• Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 16 Dec 10:27
    45403 visningar
    44 svar
    44
    45403

    Flytta isär för att rädda förhållandet - Erfarenheter?

    Jag har haft en tråd här tidigare ang. Mercilon 28 P-piller.
    Vi har kommit till den punkten i vårt förhållande att min sambo vill flytta till en egen lägenhet för att komma i underfund med vad hon känner, typ.
    Situationen är sån här (om ni inte orkar läsa igenom andra tråden)
    Hon har samma känslor som förut, älskar mig osv. Allt är jättebra, förutom en sak.
    Hon vill det ska bli bra och säger hon tror det blir bra om vi flyttar isär och försöker hitta tillbaka till varandra. Att vi fortsätter träffas och så fast vi inte bor på samma adress så att säga.
    Orsaken till problemet är att hon inte känner för att ha s ex. Visst, hon säger att när vi väl har det så är det bra.
    Men hon säger att hon vill det ska komma från henne. Att hon verkligen får känna att "Nu vill jag ha s ex med honom"
    Vi har pratat massor om vad det kan beror på. P-piller, att vi träffas för mycket osv. Men hennes egen lust till sex är inte stor.
    Jag har sagt att jag ställer upp till 200% för jag tycker detta förhållande är värt att räddas.

    Nu till frågan! Finns det någon som har några BRA erfarenheter kring detta med att flytta isär för att få lite andrum, etc? De flesta jag pratat med säger att
    "Börjar det väl strula är det bästa att kapa osv."
    Men jag vill rädda och eftersom vi båda vill och tror så....
    Jag behöver lite pepp om ni förstår?

  • Svar på tråden Flytta isär för att rädda förhållandet - Erfarenheter?
  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 16 Dec 11:46
    #0

    Kräftan - Ja, det kanske är något liknande för oss. Att jag hela tiden tar initiativ så hon inte får chansen att själv känna. För det är ju det hon saknar.
    Jag har i alla fall börjat tagit tag i mig själv och på så sätt är aktiv så vi inte träffas JÄMT. Vi får se om det ger resultat. Hoppas bara det ger positivt resultat innan hon hinner hitta lägenhet. *ler*
    Tack för tipset!

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 16 Dec 14:47
    #0

    Ja, vad skönt att höra lite positivt med det hela.
    Det är faktiskt så att hon sagt rakt ut att hon vill hinna få sakna mig oxå. Hon verkligen trycker på det att vi ska träffas och göra saker. Tror faktiskt hon slängt ur sig ordet tillsammans med så det behöver ju inte vara kört fast det är officiellt slut om man säger så. En kompis sa typ:
    "Det kommer aldrig bli som förr, men det KAN faktiskt bli BÄTTRE"
    Jag får satsa på det!
    Inte bra om vi ältar detta för mycket heller utan försöker se framåt.
    Är hon ärlig mot sig själv och mig när hon säger att känslorna finns kvar, att hon fortfarande älskar mig, att hon vill och tror det blir bra igen om vi gör så här så måste jag ju tro på det. Kanske
    s exbiten även den löser sig då. Hoppas det. Ska inte pressa henne. Hon ska få chansen att själv vilja typ...

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 16 Dec 16:40
    #0

    Nojsan - Jo, jag förstår precis vad du menar. Vi har haft upp denna diskussion förut och jag tog inte tag i det tillräckligt då (hade så mycket att göra på huset och var då hemma mycket)
    Visst skulle jag föredra om hon ville ge mig chansen att ta tag i det på allvar och bo kvar. Jag hoppas med det löser sig!

    TeaSpoon - Eh, ja, du ser... Fast jag hoppas på att det ska räcka med en gång isär, om ens det. *ler*

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 17 Dec 10:20
    #0

    Johanna - Jo, så är det ju.
    Hon säger allt annat är bra. Och det är det ju faktiskt. Visst finns det lite småsaker, bland annat det att vi ses nog för mycket eftersom jag jobbar hemmifrån och hon jobbar till kl. 13 på dagarna. Sedan att jag glömt bort mitt gamla aktiva jag, att hon vet precis vart hon har mig osv. Hon vill få sakna mig lite. Men det är ju saker som går att ta tag i.

    Problemet ligger i att hon själv vill få känna att hon vill ha sex. Att inte jag
    hinner få henne att tänka på sex om man säger så.
    Nu blev det ju sex häromdagen, så sex vill hon ju ha, men som sagt, det ska komma mer från henne typ.
    Som Kräftan skrev lite längre upp.

