• Förvirrad och förtvivlad

Mercilon 28 och tappad sexlust

Jag har panik...
    Min sambo har sagt att hon inte kännt för att ha sex på länge (typ 3-4 månader). Hon säger att när vi väl har sex, kommer över tröskeln, så är det bra. Men innan så känner hon inte för det säger hon.Ungefär som om man inte får ta på henne på ett sätt som kan tolkas som ett sexuellt närmande. Allt är bra för övrigt har hon sagt. Nu är saken den att hon har dragit en slutsats som gör mig väldigt ledsen. Hon säger att eftersom hon inte känner för att ha sex måste de bero på att något saknas. Så för en drygt en vecka sedan kom det på tal och hon tyckte vi skulle göra slut och flytta isär. Så nu letar hon lägenhet. Men hon bor kvar här ännu, och vi är kärleksfulla mot varandra. Kramiga, pussiga och vill ligga nära och så. Det gör mig så förvirrad när hon säger att hon inte känner för at ha sex, och att det måste bero på att något saknas. Hon vill vi ska fortsätta träffas sen när hon har flyttat och se om det blir något igen. En kompis till mig frågade om hon åt p-piller och sa att de kanske ligger bakom. Hon började med dem för 3-4 månader sen efter en, törs jag säga det, en abort. Det passar bra in tidsmässigt... Vad gör jag och hur kan jag säga till henne att kanske beror på p-pillren? Vore ju hemskt att ett annars väldigt bra förhållande skulle krasa pga p-piller. :( Läste här på bröllopstorget att det fanns folk med liknande erfarenheter med Mercilon 28 och tappad sexlust. Snälla, hjälp en desperat kille rädda förhållandet....

• Svar på tråden Mercilon 28 och tappad sexlust
  • Lite Snurrig

Nu är jag ju kille, men jag har haft två tidigare flickvänner med TYDLIGA förändringar i sexlusten i och med p-piller!!

Sen dess har jag pratat med många av mina kvinnliga vänner om detta och fått höra om många historier om hur p-piller förändrar både personlighet och sexlust. Inte för alla men många!!

Min övertygelse är att p-piller är av ondo då de riskerar att förändra den du är. Enligt mig så MÅSTE ni testa att lägga av med dom!!

mvh!

• Kräftan

Vill bara säga att jag äter Mercilon & har inte märkt av någon minskad sexlust sedan jag började äta dem. Men alla människor reagerar olika så det kan vara en tänkbar orsak. Ta upp det med med din flickvän, alltid bäst att prata med varandra istället för att gissa sig till orsaker. Minskad sexlust kan ju bero på mycket förutom p-piller.

• TeaSpoon

Jag skulle säga att det är pillren och aborten som är orsaken till sexlusten och inte att något saknas... men eftersom jag inte känner er så kan det bara vara ett tips...

Dessutom så kanske hon bara tar det som en förevändning att få flytta... prata med henne om möjligheten att det är pillren och aborten som kan vara orsaken istället...

Ja, situationen är ju lite "lustig".
    Om det vore så att hon inte skulle ha några känslor kvar så kan jag ju förstå att sexlusten inte fanns där, men eftersom situationen är som den är, det vill säga, att båda vill det ska bli bra igen, att vi är mysiga mot varandra samt att hon säger att allt det andra är bra, att hon trivs ihop och så vidare, så känns det konstigt. Jag ska ta upp det med p-pillren med henne och berätta att jag läst en del på internet om detta och så vidare. Det är ju lite trist att hon dragit slutsatsen att något måste saknas när möjligheten finns att p-pillren och det kan ligga bakom.
    Jag tycker det att, om hon verkligen vill det ska bli bra igen, så kan hon åtminstånde ägna en seriös tanke åt möjligheten.

