• Förvirrad och förtvivlad

Mercilon 28 och tappad sexlust

Jag har panik...
    Min sambo har sagt att hon inte kännt för att ha sex på länge (typ 3-4 månader). Hon säger att när vi väl har sex, kommer över tröskeln, så är det bra. Men innan så känner hon inte för det säger hon.Ungefär som om man inte får ta på henne på ett sätt som kan tolkas som ett sexuellt närmande. Allt är bra för övrigt har hon sagt. Nu är saken den att hon har dragit en slutsats som gör mig väldigt ledsen. Hon säger att eftersom hon inte känner för att ha sex måste de bero på att något saknas. Så för en drygt en vecka sedan kom det på tal och hon tyckte vi skulle göra slut och flytta isär. Så nu letar hon lägenhet. Men hon bor kvar här ännu, och vi är kärleksfulla mot varandra. Kramiga, pussiga och vill ligga nära och så. Det gör mig så förvirrad när hon säger att hon inte känner för at ha sex, och att det måste bero på att något saknas. Hon vill vi ska fortsätta träffas sen när hon har flyttat och se om det blir något igen. En kompis till mig frågade om hon åt p-piller och sa att de kanske ligger bakom. Hon började med dem för 3-4 månader sen efter en, törs jag säga det, en abort. Det passar bra in tidsmässigt... Vad gör jag och hur kan jag säga till henne att kanske beror på p-pillren? Vore ju hemskt att ett annars väldigt bra förhållande skulle krasa pga p-piller. :( Läste här på bröllopstorget att det fanns folk med liknande erfarenheter med Mercilon 28 och tappad sexlust. Snälla, hjälp en desperat kille rädda förhållandet....

• Svar på tråden Mercilon 28 och tappad sexlust

Oj vad mycket bra svar jag får.

Stjärna - Usch, det låter hemskt om det skulle vara så. Men hon är iofs. inte rädd för att vara ensam. När vi pratade ut berättade hon att hon trivs med sig själv och att vara själv. Inte är rädd för att vara själv. Eftersom hon säger att hon vill det ska bli bra igen och att det "bara" är sexbiten så hoppas jag verkligen att det är annat än hon vill vara nära vän. Jag kanske skulle fråga rakt ut och be henne svara ärligt om hon verkligen inte älskar mig längre och om är helt ärlig med allt osv???
    Hur det går med förhållandet. Ja, säg det. Vi står väl på samma ställe än. Hon bor här, letar lägenhet. Vi pratar. Vi är kramiga, pussiga och gillar att vara nära, i soffan, i sängen osv. Igår skrev jag en dikt som beskrev lite hur jag känner och hur mycket jag älskar henne och hon blev verkligen rörd. Hon ringde till och med sin mamma och läste upp den. (jag var inte hemma när hon läste den)

Micke julibrud - Hon är faktiskt beredd att prova andra metoder, men hon vill inte sluta med p-piller för hon vill inte råka ut för en abort igen. Jag sa att vi ändå inte hade sex, men hon kom med bra argument, typ om det blev bra och vi hade sex oskyddat osv. Däremot känner hon att ta tag i barnmorskan nu känns tungt, men jag sa jag kan göra det. Givetvis har jag ju föreslagit att vi kan använda kondom oxå. Men som sagt. Det har ju bara gått två dagar sedan vi pratade om att det kunde vara p-pillren. Hon har sagt att hon inte blivit så påverkad av aborten. Men hon har funderat på om det kan vara en orsak.

TeaSpoon - Nej, jag tycker inte heller att flytta isär är en bra lösning. Jag skulle ställa upp på att prata med någon. Undrar bara hur man tar upp det och om hon tycker det är okey. En del är ju rädda för sånt.

• Ei saa peitää

Jag tycker det låter som hon inte vågar sluta med p-pillren bara för att hon kan bli med barn OM ni skulle råka ha sex. Det finns ju andra preventivmetoder som förhindrar graviditet så varför inte prova nån av de andra isåfall. Köp hem lite kondomer utifall att hon helt plötsligt efter att ha slutat med pillren skulle vilja ha sex. Är man inte beredd att försöka hitta andra vägar så kan man ju lika gärna ge upp. Tipsa henne om hon i detta upplysta samhälle inte vet att det finns andra preventivmetoder.

