• Bröllopstokiig

Kan man ansöka om att bli borgerlig vigselförrättare?

Hej! Vi ska gifta oss borgerligt i juni i år och vill ha en av våra närmaste vänner, som är en fantastisk talare och textförfattare, som vigselförrättare. Vet någon av er om man kan ansöka om att få den befogenheten?

Jag har varit i kontakt med en dam på tingsrätten och hon visste inte på rak arm, men skulle kolla upp detta. Hon sa dock att det inte gick för en enda vigsel, men vår vän har inget emot att göra detta fler gånger så det är inget problem.

Jag tycker det är väldigt konstigt att det nästan bara ska vara politiker (i vår kommun finns det en som inte är det utan lagman i tingsrätten) som får förätta vigslar. De är väl inte kända för att vara så romantiska eller speciellt bra på kärlek?!?

Har läst att förr var det ofta folkskolärare, militärer eller doktorer eller andra ansedda personer som hade detta uppdrag. Vår vän är lärare, så det kanske man kan trycka på?

Förhoppningsvis kommer det också vara han som komponerar utgångsmarschen!! Det känns väldigt kul. =)

Någon som har någon kunskap på detta område (alltså borgerliga vigselförrättare, inte marschkomponerande... ?!?

• Svar på tråden Kan man ansöka om att bli borgerlig vigselförrättare?
  • Bröllopstokiig

Du får nog ta kontakt med Länsstyrelsen och inte tingsrätten.

Enligt Äktenskapsbalken (SFS nr: 1987:230) står det:

--------

3 § Behörig att vara vigselförrättare är

1. präst i Svenska kyrkan,

2. sådan präst eller annan befattningshavare i ett annat trossamfund som har
    förordnande enligt bestämmelserna i lagen (1993:305) om rätt att förrätta
    vigsel inom andra trossamfund än Svenska kyrkan,

3. lagfaren domare i tingsrätt, eller

4. den som länsstyrelsen har förordnat till vigselförrättare.
    Lag (1993:304).

--------

Info från rixlex.riksdagen.se/

Petra

• Bröllopstokiig

Aha, det ska jag göra då. Tack! =)

Är det någon som har haft eller ska ha "egen" vigselförrättare här på forumet??

• Bröllopstokiig

Jag har en kompis som ordnade att en nära vän blev förättare. Det var i Skåne, och jag tror att det spelar roll i vilket län bröllopet ska vara. I Stockholms län har jag hört att de inte ger fler tillstånd eftersom det bedöms finnas tillräckligt många som det är!

• Bröllopstokiig

Vem som helst kan inte bli vigselförrättare, ofta krävs att man är jurist, kommunpolitiker el likn och varje kommun får bara ha ett visst antal vigselförrättare

• Bröllopstokiig

Tar upp en gammal tråd här...
    Vi ska ha en "egen" vigselförättare. Vi vill ha ett bröllop som inte är kristet utan som grundar sig på vår tro, så vi vill ju då ha en "präst" som har samma tro som vi har. Vi har ordat det på ett litet annat sätt kanske. Två dagar innan själva bröllopet så går vi till tingshuset och gör en snabb borgelig vigsel. Sedan ståndar själva bröllopet på lördagen och vi får det bröllop som vi själva vill ha och det lagliga är fixat och klart.

• Bröllopstokiig

Ja, jäklar.. Jag kan säga att det är jobbigt i alla fall! Vi har en person som är verkligt lämplig att vara vigselförrättare. Men eftersom vi bor i Sthlm är det ett himla hallå. Men det stämmer att man ska vända sig till länsstyrelsen. Tillsättningen är politisk. (För länsstyrelsen är ju politisk).

Svar på tråden Kan man ansöka om att bli borgerlig vigselförrättare?