Parmesanost för gravida??
Ska bjuda en gravid på middag och undrar om det är ok med parmesanost som varit i ugnen. Har inte hittat någon ost med pasiöriserad mjölk, utan det står bara att den innehåller mjölk! Snälla, är det nån som vet??
Ska bjuda en gravid på middag och undrar om det är ok med parmesanost som varit i ugnen. Har inte hittat någon ost med pasiöriserad mjölk, utan det står bara att den innehåller mjölk! Snälla, är det nån som vet??
parmesanost borde inte vara några problem den innehåller så lite vatten att bakterier inte kan utvecklas (det är värre med opastöriserade färskostar och mögelostar)
Det borde vara helt OK, med tanke på att vanlig opastöriserad ost är OK om den är tillagad, t ex i sås eller gratäng...
hej!
har kollat mina böcker - enligt de är parmesanost OK både öre och efter ugnen!
så det är lugnt! :D
förresten, om det inte står att det är opastöriserad mjölk så är det nästan alltid inte det :) bra va? :D
Tack alla för era svar. Tänk, alltid lär man sig nått nytt!!
Du Johanna, nu hakar jag på med en till fråga....
vet du hur det är med den danska Höng-osten då?! Har inte kunnat motstå att köpa lite.... Det står bara mjölk på den och Arla sakuför den, så jag tänkte att den borde vara OK....
svartis
du kan fortsätta köpa den!
den typen av ostar som är opastöriserde har väldigt kort hållbarhet när de börjat mogna (någon/några veckor bara) och säljs i princip aldrig i vanliga butiker ;)