• Fjärilen

Sambon och skyhög mobilräkning!! Hjälp!

Nu är jag arg och ledsen och fundersam.

Sambon fick idag på posten en mobilräkning på 1000 kr, han brukar i normala fall ha 300 kr... Blir så ledsen att jag började gråta, vi har inte haft det så bra den senaste tiden. Vad göra? Ska jag fråga varför den är så hög? Hjälp....

• Svar på tråden Sambon och skyhög mobilräkning!! Hjälp!
  • Fjärilen

Jag har nu frågat. Sa att det var lite mycket. Han sa att det dels var pga att han har bytt mobil och fått ett nytt simkort, o att det lkostade 300 kr. Visste ej att det gjorde det, men tydligen. Sen så hade hans väm lånat mobilen och så har han ringt lite mycket sa han....

kostar det verkligen att byta sim-kort? TRodde det ingick i ny tele elelr så...

• Jacequeline

Förlåt om jag säger det här. Men, du verkar fruktansvärt osäker på dig själv och din sambo.

Som andra har påpekat, jag tror inte mobil räkningen är det som är problemet.

Tänk över det istället för att tänka över var han har lagt sina pengar!

• Fru Westin

*suckar*
    Snälla trådstartare, Skaffa ett liv!
    Va 17 spelar det för roll om han plötsligt ringt mer, eller inte vill att du ska se specifikationen?
    Han har väl ingen redovisningsskyldighet för dig????
    Jag skulle allvarligt bli väldigt irriterad på min man ifall han la sig i hur mycket jag ringer, eller till vem. Detta TROTS att vi har gemensam ekonomi.
    Jag skulle tro att sin sambo wap:at och/eller hämtat ringsignaler, spel o.s.v.
    Det blir fort många hundralappar. Sedan har han säkert haft en anledning att ringa extra mycket, men so what?!
    Känner du inte att du kan lita på honom, så ska du/ni allvarligt överväga er relation.
    Klarar man inte av att lita på sin partner i alla lägen, så ska man ta sig en allvarlig funderare på sin egen inställning till relationen

• Charlize

Fjärilen:

Du skrev att du varit borta ett par dagar. Självklart kan din kille passat på att ringa lite extra då. Vissa killar har en förkärlek till att prata på mobil istället för vanlig telefon.

Jag kan ha helt fel, men jag får känslan av att du är både osäker och svartsjuk, och du skriver också att ni redan haft diskussioner om andra tjejer etc.
    Det kanske är därför han inte vill visa räkningen, eller rättare sagt slänga den så att du kan få tag i den och börja fråga vilket nummer som går till vem etc... Han behöver inte automatiskt ha något att dölja...

Jag hade kanske också undrat lite över en mycket högre telefonräkning men om han inte varit otrogen eller haft kontakt med andra tjejer förut hade jag nog accepterat hans förklaring och försökt släppa det.
    Lite svartsjuka kan vara smickrande, men att känna att någon inte litar på en är fruktansvärt jobbigt och frustrerande.

Ni behöver nog sitta ner och prata om allt förutom räkningen som rör er, för det verkar som det här bara är en liten del av flera problem...

Hoppas det ordnar sig för er!

Kram
    C

• HilleD

Fy bubblan vad folk kan vara taskiga här inne! Fru Westin skrev "skaffa dig ett liv", inte så snällt när trådstartaren verkar vara uppriktigt orolig för att sambon har någon annan vid sidan om. Jag tror, precis som ninonica, att trådstartaren inte är orolig för det ekonomiska i det hela, särskilt inte om han har haft för mycket kontakt med andra tjejer förut.

Jag tycker att du helt enkelt ska säga till honom vad du funderar på, inte anklagande utan mer att - usch nu är jag kanske fånig men efter det som hänt förut så slogs jag av tanken att... Eller något sånt och se hur han reagerar. Lycka till

• Storm

Så här ser jag det: Det finns bara två alternativ. Antingen är du överkänslig och osäker. Det kan jag inte någon av oss svara på. Eller så har han något han vill dölja. Det behöver inte vara en annan tjej, men det där med att en polare ringt mycket osar svepskäl för mig. Det råd jag vill ge dig är att lyssna till "magkänslan", oftast vet vi egentligen läget med väljer av olika orsaker att inte se verkligehten i vitögat.