• Stjärna

Det finns andra sorts sex än prenetering!!

Säg till henne att om allt skulle kännas bra och hon skulle vilja så kan ni ju börja med en kväll där du bara är till för henne och hennes behov, utan prenetering. DÅ behöver hon inte vara rädd för att bli med barn.

Jag hade problem med smärtor vid samlag och blev antis e x en period. När min sambo sa som ovan och stod vid det släppte min ångest och s e x blev lustfyllt igen.

Ei saa peitää - Jo, visst finns det och det har vi pratat om. Nu är det ju så att hon faktiskt är villig att prova andra sätt. Jag har sagt jag ska hjälpa till att kolla upp, till och med ringa barnmorskan. Lovar att återkomma hur det blir där.

Stjärna - Visst finns det andra sätt än prenetering. Men det är väl mest om det är rädd att bli med barn som ligger bakom. Men kanske genom att lägga fram något liknande du skriver inte alls är en dum idé hur som helst.

Igår när vi pratade och hon pratade om lägenhetsproblemet (svårt att få tag på osv) och pratade lite om andra skydd så ställde jag två raka frågor som hon var tvungen att svara ärligt på. Jag frågade om hon fortfarande älskade mig. Svaret jag fick var att hon fortfarande har samma känslor för mig, men att hon inte känner för att ha sex av någon orsak.
    Sedan frågade jag om hon trodde det fanns någon chans att vi fixar det här, att det blir bra igen. Svaret blev att det trodde hon.
    Visst är det skönt att få höra sådana positiva svar men jag fattar inte varför hon är så inställd på att flytta.
    Visst det kan vara så att hon känner sig kvävd och behöver andrum och på så sätt just nu känner att ett eget boende är enda lösningen.
    Men varför måste det vara slut undrar jag då? För att hon ska slippa press eller?
    Jag tycker det känns väldigt främmande när hon inte längre bor här. Att inte vakna upp på morgorna och veta hon kommer hem efter jobbet osv...
    Okey, jag kanske målar f*n på väggen i onödan. Det finns ju inget som säger att när hon väl vet att hon har en lägenhet och ska flytta ett visst datum så kanske det släpper lite hos henne. Det kanske blir så att statusen blir att vi är tillsammans men inte bor ihop just nu. Särbos. Skulle kännas mycket bättre för mig. Då skulle det inte kännas lika tungt att det blir tomt hemma.
    Nej, jag har en tråd till att hålla uppdaterad så... :)

• Anima

Vore inte så konstigt om din flickvän tappat sexlusten för att hon kopplar ihop sex med att bli med barn, och den jobbiga upplevelsen med aborten som fortfarande ligger väldigt nära i tiden. Jag tror också att orsaken till aborten kan spöka. Vem var det som ville göra abort, och varför? Var ni eniga om att ni ville göra abort, eller var det någon som övertygade den andra om att det var det bästa? Var det du som ville göra abort så kan hon känna ett ökat avstånd till dig om hon eg. inte ville. Var det hon som ville, och inte du så kan hon känna att hon svikit dig, och att det därför är scysstast mot dig att lämna dig i det här läget. Oavsett om ni var helt eniga eller inte tror jag att skon kan klämma här, och ni behöver nog göra en ordentlig bearbetning av detta för att komma vidare. Kvinnor tappar sexlusten på en gång när det känslomässiga inte är på plats, och efter en sån här grej är det absolut inte konstigt att hon tappat lust.

Lycka till, jag tycker att det låter som att det ändå finns gott hopp för er. Om hon är ärlig mot dig nu, vill säga.

