• majacilla

Äktenskapsförord

Hej,
    det tycks finnas många juridikstuderande här och jag hoppas någon tar sig tid att svara mig.

Jag och min nyblivne man har äktenskapsförord vari står att var och en äger sitt. Han har massor o jag har inget...nåväl:han har också en livförsäkring. Min fråga är vem den tillfaller om han skulle gå bort och jag inte står som förmånstagare men vi är gifta?( Han har två barn sedan tidigare.) Om jag istället står som ensam förmånstagare vem tillfaller den då? Äger han kanske livförsäkringen som enskild egendom också eller får jag del av den?
    Vi frågade försäkringsbolaget och de var faktiskt inte säkra(?) men TRODDE att den tillfaller mig om vi skriver mig som förmånstagare.
    Eftersom jag arbetar i min mans firma(för minilön) känner jag mig lite orolig för framtiden om något händer honom. Han har också skrivit ett testamente med en summa MEN ser aldrig till att få den påskriven och bevittnad vilket betyder att jag kan hamna på bar backe om det hemska inträffar. OCH utan jobb, häpp!

Om jag inte får något skydd alls kommer jag att återgå till mitt yrke men vill först ge honom en chans att "se om mitt hus". Att strida för det skulle inte kännas bra.

Någon som har erfarenhet av liknande situation? Please..!

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Puppan

OK det här var märkligt. I sak är jag inte emot äktenskapsförord, men varför i hela fridens namn arbetar du för förlite lön? Du måste tänka på din pension och den kommer inte bli stor om du jobbar för minilön...

Jag står som fömånstagare för min sambos pensionsfond så den kommer att tillfalla mig om det händer oss något. Personligen tycker jag att det verkar märkligt. Hur bor ni? Bor ni i ett gemensamt hus som ni äger tillsammans eller bor du i hans hus? I såna fall betalar du för att bo där? Det är krångligt, om ni inte har skild ekonomi är det svårt att se vad som blir ditt och vad som blir hans om ni skiljer er, eller gäller det här före ni gifte er. Vad händer i såna fall med de inkomster ni drar in under er tid som gifta?

Rådfråga en advokat, förslagsvis den ni använde för att upprätta äktenskapförordet.

Lycka till

• Smulu

Ni skulle ju kunna gå till en advokat och skriva om ert äktenskapsförord så att du om han går bort har någon trygghet.
    Hur fungerar det med arv och så mellan makar när man skrivit ett äktenskapsförord.

Mellan förälder och barn finns ju laglotten som inte kan testementeras bort. Finns det något liknande mellan makar?

Du har väl avtalsenlig lön?! Ta reda på vad lönen ligger på om du skulle arbetat med liknande uppgifter på ett annat företag och begär den lönen. Du ska inte jobba underbetald bara för att det är din mans företag. Det är du som förlorar på det om något går snett. Vad tar din man ut för lön? har han också minilön? I det fallet så kan jag förstå om ni båda tar ut en lägre lön än normalt, men om bara du får minilön så tycker jag personligen att det är fel. I så fall sök ett annat jobb, om inte annat så för att visa honom att du förtjänar mer.

• majacilla

Hej Puppan och Smulu!

Min man tar också ut minimilön, vi delar lika på inkomsterna. Verksamheten är sådan att det inte blir mycket reda pengar men man lever gott till vardags och om han säljer är det värt en hel del. Vi delar också på all vardagsekonomi och i ärlighetens namn är jag inte lika "nyttig" som han, jag kan inte tillräckligt ännu.

Jag bor dock i hans hus och äger inget av det han hade från början. Det vi skaffar under tiden är bägges.Om vi skiljer oss eller han dör får jag alltså inget alls av varken verksamhet eller hus. Det tillfaller hans barn. I det icke påskrivna testamentet har han dock skrivit en liten del till mig.

LIvförsäkringen är det som eventuellt kan hjälpa mig i händelse av att han dör. SKiljer vi oss får jag givetvis inget men tanken är att jag ska få hela beloppet. Jag är dock osäker om det fungerar så eftersom vi då har äktenskapsförordet.
    När jag rett ut hur allt fungerar ska jag ta ställning till hur jag ska göra i framtiden.
    Å ena sidan har vi jättemysiga vardagar och jag har tid att idka mina intressen. Vi jobbar också bra ihop och trivs bägge med det.
    Å andra sidan då; dör han, kommer barnen och "hämtar" allt. Men först slänger dom ut mig...Får jag livförsäkringen och det beloppet han halvhjärtat testamneterat(?) så har jag bra möjlighet att skaffa nytt boende.

Puppan; har du lust att utveckla det där med pensionsfond? Menar du att du får del av hans intjänade pensionsmedel om han går bort?

• Guldfisken

Om din make har en livförsäkring och ni har angett att all er egendom skall vara er enskilda är även livförsäkringen enskild egendom. Detta har emellertid ingen betydelse då en livförsäkring som en avliden make ägt som en väldigt stark huvudregel inte skall ingå i bodelningen. En livförsäkring (en så kallad P-försäkring, dvs utan sparande) utan förmånstagarförordnande som en avliden make ägt upphör vid dödsfallet. Den är alltså överhuvudtaget inte relevant. När det gäller en annan livförsäkring, exempelvis en K-försäkring med sparande, utan förmånstagare ingår den i bodelningen OM den är giftorättsgods. Det är den ju emellertid inte om ni har avtalat om att all er egendom skall vara er enskilda. När det gäller värdet av de sparade pengarna ärvs dessa i vanlig ordning enligt allmänna arvsregler.

