• Monn

Recept på god potatisgratäng

Hej!

Hur gör ni för att få lika god och krämig potatisgratäng som man får på restaurang? Jag lyckas visst aldrig.

• Svar på tråden Recept på god potatisgratäng
  • Hestia

Skala och skiva potatisar. Lägg i en gratängform, varva med lite skivad vitlök, salt, peppar och ost. Avsluta det hela med ost på toppen, och dränk sedan in hela gratängen i grädde.

Inte ett DUGG nyttigt - men det är det inte på restaurang heller... ;)

• grön brud

Idag gjorde jag som Johanna=den lata kocken tipsade om:
    Skiva potatis och lök. Koka upp mjölk tillsammans med lite redning, salt, svartpeppar och pressad vitlök. Lägg i skivad potatis och lök. Koka ca 10 minuter. Stjälp över i ugnsfast form och lägg över riven ost. In i ugnen ca 10 minuter tills det fått färg. Vill du så kan du ju ha grädde i stället för mjölk. Men jag försöker tänka på vad jag äter så detta blev mycket bättre än om man gör det direkt i formen med mjölk. Samtidigt kan man ju smaka av det innan det läggs i formen.

• isis

I restauranger brukar man precis som det står ovan, koka alltihopa innan man kör in det i ugnen.. Jättesmarrigt!

• Rita

Jag brukar också koka först. Men sist så testade jag "Fransk potatisgratäng", receptet finns i "Rutiga kokboken", då gjorde man typ en bechamelsås har jag för mig och den blev riktigt, riktigt bra (och mindre fet).

• f.d. Svart brud

Gott men farligt... 40% grädde och massa ost. Sedan smakar det som restaurang...

• brud 04

Min mamma gör världens godaste potatisgratäng. Jag använder mig av en oval ungsform. Först smörar jag botten. Sen varvar jag skivad okokt potatis, salt, vitlökspulver och riven ost. Som när man gör lasange. Sista lagret ska vara skivad potatis och sen hyvlad ost. Sen häller man över vätskan som består av creme fraiche och vispgrädde. Ungefär 2 dl av varje, beroende på formens storlek.
    Grädda på 225 grader tills det har blivit färg på gratängen. Sänk då till 200 grader och lägg på folie. Sen ska den stå ca en timme. Får ibland stå drygt en timme. Har aldrig ätit en godare potatisgratäng.

• Gift Anna

Det låter som den potatisgratängen min mamma gör! den är supergod! :D

• Tillie

Här är en slags VV-variant jag fått från blivande svärmorn:

En burk Campbells champinjonsoppa
    Potatis
    Lök
    Salt
    Peppar
    Ev. lite ost

Tillred soppan som förpackningen säger. Häll lite soppa i botten. Varva potatisskivor, hackad lök, salt och peppar med soppan. Fortsätt tills formen är full. Lite ost på toppen om man vill.

Jag lagade detta till en riktig potatisgratängsgourmé jag känner och tyckte det var jättegott.

• gyllenbom

skivad potatis, kaffegrädde,lök ostskivor,purjolök i ringar eller hur man själv väljer, blir jättesmaskig..=) och naturligtvis kryddor efter behag....:0)

Svar på tråden Recept på god potatisgratäng