Hälsningar / Anima

Anima - Nja, till en början var hon osäker vad hon ville. Men sen var hon säker på att hon inte vill ha barnet. Jag sa att jag inte har något emot barnet och kanske var lite mer åt att behålla det, MEN att jag ställer upp vad hon än bestämde sig för. Det kanske är så att hon behöver höra från mig trots allt igen att det där med aborten är helt OK från min sida sett. För det är det faktiskt!
    Ja, hon är nog ärlig för att jag ställde ju frågorna och att hon måste svara ärligt. Såg henne i ögonen. Hon svarade ju utan betänketid så jag satsar på att hon är ärlig. Hon har alltid varit ärlig mot mig. Men som sagt, vi kanske behöver bearbeta det här med barn, abort lite mer. Kanske klämmer mer än hon själv tror?

• Mickes isprinsessa

själv fick jag blodproppar i samband med MERCILON 28!!!!!!
    Dem går bort!!!!!!

• Maica

Dels borde hon sluta med pillren, de kan absolut ta bort s*xlusten och all annan lust med för den delen.

För övrigt när det gäller tappad 6lust så är det lätt att fastna där och att man bli stressad av att inte vilja. Ungefär som en killes s*ånd kan svika just för att han tänker att det KAN hända, precis så kan det bli med tjejers lust också, för att man tänker att man kanske inte kommer att bli k*t.
    Det är viktigt att veta innan att om man inte har lust överhuvudtaget så kan man avsluta alltihop mitt i och prata och bara mysa istället, men att inte göra det till en stor grej att man inte har lust just då. Eller helt enkelt strunta i själva p*netrationsdelen. Man måste helt enkelt VETA att bara för att vi börjar så måste vi inte avsluta.

En annan sak att tänka på är att man inte bara ska sitta och vänta på att lusten ska komma tillbaka, man kan faktiskt få jobba aktivt för att den ska komma tillbaka. Bland annat så som stjärna föreslår men också att hon försöker hitta tillbaka till sin lust på egen hand.

• Chatarina Regina

Instämmer helt med alla föregående talare. Äter hon några andra piller? Vissa piller kan i kombination ge ökade biverkningar. Jag lutar dock emot att de hör samman med aborten på något vis även om homn kanske inte vill erkänna det för sig själv. ofta kan det låsa sig inför sex bara vid ett "tänk om" .Bästa rådet jag har är att resa bort ett tag, kanske bara enhelgutflyckt men så att ni kommer ifrån er miljö och alla tankar som den för med sig. Förklara för henne att du är beredd att leva i ett "vitt" förhållande om det bara du får vara tillsammans med henneså atthoninte känner sig pressad till at ha s e x.
    Lite positiv uppmuntrat; Jag och min pojkvän hade inte s e x på över sju månader på grund av biverkningar från piller och en del annat. Men nu börjar vi lite igen så smått, även om det är skynda långsamt som gäller.

