Tack enormt mycket för det uttömmande svaret!
En del av det du skrev visste jag, men självklart hade glömt, en del var helt nytt!
Helt rätt , det där med nålen.. det sa hon i tygaffären också, men så hade jag givetvis glömt det.
Ny tygsax får det också bli. Min har visserligen bara använts till tyg, men.. äh, lika bra, behöver fler saxar.
Kasta för hand kommer jag inte orka, för många meter kastning (lång ärm, och släp)
Fler frågor,hmmmm...
Jo! Jag har fått flera bud på om jag ska sy modellen i nåt annat material först, så jag vet om den passar, så säger en del, medans andra säger att det är onödigt arbete, i med att jag är normalbyggd på gränsen till smal, så att jag kommer snarare få ta in den lite än behöva bekymra mig om att ta ut. Så jag vet inte jag... Mätte mig på en brudbutik, och var exakt 38. Dock är jag något mindre om överlivet.
Kommer hyra in sömmerskan där till att hjälpa mig med tillprovning.
Sen har jag även hört att det är väldigt dumt att fodra siden med siden, för att det blir statiskt när tygerna gnuggas mot varann, men andra säger att det kvittar, i med att jag kommer ändå ha mellanlägg på överlivet, och att allt kommer vändsys, dvs att klänningen kommer vara totalt vändbar. Så ... Ska jag fodra med siden? det enda andra alternativet jag har är att jag fodrar med linne, och så tunt linne kostar mer pengar än vad jag förfogar över ;)
Åter till fodret, i med att det kommer vara exakt likadant som klänningen, är det kanske smart att sy det först, prova ut, och sen sy andra delen av klänningen?