    Electic Lady - Klart som tusan det är upp till henne om hon vill experimentera med piller!!! Men det enda jag gjort är att jag upplyst henne om att det kan vara en bidragande orsak. Och hon är villig att prova.
    Jag mår bäst om vi inte flyttar isär. :-/

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 18 Dec 09:43
    #0

    Mickes isprinsessa - Ja, det verkar ju vara en hel del som blivit väldigt förändrade av p-piller. Visst kan det även vara andra saker som fått lusten att bli ett problem. Men vi har ju pratat en hel del. Kanske det är en kombination av allt. Håller med! Vore inga fel prata med någon kunnig och utomstående.
    Jag har börjat "hålla mig borta" en hel del och det är väl för tidigt än och se ifall det ger resultat. Hon vill ju få sakna mig och det. Kanske det hänger på det. Att sexlusten tappats för att man kommit in i "slentrian". Att hon känner för lite motstånd och så....
    Jag lovar att hålla er uppdaterade hur det går!

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 19 Dec 09:51
    #0

    Hestia - Det du skriver låter mycket vettigt tycker jag. Men håller med om att terapi låter lite extremt. *ler*
    Nja, jag litar på henne ang. att hon säger att allt annat är bra. Visst har det kommit upp några saker när vi pratat nu, bland annat det att hon vill att jag inte ska vara hemma så mycket så hon får chansen att sakna mig lite. (kortfattat) Samt det att hon vet precis vart hon har mig (vill hon inte) och det att hon vill få nej ibland (så hon känner att jag har ett eget liv) Till och med bett mig gå ut och ta bärs med polarna lite oftare. :)
    Men det är ju saker som man pratar om och tar tag i, vilket jag gjort.
    Det återstår nu att se om det ger resultat. Såvida det inte redan är för sent. :(
    Hon har sagt något liknande som du ang. sex. Att eftersom hon inte känner för sex (att det inte kommer från henne först) måste bero på att något saknas.
    Kanske hon tänker som du gjorde, att hon får dåligt samvete. Att hon fortfarande älskar mig vet jag, för det har hon sagt.
    Ja, sex verkar otroligt viktigt idag. Man kan se var och varannan dag i tidningarna om hur man ska få 10 orgasmer, osv.... Trist! När vi väl har sex är det bra säger hon så....
    Ja, vi ska kolla på annat p-medel. Men jag blir lite stressad av att hon letar lägenhet...
    Min julklappsönskning är att det blir bra igen innan hon hinner flytta! Kanske tomten läser här? :)

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 22 Dec 10:14
    #0

    Isis - Nej, jag tar inte alls illa upp av vad du skriver. :)
    Hon har sagt precis samma sak till mig.
    Att hon har ett stort behov av att få pyssla med saker själv, att vi inte ses JÄMT, så när vi väl träffas så uppskattar hon mig mer.
    Det är ju bara trist det gått så långt som det gjort.
    Men kanske det att vi flyttar isär är enda sättet för henne att få känna efter,
    att få sakna mig. Om inte så påverkar det säkert det mesta, även passionen om man säger så.
    Jag har redan börjat tagit tag i mig själv, umgås med mina vänner mera och så.
    Jag bara önskar jag gjort det tidigare!
    :-/
    Jo, det är ju så det ska vara, precis som du skriver, att även om man gör saker på olika håll, så ses man ju hemma sen i alla fall.

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 23 Dec 10:48
    #0

    Engla - Nej, faktum är att det faktiskt redan är officiellt slut om man säger så.
    Det gjordes redan när hon tog upp det.
    Jag blev också lite förvirrad över det.
    Jag frågade varför inte vara tillsammans även om vi flyttar isär.
    Hon menade att det egentligen inte är någon skillnad mellan att det är slut och vi flyttar isär och ser ifall det blir något eftersom vi ska fortsätta träffas, och det att inte göra slut, prova flytta isär och sedan kanske upptäcka att det inte blir något.
    Ibland undrar jag om hon är riktigt säker på vad hon överhuvud taget vill, för en gång när vi pratade om det, sa hon att vi "ska ju fortsätta träffas även om vi inte bor ihop, vara tillsammans"
    Visst, kanske ett slint på tungan där, men, men.
    Situationen är ju den att hon tror att "passionen" är borta eftersom hon inte känner för sex, alltså att inte hon känner för att ta initativet till sex.
    Däremot har hon svarat ärligt på att känslorna finns kvar, samt att hon faktiskt vill och tror det blir bra om vi flyttar isär.
    Det kanske är så enkelt som Isis skrev ovan, vem vet.
    Men jag hade föredragit att det inte var officiellt slut, utan att vi var tillsammans fortfarande, fast ska prova bo isär.
    Men men... Att spä på förvirringen ytterliggare så har jag sagt att hon INTE får vara gullig, kramig eller pussig mot mig om hon inte själv känner för det.
    Saken är det att hon faktiskt är det. Vill ha min närhet, sova nära, kramas och pussas (inget överdrivet men) och hålla handen osv...
    Då är det ju liksom inte slut ändå.
    Kanske hon gjorde slut för att slippa någon press på något sätt.
    Jag försöker som sagt att ge henne en hel del egentid och hoppas det ger något positivt resultat. Lite för tidigt att säga något ännu men....
    Men som sagt... För att svara på din fråga:
    Båda vill att det ska bli bra igen.
    Jag ställer upp på att hon flyttat och att
    vi fortsätter träffas och göra saker.
    Att vi ser vad det leder till.
    Enligt henne kan det bara leda till två saker.
    Antingen hittar vi tillbaka till varandra,
    eller så blir det en djup vänskap av det hela.
    Jag hoppas ju givetvis på att vi hittar tillbaka till varandra, för det där med en djup vänskap till någon man älskar har jag fått min ringa del av under min uppväxt. Syndromet "Är för snäll så tjejerna vill bara bara kompis typ."