Maica - Jo, jag har oxå funderat på om hon kan hamnat i någon slags låsning. Att själva grejjen att hon inte vill stressar och den stressen påverkar i sin tur. Lite moment 22 kanske?
    Igår kväll hände något.
    Vi pratade lite om sexbiten och det att ifall hon känner för det så ska hon ju inte stoppa upp. Även det med att allt behöver ju inte leda till sex, dvs. preneteringen. Då kom det upp något som verkade lätta lite. Tydligen har det varit så att de gånger jag velat ha sex eller något så har jag rört på henne om ni förstår. Inte rört henne på samma sätt utan att det ska bli sex. Det hade fått henne till att så fort jag tar på henne, så tror hon jag vill ha sex. Det förstår jag kan bli pressande. Jag menar.. Man måste ju kunna få vara intim utan att det ska betyda att det måste bli sex. Där får jag ta på mig skulden tror jag. Nu till det roliga. Efter vi pratat om det så hade jag tänt i braskaminen och sa att hon skulle få en helkroppsmassage vid den varma mysiga kaminen. Jag la ut filtar och sånt och hon lade sig bekvämt till rätta och jag började massera. Jag vet hon älskar att jag masserar henne. Nåväl, jag sa det att även om det kanske blir intim massage så menar jag inget med sex. Jag masserade henne länge och märkte hon gillade det. Jag sa att hon får säga till om jag ska sluta. SVaret blev att jag istället kunde ta mig mina kläder. Resten kan ni nog gissa. Efteråt var jag livrädd att hon skulle typ ångra något så jag sa att det som hände inte var något jag planerat. Hon svarade med att hon med faktiskt har känslor.
    Det tog jag som något mycket positivt. Kanske var det en liten del i det hela, det där med att allt inte behöver leda till s ex, även om det nu gjorde det denna gång. Men då på hennes vilkor.
    Men det kändes jättebra men jag tänkte samtidigt på att inte måla upp det för stort. Små steg tänkte jag. Och tur var väl det för att lite senare (hon somnade vid brasan efteråt) så pratade hon lite om lägenheten som vi tittat på åt henne tidigare samma dag. urk tänkte jag, men samtidigt tänkte ju jag att givetvis behöver ju inte det att vi nu hade sex betyda att hon ska ta tillbaka allt och vi fortsätter tillsammans här hemma. Så jag sa att hon inte behövde känna någon press bara för att vi nu hade sex, utan att vi tar det för vad det är. Svaret blev en aningen kryptiskt, typ: "Men det har ju inget med lägenheten att göra. Tjata nu inte sönder det där"
    Med det där menade hon ju s exet vi nyligen haft.
    Frågan är ju. Hur ställer jag mig till detta?
    Jag tror att vi nu hade s ex på hennes vilkor är jättebra. Att det visar henne att hon faktiskt kan känna för sex. Visst är det skillnad på att hon kände för sex när jag masserade henne och att hon själv skulle tagit något iniativ. Visst tog hon eget iniativ när hon sa åt mig att ta av mig kläderna, men ni fattar nog vad jag menar. Samtidigt förstår jag att hon inte bara kan släppa allt med att hon gjort slut och letar lägenhet och säga att allt är bra helt plötsligt.
    Den krävs kanske en hel del mer arbete.
    P-piller, m.m. kan ju fortfarande ha negativ effekt. Dvs. att hon kan vara svårstartad?
    Sen tyckte jag hon var lite tillbaka dragen stundvis igår. Jag frågade om det var något men det var det inte. Så jag drog med henne ut på bio så vi inte bara satt hemma och ugglade. Men man undrar ju vad det är som snurrar i hennes huvud ibland. Ibland är hon mycket mer gosig när vi ska sova, men igår tyckte jag hon verkade lite annorlunda. Visst kröp hon intill och sov sked. Kanske det bara är jag som innerst inne förväntar mig något och det får mig tro att hon är något annorlunda.
    Jaja, då har man skrivit en hel del till då.. Stackars er som läser. :)

• Hestia

Hej!
    Jag tycker det låter bra, sex på hennes villkor!

Mercilon är ett p-piller som dels är tredje-generationens (dvs annat gestagen i än andra-generationens, och en LITE högre risk för blodproppar - fast risken är fortfarande liten!) Jag läser till läkare, och gynekologerna har sagt till oss att inte skriva ut tredje-generationens i första hand, men om man har dem skall man inte byta i onödan.

Jag tycker nog att din flickvän borde byta p-pillersort i alla fall, för en av biverkningarna till att man har p-piller med lite lite östrogen i (som det är i Mercilon) är att sexlusten kan minska. Så jag tycker ni borde välja ett som är andra-generationens, och med lite mer östrogen i (ex. Restovar/Cilest). Då får hon ju fortfarande samma skydd, men blir av med biverkningarna, om de nu är biverkningar.

Ett litet tillägg i denna debatt.
    Läste i en annan tråd gällande "missbruk" av Treo. Läste där att en person tappat sexlusten av sitt "missbruk" bland annat.
    Hemskt är att min sambo, förutom de problem ovan, även trycker i sig en HEL DEL Treo per dag.
    Kanske en bidragande effekt?
    Vad säger du Hestia som pluggar till läkare?

• Hestia

Varför trycker hon i sig Treo? Är det vanliga eller Treo Comp? I vilket fall är inte så bra...
    Försvunnen sexlust är ingen biverkan som det står om på Treo i FASS, men det kan ju vara kombinationen med p-piller och dem, alternativt sekundärt (om hon tar dem för att hon har ont så kanske hon inte vill ha sex för att det gör ont, eller så?)

