• Henrike

Hur man skriver å ä ö utomlands

Äntligen har jag hittat ett enkelt sätt att skriva å ä ö utan att behöva använda mig av alt + 132 etc hela tiden, och utan att behöva reta folk med att skriva utan prickar!

Gör så här:
    gå in på startmenyn, välj settings (inställningar?), kontrollpanelen, välj keyboard. Där kan du lägga till vilka språk som helst (som skrivs med västbokstäver) och sedan ställer du in hur du ändrar mellan de olika keyboarden - default var vänster alt + shift! Hur lätt som helst, nu är det bara att trycka på två knappar för att ändra!

• Svar på tråden Hur man skriver å ä ö utomlands
  • Neneh

Det fungerar inte med [alt 132] pa min dator heller. Jag har inte satt nagra kommandon alls, och nar jag klickar pa "keyboard" i kontrollpanelen kan jag bara stalla in hastighet...

• Henrike

neneh, du har inte num lock intryckt? då går det inte.... trist för dig, jag är så nöjd nu!

• Neneh

Plötsligt fungerade det! Wow... Eureka! Det kommer ta en jäkla massa tid att vänja sig vid dock.

• Smulu

Ett sätt man kan skriva i varje fall ä och ö är att göra på samma sätt som när man skriver ett tyskt u ü.
    steg ett tryck på knappen med två prickar
    ¨ Steg två tryck på bokstaven du vill ha prickar över ex a o. Steg 3 du har fått ett ä ö

• Mrs. Simon

ja! men da ar det val bara att skippa pickarna om alla altenativ ar sa komplicerade och krangliga!!

• Henrike

mrs simon, det har kommit synpunkter från ganska många som tycker det är jobbigt att läsa utan prickar, därav denna tråd. Det finns tillfällen där man måste ha prickar, exempelvis kan det vara betydelsefullt om man skriver vanligare eller vänligare!

Smulu, se ovan.

Men om man inte vill skriva med prickar så kan man förstås låta bli. Jag ville bara vidarebefordra denna för mig nya kunskap!

• Neneh

Okej... Så jag har lärt mig att göra små bokstäver. Men om man vill ha ett stort ä till exempel, hur gör man då?

• Kookai

Henrike> Tack tack tack så jättemycket! Tar säkert ett tag att vänja sig men ååååh så mycket smidigare det blev. Kan inte få nog av å, ä och ön nu!!!

Lite klurigt med icke-bokstäverna dock men som sagt, man vänjer sig väl.

Happy Kookai

• Kookai

Neneh: Precis som vanligt, SHIFT och @ blir det på mitt tangetbord.

• Henrike

Neneh nu vet jag inte om du menade alt-kombinationerna, men om det var det så får du
    Ö - alt 153
    Å - alt 143
    Ä - alt Ä

• Kookai

Inser att jag missförstod Neneh's fråga. Ber om ursäkt! *rodnar lite*

Svar på tråden Hur man skriver å ä ö utomlands