• kolbaz

Alla avråder mej, ska jag strunta i det och ge det ett försök??

hejsan..
    Jag vill verkligen ha rakt hår, har ringt runt till ett par frisörer idag men alla låter så avrådande när jag pratar om rakpermanent och att det sliter så på håret och långt ifrån alla gör det. jag har ju redan plattång men jag känner att jag inte vill stå varje dag med den.. Sen så är det väl alltid värt ett försök, det är ju trots allt inte helt permanent. jag skulle verkligen vilja göra det. en av frisörerna sa även att det kanske inte blir så rakt.. men nån som har gjort rakpermanent?? någon som vet.??
    tack på förhand //karin

• Svar på tråden Alla avråder mej, ska jag strunta i det och ge det ett försök??
  • Fillifjonkan

Det beror säkert mycket på vad för typ av hår du har men jag har gjort rakpermanent och är supernöjd. Nu har ju inte jag superlockigt hår i mig själv direkt men är självlockig i underhåret och rak i överhåret liksom (underligt). Mitt hår är väldigt tjockt och har bra kvalité så det lämpar sig nog bra att göra rakpermanent på. Min frissa sa att det tar bort ca 70 % av lockarna men att det är individuellt för olika hårtyper också. Om alla avråder dig så ska du kanske låta bli trots allt men för mig har det varit jättebra.

• Fillifjonkan

Kolbaz.

Var bor du förresten? Kan tipsa om min frissa som gör min rakpermanent. Hon finns i Göteborg.

• Mizz_

Vad du än gör, gör absolut inte rakpermanent!!!! Jag gjorde rakpermanent för ca 6 månader sedan, och det är/var absolut mitt sämsta beslut någonsin!!!!!

Jag har annars ett väldigt bångstyrigt hår, och jag kan säga att jag har varit avis på alla rakhåriga tjejer sedan jag bar blöja. Jag frågade runt och runt, men alla avrådde mig. Så envis som jag är, ville jag ändå göra det, jag ville inte stå med plattången varje dag, eller föna det rakt...tog för mycket tid.

Jag ringde och beställde tid på ett ställe som gör det, och vips satt jag där. Efter ca 2 timmar hade jag min sprillans nya frisyr.

Första å andra dagen var jag nöjd, men sedan kom missnöjet.

1. permanenten hade slitit på mitt hår så mycket, så att jag hade flera olika längder på mitt hår, sk touperat!
    2. efter hårtvätt, så märker man att man inte ens kan kamma igenom håret så länge man inte fönar och kammar det samtidigt, alltså samma procedur som innan jag permanentade mig.
    3. håret blev livlöst, slitet, fult rent av.

Jag kan fortsätta skriva hur mycket som helst, men det skulle bli oerhört långt inlägg.

Det hela slutade med i alla fall, att jag förra månaden gick till en bra frisör, som GRÄT för mitt förstörda hårs skull. Hon kunde inte fixa någon frisyr, p ga ojämn läng, dessutom fanns det fortfarande vätska kvar (från permanenten) i mitt hår som gjorde att det inte gick göra något åt....

GÖR INTE DET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• kolbaz

men jag har precis som du lockigt i underhåret och rakt överhår.. sen är det lockigt vid sidorna med.. och mitt hår är tjockt, fast det mesta avråder mej för att det tycker att mitt hår är fint men jag tycker inte om det.. men vart gjorde du det?? hur länge höll det? kostade det mycket?? har ditt hår blivit bra. kan du itne skicka en bild på innan och efter om du har och om du vill då hade jag blivit superglad. tack på förhand// karin

• kolbaz

okej usch en del säger att de blivit suernöjda å som missnöjda usch stackare.. jag är också avis på alla med rakt hår. Tror du att det kan bero på frissan, elelr bara på att det bara blir bra på vissa? om du vill får du görna skicka bilder på innan och efter om du har och somsagt om du vill då hade jag blivit jätteglad.=D fresten hur är det med ditt hår nu??//karin

• kolbaz

jag bor i karlskrona men var i göteborg var det. det kasnke händer att man åker dit=)...

• Mizz_

jag bor i stockholm. det starka preparatet/vätskan de använder lämpar sig tyvärr inte till våra hår, endast för afrohår.

jag skulle gärna vilja skicka dig foto, men jag har ingen som visar bakifrån och närbild, hur det verkligen var.

tyvärr, så tror jag att få tillbaka mitt fina hår, så måste jag klippa mig pojkaktigt för att verkligen vara säker på att permanenten försvinner.

Jag kan inte berätta hur mycket jag grät varje dag, för håret blev verkligen förstört.

Behöver jag nämna hur mycket hår man tappar oxå, tack vare rakpermanenten? I mitt fall tappade jag så mycket hår som det får plats på en borste, lika mycket varje gång jag kammade.

• kolbaz

usch stackare.. men vissa har det blivit bra på, jag menar man kan ju permanenta håret lockigt utan att det sliter allt för mycket.. konstigt att det ska vara så varierande på dem som vill ha rakt.. för vissa jag ahr pratat med här har verkligen blivit supernöjda...

så det är lite svårt. avrådde din frisör dig från att göra det?? varnade hon för hur det kunde bli och så?? plattång är så jobbigt.. men om jag ska göra det ska jag ta nån kunnig frisör. men jag blir så osäker när jag hör dig berätta......

• Småländskan

Jag har liksom Fillifjonkan samma typ av hår och har också testat att rakpermanenta och blev otroligt nöjd! Sen tror jag dessvärre att det är att permanenta håret rakt som lockigt, dvs det funkar inte för alla. Ni kommer väl ihåg (för er som är gamla nog) hur mycket som skulle permanentas lockigt på det goda 80-talet. Då var det också så att majoriteten av "lockarna" blev lyckade men att det fanns andra fall där håret inte lockade sig alls, gav dålig hårkvalité samt där håret raknade på nolltid. Jag tror att tricket med att inte få håret förstört är att gå till en frisersalong där man rakpermanentar ofta, där frisörerna är vana och gör det regelbundet!!! (Finns en del salonger där det görs typ 1 gång i månaden och det är för sällan!) Sen vet jag också att när jag fick håret fixat, att de valde en "lättare" permanentvätska dvs inte den typ av vätska som används tex vid riktigt krulligt hår så som afro-hår utan som är lite "mildare" mot vårt nordiska hår. Kanske det kan påverka kvalitén på slutresultatet?!

Lycka till!

• Mizz_

Jag har ju lock-permanentat flera gånger förut, och alltid blivit lika nöjd, men med rak-permanent så blev jag totalt missnöjd.

Jag gick till en duktig bra frisör, som alla andra hade gått till, men som sagt det är mycket som spelar in.

Har du försökt använda "strightener" vax/gele när du använder dig av plattången, det håller håret rakt längre tid.

Svar på tråden Alla avråder mej, ska jag strunta i det och ge det ett försök??