady

Youma, sy ett provplagg!

Du kommer att känna dig sååå tacksam! Om inte annat så får du ju öva på ett mindre känslig tyg, så är du säker på handen när du börjar med sidenet.

Jag hatar att göra sånt, men att låta bli är att låta lättjan bedra visheten.

Det tar bara en kväll att sy ett provplagg. Det är en väl använd kväll!

• Youma

Jag är rätt säker på handen när det gäller att sy, har sytt egentligen rätt mycket, men inget komplicerat, eller så pass stort som en brudklänning. Inte heller har jag tidigare sytt nåt i siden.

En provklänning kommer inte ta bara en kväll... själva tillklippningen på en provklänningen tar mer! Med tanke på det begränsade utrymmet i min etta, samt att det går åt 6 m tyg, utan foder. Och det på 150cm bredd, utan ledd.

Förresten, är det någon som vet ett alternativ till att nåla? Har hört att man kan andvända limstift som tvättas ur sen, men jag ska inte vattentvätta. Papperstejp?

Svar på tråden Sy själv- siden