• bella_bus

Hej Fjärilen,
    Om jag var du så skulle jag inte fundera så mycket på mobilräkningen. Istället skulle jag från och med nu fundera på hur han hanterar sin mobiltelefon. Om det är så att han har någon hemlig "fling" eller dylikt så kan följande vara en hjälp på traven för att få lite mer kött på benen.
    1. Låter han mobiltelefonen ligga fram väl synlig? (Om inte; har den gjort det förut)
    2. Tar han med sig mobiltelefonen vart han än går (till och med in på toaletten?)
    3. Piper hans mobiltelefon mer än vanligt, dvs får han fler sms än han brukar?
    4. Går han undan när han själv ska skicka ett sms eller sitter han bredvid dig och skriver när han skickar iväg dem till polarna?

• Fru Westin

tjohopp.
    Här kommer ett till mess från den "elaka" häxan Fru Westin.

Det är inte ett elakt att be någon "skaffa ett liv". "Skaffa ett liv" är en vanlig fras som ofta används i vanlig jargong.

I mitt inlägg menade jag ungefär:
    Lägg av med att gå och misstänka din sambo. Kan du inte lita fullständigt på honom, så ska du verkligen ta dig en funderare. Ett liv i ständig misstänksamhet är inget liv.

När det gäller misstankar om otrohet, så tycker jag att bella_bus skrivit flera bra tips på vanliga symtom att kolla efter.

• Bettet

Fru Westin!
    Läs inledande raderna i ditt inlägg och reflektera om du inte låter "aningens nedlåtande"? Är det "en vanlig jargong"? Vem vet..kanske är 1000 kroner mycket pengar om man har brottats med traslig ekonomi. Eller kan trådstartaren kanske ha upplevt att hennes kille undanhållit saker tidigare. Detta är enbart spekulationer. Det kanske är som några av er säger att han har strulat. Hursomhelst, måste vi som svarar på inlägg tänka på, att saker som kan vara triviala i vår värld, kan vara avgörande i någon annans...

• MissRut

Men Bettet, det är väl det som är så bra med sådana här forum? De saker som kan vara triviala i vår värld, som vi tar för självklara, kanske inte de andra har tänkt på. Att se sitt eget problem ur alla andras ögon är väl precis vad man är ute efter när man skriver här? Så länge alla följer de regler som finns får man nog räkna med och acceptera att man får vissa åsikter man inte vill ha.

• Fjärilen

Hej och tack för alla svar.

Såklart så ville jag höra alla åsikter från er gällande detta och för mig är det en ganska stor sak eftersom vi haft lite problem med tilliten i vårt förhållande. Han har haft kontakt med tjejer, men inte via mobilen... så då började jag undra ett tag...

Gällande tipsen som jag fick så stämmer inget in speciellt bra. Han får sms ungefär lika sällan som förut, han kanske har mobilen i jackfickan eller likn men det kanske han hade förut oxå det minns jag inte. Han har kommit på mig med att gå igenom hans mobil ett antal ggr så efter det blev han sur och gömmer undan mobilen pga det. Han menar att det är privat och inte ngt som jag ska rota i. Jag håller med honom!

Men ibland när han duschar eller likn så låter han mobilen ligga framme, så han hr nog inget att dölja för mig.

Visst var räkningen dyr, men det är ignet som påverkar mig eftersom vi har delad ekonomi. Men jag erkänner att jag blev misstänksam eftersom det var lite problem som sagt.

Men jag litar på att det är abonnemanget som kostade samt att hans kompis ringde lite. Sen erkände han att han passat på att ringa en del som han inte pratat med på länge... Men han e ju tillsammans med mig och ska kanske få prata med gamla tjejjobbarkompisar för det?!

Tack för alla svar!

• Electric Lady

Jag tycker att "skaffa dig ett liv" är riktigt riktigt taskigt.

• Bellis

Håller med dig EL, jag skulle vilja träffa den som inte blir ledsen över att få en sån kommentar.....

Fjärilen - dina känslor är inte "fel", eller "konstiga" eller blabla. Du är helt normal skulle jag vilja säga!! Håll huvudet högt!

Svar på tråden Sambon och skyhög mobilräkning!! Hjälp!