midsommardagen!!!
Någon som har eller ska gifta sig till midsommardagen??? Är det rekomenderat eller inte???
Någon som har eller ska gifta sig till midsommardagen??? Är det rekomenderat eller inte???
Vi gifte odd på midsommardagen förr året, det är att rekomendera! Det enda som kan vara problem är hår/tårta/fotograf/blommor För mig vat blommor det enda lilla problemet,men det ordnade sog. Jag fick hämta blommorna dagen innan och förvarade dem i kylen hemma. perfekt och skönt att slippa spring på bröllopsdagen! Konditoriet var öppet (linquists i sthlm) hår och fotograf var personliga kontaker så det var inget problem!
Lycka till!
Vi gifter oss på midsommardagen 2004, hur långt har ni kommit i eran planering
Inte för att skrämma upp er helt, men jag har varit på bröllop på midsommardagen och det var väldigt avslaget. Det kan förstås ha berott på andra saker, men alla gäster jag har pratat med trodde att det var därför. Festen kom liksom aldrig igång.
Även om alla håller igen på midsommarafton för att de vet att det är bröllop dagen därpå går det ändå ner några snapsar och en del öl (det är ju ändå midsommarafton) så folk är lite sega dagen därpå.
Men det är säkert olika i olika bekantskapskretser.
Ja jag kan ju bara tala för mig själv, men våran fest var allt annat än avslagen :)
Det är klart att man kan gifta sig på midaommardagen, men boka frisör, fotograf, bil, mm i god tid!
Vi gifter oss på midsommardagen ! =) Kul att höra från fler.... Vi tycker det är helt okej eftersom kyrkan rekommenderade lördagen istället för midsommarafton eftersom det är en fredag (=begravningsdag) och om folk är så dumma att dom festar dan innan och är så bakis att dom inte orkar med en till fest så borde man kanske tänka lite mer på vilka man bjuder =) Det enda man bör tänka på är väl isåfall att vara ute i god tid med allt eftersom det är en populär helg! :)
Tänk också på att många kanske passar på att åka bort över midsommarhelgen, till skärgården eller Dalarna eller andra traditionella midsommarplatser, så det kan vara så att en del tackar nej pga att det inte passar ihop med övriga planer. Jag skulle nog tex inte välja att stanna kvar i stan på midsommarafton istället för att sticka ut till nån ö bara för att jag behövde vara tillbaka i stan för ett bröllop dan efter. Det beror väl lite på vem som gifte sig förstås, men jag menar bara att detta är nåt som ni bör vara medvetna om!
jo men därför är det bra att skicka inbjudningarna tidigt så kan folk i alla fall prioritera och bestämma hur de vill göra. Jag vet i alla fall att de flesta jag bjuder kommer att vilja komma på vårt bröllop för det är inte speciellt ofta det är nån i släkten som gifter sig tex. Jag är dessutom den första i min vänskapskrets som gör det så att det blir ju en stor grej! Skulle nån av mina vänner gifta sig på midsommar skulle jag definitivt välja att åka till dem istället för nåt annat mer traditionellt midsommarfirande. Men det är ju jag det.
Jo, jag skulle förmodligen välja likadant om det var nån nära vän eller släkting som gifte sig, men jag tycker kanske att det är lite trist att tvingas välja...
Det är klart att de allra flesta vill prioritera ett bröllop (tror jag) , men jag tycker ändå inte att midsommardagen är en bra dag när man kan välja vilken dag som helst då de flesta inte redan har planer. Men det är ju jag det.
Jo men nu väljer vi midsommar för att Midsommar är just en helg där flera i min släkt har gift sig tidigare, det är en speciell dag ändå! Sen är det exakt 6 månader efter vår förlovningsdag så vi tycker det är perfekt för oss! Speciellt för såna som du måste åka från utlandet passar det också bra eftersom de ändå hade kommit hem till midsommar :)
Bonadea -
det kan jag hålla med om att om man har utländska gäster som kommer så måste man ju planera så att det kan passa dem också! Midsommar är ju som du säger en helg när många passar på att åka hem ändå. Jag är alltså inte sååå negativt inställd till midsommar, det beror ju så mycket på olika omständigheter! Min poäng var bara att man i alla fall bör tänka på sina gäster också och fundera på om det kanske är ett olägligt datum för dem. Tror man inte att det är det så kör på!
Vi gifte oss på midsomardagen förra året. Det var supermysigt. Det var lite knepigt att få till det med blommor, frissa och dyl. men det gick när vi var ute i god tid. Några av våra gäster kunde inte komma tyvärr eftersom dom firade midsommarafton långt bort men det var ju deras beslut. Våra gäster var allt annat än avslagna som någon skrev här ovanför. En jättebra och romantisk dag att gifta sig på.. Lycka till!!