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 27 Dec 13:15
    #0

    Nyfiken gul - Jag hoppas verkligen hon inte gett upp. :-/
    Kan ju även vara jag som berättar dåligt.
    Bra frågor du ställer, men svåra att svara på.
    Jo, hon har gjort saker hon med. Hon har varit ute med tjejgänget på krogen flera ggr sedan detta kom upp. Varit iväg och tränat, osv.

    När du skriver som du gör att hon borde SPRINGA iväg till gynekologen och testat drivor av p-piller, kollat allt annat hos doktorn, osv så låter det ju tvärkört.
    Hon har gått med på att testa andra piller, men hon har ju inte SPRUNGIT iväg om man säger så...

    Lika bra lägga sig ner och dö och skita i alltihop med andra ord!
    Jag är också ledsen....

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 27 Dec 13:36
    #0

    Förresten...
    Om det nu skulle vara som Nyfiken Gul tror,,,, Varför är hon ändå så pass kärleksfull när jag sagt att hon bara ska vara det om hon känner för det???
    Falskspel?
    Svårt att tro det om henne....
    :-/

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 28 Dec 12:17
    #0

    Nyfiken Gul - Hm. Jag menade att jag sagt att hon får inte vara kärleksfull för min skull, utan att hon får BARA vara det om hon känner att det känns så från henne sett om du förstår vad jag menar?
    Kanske lika bra fråga rakt ut om hon tröttnat och gett upp när det gäller vårt förhållande?
    Lite motsägelsefullt om hon själv tidigare sagt hon vill och tror det blir bra igen typ. Men kanske lika bra fråga och få ett rakt svar?

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 28 Dec 12:18
    #0

    Bullen - Nja, ALLT har inte en mening.
    Visst förstår jag väl att det finns 1000 andra.
    Men så tänker man inte mitt i det när man tidigare verkligen känt att denne är den rätta typ. :-/
    Jo, positivt måste man tänka hur som helst. Även positivitet smittar.

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 29 Dec 09:04
    #0

    CyberPet - Usch! Det där låter ju hemskt.
    Om hon nu är gullig och rar för ha mig i reserv... :-/
    Nja, är nog inte så sugen på att gå ut och leta annat. Visst kan jag försöka komma ut och ha roligt med polarna.
    Men nu känns det som "varför gå igenom en pärs igen. Här har man lagt ner tid på... osv"
    Smyguppbrytning - Nja, vad menar du då? Hon har ju gjort slut redan, typ.
    Jag är säker på att hon inte har någon annan, för det har jag frågat.
    Dessutom har jag fått kommentaren från henne "Funkar det inte med DIG, varför ska det då funka med någon annan?"
    Så jag tror inte det är andra spelare på planen.
    Ja du. Den råa brutala sanningen. Usch!
    Ja, egentligen borde ju jag tänka att det är hon som förlorar en bra kille.
    Hon har ju trots allt sagt jag är den bästa kille hon haft....
    Tack för din pepp i alla fall! :)

    Lisa - Jo, det är sant det som du säger.
    Alltid lätt vara efterklok.
    Jo, jag håller på med att vara aktiv på eget håll och hon med...
    Jag blir bara så stressad av att hon letar lägenhet.
    Jag vill ju så gärna att det ska hinna bli bättre innan hon "hinner" flytta,
    så hon kanske upptäcker att det blir bättre och stannar.
    Trist att du inte har någon "bra" erfarenhet av att flytta isär.

  • Förvir­rad och förtvi­vlad
    Äldre 29 Dec 09:57
    #0

    Fick nyligen höra att min bästa kompis
    börjat träffa sin föredetta tjej igen (de flyttade isär för några månader sedan)
    Är det meningen så är det väl så.... :)

Svar på tråden Flytta isär för att rädda förhållandet - Erfarenheter?