• Channa

Vad passar att servera tillsammans med smörgåstårta + tips på mat/småplock man kan förbereda dagen innan

Skrev i en annan tråd och undrade över samma sak men startar en egen tråd för denna fundering.

Alla ni som vet vad som passar ihop ...vad tycker ni passar att bjuda tillsammans med smörgåstårta? Vi vill först bjuda på nåt salt och sedan efter en paus tar vi det söta med bröllopstårtan. Gärna nåt som man kan förbereda dagen innan eller som nån släkting kan förbereda innan vigseln hemma hos oss.

Om ni har andra bra förslag på vad som är lätt att förbereda eller som man kan köpa färdiglagat antingen från affärn/konditori/catering som det bara är att värma eller serveras kallt, tas dessa tacksamt emot. Skulle gärna ha festen här hemma men kan bli lite avskräckt av tanken att det kanske blir för mycket för mig. Hur ska man hinna? Man hinner ju inte göra nåt på dagen D, eller?! Vill ju njuta av dagen och inte stressa.

• Svar på tråden Vad passar att servera tillsammans med smörgåstårta + tips på mat/småplock man kan förbereda dagen innan
  • Bonzan

Saltbakade småpotatisar fyllda med gubbröra! Smasken och lätt att göra dagen innan!

• Johanna = en lat kock

köp hem oliver, goda korvar och ostar för att komplettera med

marinerad getost (skala getosten och dela i bitar -- marinad av grönsaksfond+ gräslök+ basilika+ valfria örter)

gör några goda röror tex
    *matjessill + creme fraiche + röd caviar + hackat hårdkokt ägg

*hackad tomat(endast köttet) + lök + basilika + olivolja + balsamvinäger

*philadelphia + gräslök+ dill + persilja

*leverpastej (bredbar) + finhackad (elelr puread) stekt lök+ finkrossat knaperstekt bacon + lite grädde + en skvätt konjak

(de två sista kan man lägga i spritspåse och be någon spritsa upp på stekta brödskivor - steka brödskivor kan man göra _max_ 3 dagar innan och förvara i kylen)

alla går att förbereda max 4-5 dagar innan och senast dagen innan (tomaterna helst 1-2dagar osten helst 4-5

• lillaEgo

Jag har inte läst din andra tråd så min fråga är om Du har tänkt dig ha smörgåstårta OCH småplock?

Jag tycker inte man ska blanda dessa två. Smörgåstårta i sig är oftast just ett hopkok av småplock. Bättre då att satsa på två sorters tårtor. En för fiskälskare och en för fiskhatare (lax och räkor är ju klassiskt på smörgåstårta men inte alla gillar/tål detta ).

Med småplock till smörgåstårta blir det lite kaka på kaka, tycker jag. Smörgåstårta väljer man oftast för att få minsta möjliga jobb så varför skapa extrajobb då?

• ulliania

Har du så pass ekonomi att du kan lägga lite pengar och få maten färdig på fat så kontakta nån Ica affär eller nån annan affär i närheten av lokalen. Många affärer gör plankor och brickor för inte så många kr. Är du i västeråstrakten kan jag rekomendera ica Ettan.
    Kram U

• Channa

Johanna en lat kock - det lät jättegott! Ska man ha detta med eller utan smörgåstårta eller ska man servera detta med bröd?

lillaEgo - njaa...jag vet inte om jag planerat något ännu. Jag försöker komma fram till det bästa och enklaste. Tyvärr är jag lite osäker på vad som passar på en liten bröllopsfest som är enkelt och gott, som de flesta gillar.

Har någon nåt bra recept på pajer/pizzor? Fast det kanske inte heller passar med smörgåstårta? Kanske köpa hem köttpiroger?

Sallader?

• Johanna = en lat kock

småplocket kan ni ha antingen som drinktilltugg eller utöka lite och äta med bröd och kanske ngn paj...

• malte

Italienskt småplock (inte så originellt men gott): Oliver, salami, parmaskinka, inlagda grönsaker (t.ex. soltorkade tomater, vitlök & kronärtskocka), grissini. Ni kommer säkert på massor med goda saker.

Jag brukar köpa sånt här färdigt i delikatessdisken och vips har jag en enkel men mycket god småplocksbuffé till "välkomstdrinken". Vill man minska kostnaderna kan man t.ex. göra sina egna inläggningar. Lägger man på lite bröd och kanske någon pastasallad eller pajer blir det en hel måltid.

• MarinaI

Det låter som om du kommer att hamna på nån slags buffé - du kan ju ha en småplocksbuffé till drinken och sedan en huvudrättsbuffé för maten. På huvudrättsbuffen kan du ha smörgåstårtebakelser, pajer, pizza-slices, italiensk tomatsallad med olika skinkor och korvar, pastasallad, couscous-blandningar, lite av rörorna som Johanna tipsade om ovan (funkar ju till båda bufférna), massor av gott bröd och kex - tja "the sky is the limit"

/marina

Svar på tråden Vad passar att servera tillsammans med smörgåstårta + tips på mat/småplock man kan förbereda dagen innan