• Snö

Minskad sexlust

Problem...
    Jag har nu haft hormonspiralen levonova insatt i ungefär 6 mån, och jag känner definitivt en minskad sexlust. Hade länge ursäkten att det var för att jag fött barn rätt "nyligen". Men det är nu mer än ett år sedan, så den funkar nog inte längre. Har forskat lite och funnit att detta är en mindre vanlig bieffekt. (varför händer det mig då?) Är det någon där ute som har samma problem som kan ge mig råd? Ska man ta ut den då eller vänta, det kanske blir bättre. Men det är ett stort problem för mig(oss), för vill jag inte ha sex så är det väldigt svårt att försöka vilja bara för att jag vet att min sambo gärna vill.
    Snälla, lite tips och råd tack

• Svar på tråden Minskad sexlust
  • jennyli

Hade du _mer_ s exlust innan du satte in spiralen. Eller är det så att du ej fått tillbaks lusten sedan du fick barn?

• Snö

Kanske inte direkt före insättningen, men då antog jag nog att det hade med förlossning och dylikt. Hur länge är "normalt" attd et tar då. Antar att det inte finns nåt som är helt normalt

• jennyli

Bra att du inte har se x bara för att du vet att din sambo vill, det är ju aldrig bra. Ett år efter att man fött barn är det fortfarande många som inte har fått tillbaka lusten. Men man brukar säga att det då är dags att försöka göra något åt det... Annars är risken stor att man hamnar i en ond cirkel som är svår att bryta.

Men det är ju så med små barn att det inte alltid lätt att hitta tid, lust och ork till se x. Hur ser det ut hemma hos er? Får du hjälp och avlastning med barnet? Eller känner du att du drar tyngsta lasset själv? Allt sånt inverkar ju förstås på lusten. Ja nu skulle jag kunna pladdra på i evigheter men det avstår jag från

OM det nu är så att inga sådana bekymmer finns så är det _möjligt_ att levonova spökar, men jag ser det inte som den mest troliga orsaken. 6 månader efter insättning brukar de flesta biverkningar minskat. Du kan alltid kontakta din bvc barnmorska för rådgivning om du vill.

• Snö

Hej och tack för svaret!
    Jo nog känns det som att jag tar mest ansvar för Ella hemma och fram för allt på kvällen. När Ella är trött så gäller ingen annan än mamma, så det där med sex på kvällstid går helbort. Och sex i sovrummet över huvud taget, där hon sover, nej... Man blir ´nog väldigt bekväm också, det är smidigast att inte ha det, mindre stök och risk att hon vaknar. Men men, får väl jobba på det antar jag. Men det jobbiga är egentligen inte att jag inte har lust utan att jag vet att han vill, även om han inte känner nåt så känner man pressen. Tack för mig!!

Svar på tråden Minskad sexlust