• kulan

Parmesanost för gravida??

Ska bjuda en gravid på middag och undrar om det är ok med parmesanost som varit i ugnen. Har inte hittat någon ost med pasiöriserad mjölk, utan det står bara att den innehåller mjölk! Snälla, är det nån som vet??

• Svar på tråden Parmesanost för gravida??
  • Johanna = en lat kock

parmesanost borde inte vara några problem den innehåller så lite vatten att bakterier inte kan utvecklas (det är värre med opastöriserade färskostar och mögelostar)

• f.d. Svart brud

Det borde vara helt OK, med tanke på att vanlig opastöriserad ost är OK om den är tillagad, t ex i sås eller gratäng...

• Johanna = en lat kock

hej!

har kollat mina böcker - enligt de är parmesanost OK både öre och efter ugnen!

så det är lugnt! :D

förresten, om det inte står att det är opastöriserad mjölk så är det nästan alltid inte det :) bra va? :D

• kulan

Tack alla för era svar. Tänk, alltid lär man sig nått nytt!!

• f.d. Svart brud

Du Johanna, nu hakar jag på med en till fråga....

vet du hur det är med den danska Höng-osten då?! Har inte kunnat motstå att köpa lite.... Det står bara mjölk på den och Arla sakuför den, så jag tänkte att den borde vara OK....

• Johanna = en lat kock

svartis

du kan fortsätta köpa den!

den typen av ostar som är opastöriserde har väldigt kort hållbarhet när de börjat mogna (någon/några veckor bara) och säljs i princip aldrig i vanliga butiker ;)

Svar på tråden Parmesanost för gravida??