Lycka till att reda ut allt i alla fall! :)

Vanliga Treo.
    Ja, det är väl den vanliga orsaken till
    de som slukar Treo.
    "Treomissbruk" ger huvudvärk som de tar
    Treo för att lindra, osv.
    Hon är väl medveten om att det är dumt, men svårt att sluta.
    Iofs, har hon migrän ibland, men det tar hon ett annat piller för, och där är det lungt.
    Jag har lovat jag ska ta tag i P-piller biten åt henne. Hjälpa henne där alltså.
    Och ett sätt är ju det jag gör här. :)
    Tänk om det fanns en kärleksdryck istället. *ler*

• Fii

Jag funderar på en sak. Du skriver att hon inte känner så mycket sexuell lust till dig. Men hur har hon det med sin egen sexlust? Hur ofta o*anerar hon, helt enkelt? Har hon slutat/minskat på det också så är det kanske troligt att det beror på p-pillren. För mig är o*anin ett bra sätt att påminna kroppen om att orgasmer är skönt, och när jag har en period av dålig sexlust så är det ofta det som får igång mig. En gång om dagen, minst, ordinerar jag ;)

Jag har förresten själv fått mycket bättre sexlust sedan jag slutade med p-piller. Men min lust påverkas också jättemycket av hur det är med allt annat; om det är mycket på jobbet, om jag är förkyld, om jag är osams med min mamma...osv.

Fii - Bra fråga... Jag har inte frågat, men faktiskt undrat. Hur tar man upp en sån sak? Skulle ju vara intressant att veta. Har hon egen sexlust är det ju en annan sak.

Just nu är det mest bara jobbigt eftersom
    det pendlar så.
    På sista tiden har hon börjat tacka mig för saker som får mig att känna mig som om jag skulle hjälpt min granne eller något. Inte min officiellt fd. sambo.
    Jag skulle vilja fråga rakt ut om det ens finns en gnutta passion kvar i förhållandet från hennes sida. Men samtidigt har vi ju pratat så mycket att vi sagt vi inte ska älta sönder det. Nu var det ju faktiskt ett antal dagar sen vi pratade om det men...
    Dessutom "stör" jag mig på att hon är ute på internet och chattar på ställen som VildaWebben, NightLife osv. Visst, det har hon alltid gjort och hon säger hon INTE är ute efter något annat än folk att prata med. Hon letar definitivt inte efter något nytt osv. Men det är nog bara för jag är så osäker just nu.

• Fii

Kan du inte bara fråga? Det är så jäkla mycket hysh-hysh kring kvinnors o*ani ändå så det är ganska skönt när någon pratar om det rakt på sak tycker jag.

Fii - Så du skulle inte tycka "vad f*n!" om din pojkvän frågade?
    Jo, visst kan jag det. Det är ju bara börja prata om sexproblemet och kolla hur det är med o*anin.

• Fii

Nej, jag skulle bli glad om han frågade. Nu vet han i och för sig om mina vanor att tillfredsställa mig själv, och jag om hans - eftersom vi har pratat om saken. Det var på mitt initiativ eftersom det kändes dumt att hålla en del av mitt sexliv "hemligt" för honom. Men trots att vi pratar om det mesta så tyckte jag att det var jobbigt och pinsamt att ta upp ämnet och skulle blivit jätteglad om han hade frågat.

Jag har ganska många vänner som jag pratar om intima saker med, känslor och sex och så. Vi kan snacka om detaljerade grejer när det gäller sex med våra partners, men det är ytterst få som jag har pratat om o*ani med, och då bara vid enstaka tillfällen. Det är jättesynd, och jag blir lättad när någon pratar om det ibland. På något vis är det så himla förbjudet att prata om, men ändå något de flesta av oss ägnar oss åt, så att på någon annans initiativ få prata om det är rätt skönt.

Men detta är ju jag, alla reagerar inte på samma sätt.

Svar på tråden Mercilon 28 och tappad sexlust