Jag har nu pratat med henne om möjligheten att p-pillren ligger bakom. Och hon verkade ta det som en möjlighet, hon har faktiskt tänkt lite smått på det själv. Men hon säger nu att det nu känns som hon måste ta tag i en sak till förutom att försöka hitta en lägenhet, fast jag sa att jag inte ville pressa henne till att prova andra piller/sluta, utan att hon själv måste besluta. Jag sa att jag ville mest tala om att det kanske är p-pillren som ligger bakom. Hon sa också att hon alltid gått mer på känsla och inte brukar försöka komma fram till vad saker och ting beror på. Så det kanske är lite nytt för henne det här med att verkligen ta tag och fundera på varför hon inte känner för att ha sex.
    Hon sa att det skulle kännas bättre om hon fick ett datum då hon kunde flytta så hon fick mindre press på sig och att vi fortsätter träffas och se vad som händer. Att sitta och tänka på om hon ska flytta eller inte känns jobbigt för henne, för då har hon inte beslutat något liksom. Hon sa att nu blev det jobbigt att hon måste ta tag i barnmorskan igen. Hon önskade jag kunde gå dit istället. *ler* Suck! Det är jobbigt det här, men eftersom vi båda vill det ska bli bra igen och att allt annat funkar så vill jag inget annat än att hon ska få tillbaka lusten, för då är ju allt bra igen. Finns det några mer tips man kan få? Vi kanske behöver göra något för att inte snöa in oss i detta? Kanske det som behövs med? Finns det något jag kan göra för att piffa till det hela lite? Få henne att tända till (om det nu går medans p-pillren verkar)?
    Finns det någon med liknande erfarenheter?

• Stjärna

Men hallå!!

Be henne att inte flytta. Be henne ge förhållandet EN chans till. Att ni verkligen försöker. Be henne sluta med p-piller nu! Förklara för henne att du älskar henne och gör vad som helst för att förhållandet ska bli bra, men att flytta ut knappast kan göra förhållandet bättre.

I mina öron låter det som om hon inte vill vara ihop med dig längre, men inte heller vill förlora dig. Hoppas för din skull att det inte är så, men ta ett snack med henne!

Stjärna - Vad menar du med:
    "I mina öron låter det som om hon inte vill vara ihop med dig längre, men inte heller vill förlora dig. Hoppas för din skull att det inte är så, men ta ett snack med henne!"

Alltså biten med att hon inte vill vara ihop med mig men inte förlora mig.
    Säger det inte mot sig självt? Tänk på att
    jag är en kille, som inte fattar. :)

• Stjärna

Hon vill inte ha sex med dig, hon vill inte ha ett kärleksförhållande med dig. MEN hon är rädd för att vara ensam, utan den närhet och trygghet som ett förhållande innebär så hon vill vara kompis med dig. Nära kompis.

Har betett mig så själv när jag var ung och dum och skäms fortfarande. Hoppas verkligen för din skull att det inte är så!!

Hur går det med ert förhållande?

• Micke julibrud

Hej Förtvivlad och förvirrad!
    Minskad sexlust är en av de vanligaste biverkningarna av i stort sett alla p-piller. Du kan läsa mer om just Mercilon 28 på www.fass.se. Sök mercilon och skrolla långt ned på sidan om Mercilon 28 så hittar du biverkningarna. Det är en ganska lång lista, och då är Mercilon ändå ett s k "lågdoserat" preparat.

Men det verkar ju som om din flickvän redan är medveten om att tabletterna kan vara en del av orsaken. Frågan är väl då snarare varför hon inte är beredd att försöka utan dem eller att prova en annan p-metod. Du skriver att hon började ta tabletterna efter en abort. Är du säker på att hon/du/ni tillsammans bearbetat känslorna kring denna? En abort är ofta en betydligt mer traumatisk historia än man kanske föreställer sig, oavsett förhållandena kring den (dvs att det var det enda rätta, att man var helt överens et cetera).

Lycka till!
    /m

• TeaSpoon

Vill ni rädda det här så är rådgivning bra, man kan gå på familjerådgivning fast man inte är gifta.

Vill båda verkligen rädda förhållandet så är det en bra start att börja med, flytta isär är det inte...

Svar på tråden Mercilon 28 och tappad sexlust