• Bröllopstokiig

Tvättat hår?

Hej allihop!
    Jag har hört från tidigare brudar att man inte får tvätta håret samma dag som man gifter sig för att det dår blir svårt att sätta upp. När jag var hos frissan för att prova uppsättning sa hon inget om det och jag tänkte inte på att fråga. Är det alltid så att man inte ska tvätta håret samma dag eller beror det på hårkvalitet? Det vore ju himla skönt att få tvätta det så att man känner sig riktigt fräsch. Vilka råd har ni fått?

• Svar på tråden Tvättat hår?
  • Bröllopstokiig

Jag håller med Tess. Jag måste tvätta håret samma dag för att känna mig fräsch. Jag vet att många frisörer (inklusive min) tycker att man inte ska göra det. Men hon har gjort uppsättningar på mig ändå (trots nytvättat hår) och det har suttit jättebra.

• Bröllopstokiig

enl.min frisör ska jag tvätta håret samma dag och använda lite balsam.
    Jag frågade speciellt eftersom jag ockå hört att det inte ska vara bra. Det beror altså på frisyr och/eller frisör...

• Bröllopstokiig

Jag MÅSTE tvätta håret samma dag - annars är det som om jag hade hällt en liter olivolja i håret. Och hur kul är det på bröllopsdagen... Blä. Snacka om problemhår.

• Bröllopstokiig

Och jag har motsatt problem, om jag tvättar håret för ofta blir det jätterisigt. (Är självlockigt och torrt). Min frisör tycker att jag ska tvätta håret två gånger i veckan. Nu blir det ofare eftersom jag tränar, men inte varje dag. Och jag känner mej inte smutsig för att håret inte är nytvättat, men det beror väl på vad man är vad vid

• Bröllopstokiig

eMmA:

Har också sånt där jäkla "glashår" då håret vägrar vara annat än rakt. Jag är rädd att jag måste cementera håret för att det ska sitta uppe under en hel dag.

Jag var tärna på ett bröllop för några år sedan och frisören skulle göra någon slags uppsättning så håret lockade sig i korkskruvar - var det tänkt. Frisören slet förtvivlat med mitt hår, som raknade i samma takt som hon lockade. Bruden blev klar långt före mig, trots att hon hade både slöja och skulle göra en brudmakeup. Vi hann inte ens till fotografen innan det enda som återstod av mina "korkskruvar" var lite vågor i mitt hår.
    Jag fick pengarna tillbaka hos frissan, eftersom jag varit där några dagar innan och förvarnat om hur mitt hår är. De tyckte "jajamensan, det fixar vi". Men de gjorde de inte...

Jag tror att jag tyvärr måste ha skitigt hår och gärna hårstatus á la Svinto för att en uppsättning ska ha en rimlig chans att sitta kvar på mig.

• Bröllopstokiig

Det finns ju alltid löshår att använda. Det brukar bli jätte bra.

• Bröllopstokiig

Jag tänkte inte tvätta håret, men klockan sex på morgonen smög jag upp och gjorde det ändå - då hade jag legat i 1,5 timme och grubblat över om jag ville gifta mig med otvättat hår... Skönt att man inte låg och undrade om man skulle smita från alltihop eller något annat hemskt i alla fall!

P.S. Det gick bra ändå!

• Bröllopstokiig

om man känner sig ofräsh så ska man tvätta håret tycker jag. Endast om man vet med sig att man har väldigt glatt hår bör man väl undvika tvättning samma dag. Jag har glatt hår och vet att jag inte kan tvätta samma dag men som tur är så blir inte mitt hår smutsigt så lätt, smutsen halkar väl av
    Jag använder vax och spray för att kunna sätt upp håret med ett spänne, annars hålls det inte.
    Bäst är nog att fråga frisören, de borde kunna avgöra.

• Bröllopstokiig

det blir mycket svårare för frisören att sätta upp håret om det är tvättat. resultat blir bättre om du inte gör det. annars kanske du pajar frisyren under dagen.

• Bröllopstokiig

Kvällen innnan och UTAN balsam! Håret kan bli alldeles för glatt och då är det jättesvårt att sätta upp.
    Men det finns säkert frissor som vill ha ett nytvättat hår. Ring och fråga din.
    Tänk också på att ta på en tröja som INTE skall dras över huvet. Det vore juh synd att förstöra en tröja (eller frisyr).

MVH MAlin

• Bröllopstokiig

Min kompis är frisör och ska göra mig fin i håret. Hon vill att jag tvättar håret kvällen innan och helst utan balsam för håret blir bättre att arbeta med då. Det går också bättre att forma en frisyr om inte håret nyklippt. Topparna bör vara lite slitna. Var och klippte mig förra veckan och står brud om 8 veckor. Det är upp till var och en om håret känns ofräscht men egentligen så hinner ju inte håret bli smutsigt under natten. Jag själv har ganska långt hår och tvättar håret varje morgon. Men egentligen är det nog mer en vanesak än att håret är smutsigt. Är håret tvättat så känner man sig fräsch, det är väl bara så.

/ Mia. S

Svar på tråden Tvättat hår?