Du som maka har rätt att ärva din make med försteg framför eventuella gemensamma barn. Du nämner emellertid att din make har två barn sedan tidigare, så kallade särkullbarn. De har rätt att ärva sin fader direkt när han dör. Hur mycket de ärver beror på förekomsten av ett testamente etc. Du, som maka, har rätt att ur hans egendom, även den enskilda, ärva så mycket som motsvarar fyra basbelopp (jag tror att ett basbelopp ligger på ungefär 39 000 i år), så länge pengarna räcker. Resten har hans barn rätt att ärva direkt om han inte har skrivit ett testamente till förmån för dig eller om ni inte har några gemensamma barn. Om han nu har skrivit ett testamente till förmån för dig har hans barn fortfarande rätt till sin laglott vilket är hälften av arvslotten.
    Exempel: Din make äger netto 400 000. Hans barn ärver 200 000 var (om man bortser från basbeloppsregeln). 200 000 är alltså varje barns arvslott. Den laglott som varje barn har rätt till är då 100 000. Ett barns laglott får dock aldrig kränka den egendom som makan enligt basbeloppsregeln har rätt till. Är det så att pengarna inte räcker har du rätt att få ut fyra basbelopp. Särkullbarnen har då rätt till ett efterarv när du dör på det som fattas för att deras laglott skall kunna tillgodoses.

Förstår du? :) Arvsreglerna är inte helt okomplicerade, och kanske inte alltid så lätta att förstå.

• Guldfisken

Jag skall förresten förtydliga och till och med korrigera mig på en punkt
    "Du, som maka, har rätt att ur hans egendom, även den enskilda, ärva så mycket som motsvarar fyra basbelopp"

I de här pengarna räknas in de pengar som tillfaller dig vid en eventuell bodelning OCH/ELLER din enskilda egendom. En bodelning skall ju inte ske om ni bara har enskild egendom, vilket jag har förstått det som, men tänk på att även din enskilda egendom räknas. Det är alltså inte enbart ur hans egendom du har rätt att få ut pengar motsvarande fyra basbelopp, vilket jag felaktigt skrev.

Usch, nu kanske jag rörde till det ännu mer. :)

• Puppan

Men om ingen tjänar speciellt bra på hans företag men om han säljer det blir han rik, borde inte du då få en del av den vinsten eftersom du har arbetat där för minimilön. Skriv om ditt anställningskontrakt och se till att du åtminstånde får en del av firman om han dör.

När det gäller pensionfonden är det det han sparar varje månad själv i handelsbankens pensionsfond.

• majacilla

Tack snälla guldfisken för det utförliga svaret.
    Förstod dock inte riktigt det där med olika försäkringar? Tror inte han har någon sparförsäkring utan det är en summa som utfaller om han dör. Just nu finns ingen skriven förmånstagare på den och då gäller den inte menar du?

Är glad om du vill svara lite till!

• majacilla

Hej Puppan,

tja, vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till allt det här. Har många gånger önskat att han inte ägt ett smack. Att vi skulle köpt hus i hop och byggt ett gemensamt liv liksom.

Han har jobbat i verksamheten sen han var tonåring och när jag träffade honom hade han ju redan jobbat ihop sin "förmögenhet". Tycker inte riktigt att jag har rätt till det. Gällande den låga lönen har jag ju idag ett bra liv även vardagsekonomiskt. Bättre än om jag fortsatt själv eller med annan man. På så vis får jag ju ändå en del av honom.

Vrider o vänder på det men vill förstå och främst vara säker på att klara mig om något händer honom. Med en gällande livförsäkring och det han skrivit i testamentet, som dock ej är giltigt ännu, skulle jag klara mig utmärkt. Usch, känns knepigt. Är ju inte ute efter att förse mig men känns så när jag tar upp sånt här.

• Puppan

Det låter inte alls som om du vill förse dig med något alls. Du är orolig för din framtid och det med rätta. Det borde även han förstå. Kan ni inte göra något sorts tillägg att du inte får något om ni skiljer er men om han dör har du rätt till hälften. Jag antar att förordet är till för eventuell skilsmässa. Det måste han väl ändå förstå??

• Jj?

Du måste se till att ni hittar en lösning så att du är ekonomiskt på det torra om han går bort. Ni måste också se till att pensionsspara till dig så att du inte drabbas senare i livet av att du idag har så låg lön. Han har ju företaget som trygghet.

Det låter som om du bör prata igenom er/din situation med en jurist som tittar på det ur DITT perspektiv.

• Guldfisken

Jag skall försöka men jag kan försäkra dig om att det här med olika försäkringar var det svåraste på hela familjerättskursen och inte ens våra föreläsare hade 100 % koll. Ni borde nog fråga försäkringsbolaget om vilken typ av föräkring det är även om de var osäkra på resten.

Nu tror jag förresten att jag kom på något, du får ursäkta om jag säger emot mig själv igen. :)

Om din make har en livförsäkring utan ett sparandemoment (dvs för dödsfalls skull) och denna inte innehåller ett förmånstagarförordnande tillfaller beloppet din makes dödsbo och ärvs ju sedan i vanlig ordning. Detta enligt 104 § i försäkringsavtalslagen.
    Genom att sätta in dig som förmånstagare är det ju dock detta lätt ändrat, då har du ju självklart rätt till beloppet.

• Guldfisken

Prata gärna med någon jurist som har inriktat sig på försäkringsrätt. Detta är ju snarare det än familjerätt, även om frågorna ju hör ihop.

Svar på tråden Äktenskapsförord