• Havsbr­ud
    Äldre 17 Nov 14:59
    32863 visningar
    23 svar
    23
    32863

    En hårig tjej undrar: Vaxa, epilera eller raka???

    Ge mig råd!

    Har börjat fundera på att vaxa benen efter alla inlägg om vaxning här. Men jag undrar om det är värt när det gäller tid, pengar och smärta...

    Tidigare epilerade jag mina ben själv, har alltid haft en ganska kraftig hårväxt, men efter ca 10 år tröttnade jag. Att rycka bort håren på mina ben tog nästan en timme per gång, med mycket smärta, och detta fick jag göra varannan, var tredje vecka. Jag har också provat att vaxa benen på salong, men det blir en ganska dyr historia när jag måste göra det så ofta. Nu rakar jag istället benen varannan dag, tar väl uppemot en kvart, men jag undrar om jag kommer orka med detta resten av mitt liv. Som sagt var, hårväxten är ganska kraftig, och min sambo uppskattar inte mina håriga, stickiga ben.

    Så nu undrar jag om kanske hemvaxning är något för mig. Resultatet håller ju lite längre då, men hur lång tid tar det att behandla hela benen? Vilket vax är bäst, och vad kostar det?

    Någon annan som har samma håriga problem som jag?

  • Svar på tråden En hårig tjej undrar: Vaxa, epilera eller raka???
  • Bellis
    Äldre 17 Nov 15:15
    #0

    Vaxa är överlägset bäst!

    Det finns ett vax som du liksom rollar på benet efter att det värmts upp i en behållare med hett vatten -fungerar himla bra tycker jag, tyvärr kommer jag inte ihåg nu vad det heter...eller vad det kostar....... men det är nåt "vanligt" märke - kolla på typ Kicks eller Etos, de har det säkert!

  • Mizz_
    Äldre 17 Nov 16:23
    #0

    Veet är nog vaxet du är ute efter, har provat själv några gånger, men det är svårt att komma åt alla "vyer och vrån" dessutom blir det kladdigt....så egentligen är salongbehandling ändå bäst, då det går snabbt....

  • Gerda
    Äldre 17 Nov 16:28
    #0

    Åh vilka smärtsamma ord! vaxa, peela... brrr!

  • anders­sonska­n
    Äldre 17 Nov 16:29
    #0

    veet har ett gele på flaska det håller lite längre än rakning & det känns ingenting man blir som en baby rumpa jag använder detta ÖVERALLT där det finns hår fast inte på huvudet.

  • Nymphé­a
    Äldre 17 Nov 16:35
    #0

    Anderssonskan
    Överallt? Säkert? Gär det inte ont på de mer "delikata" delarna? Blir det bra? Behövs det efterbehandling?

    Frågor, frågor...

  • Havsbr­ud
    Äldre 17 Nov 16:39
    #0

    Den där gelen på flaska som Andersonskan talar om, den tror jag också att jag har provat. Man stryker på gelen/lotionen på huden och väntar x antal minuter och under den tiden löses hårstråna upp, eller hur?!

    Eftersom jag har så kraftig hårväxt och även ganska grova hårstrån (jag vet, det låter inte så kvinnligt men man kan inte göra något åt sitt arv...) så räcker inte den rekommenderade tiden för mig, och jag har råkat ut för att krämen flera gånger har frätt sönder min hud, eftersom den har fått verka lite, lite för länge. Inte kul, kan jag säga! Då har man små sår över hela benen...

  • Cassan­dra
    Äldre 17 Nov 16:58
    #0

    Jag vaxar också hemma, det tar ca 2 veckor innan det börjat växa ut ingen för mig, men det kanske är olika. Sedan måste man ju vänta så hårståna blir lite längre innan man kan vaxa ingen. Men fördelen med vax är att håren känns mjukare och inte lika studdigt som när man rakar och så behöver man ju inte göra det lika ofta.

    Smärta är en personlig upplevelse och är inte samma för alla. Jag har inte så hög smärt gräns men eftersom jag vaxar själv har jag även kontrol. Vissa kropps ytor är kännsligare än andra. Man blir härdad efter ett tag ( :

    Det vax jag använder är Veet hår vax och då ingår det en spatel som visar att vaxet inte är för varmt. Jag tycker inte att det kladdar och kommer över allt. Dessutom går det bort med varmt vatten så skulle man kladda är det ju inga problem.

    Blev visst lite långt.

  • lilltr­ynet
    Äldre 17 Nov 16:58
    #0

    Havsbrud...

    Tror att du kan slappna av. Veet gör inte bara den där läskiga sörjan som löser upp hårstråna (hur bra är ett sådant medel för huden????) utan även vax.

    Veets vax är jättebra enligt mig. Jag är extremt hårig och har inte ork att raka mig var och varannan dag. Epilera är för långsamt och därför för smärtsamt. Vaxning är ju iofs inte någon helt smärtfri metod, men bara man ser till att rycka av stripsen snabbt och bestämt så funkar det kanon, både på ben och bikinilinje mm...

  • Fagas fästmö
    Äldre 17 Nov 18:54
    #0

    Som jag sagt tidigare: Veets warm wax är jättebra! Jag köpte det på rekommendation av syrran och jag som är rätt smärtkänslig tyckte knappt det kändes att rycka loss remsorna.

    Problemet är att man missar korta strån och att man därför måste vänta tills de växt ut tillräckligt långt.

    Till bröllopet ska jag nog raka benen ordentligt, men sen ska håren få växa ut och bli "vaxvänliga" igen. På lång sikt är nog det bättre och billigare och mer tidsbesparande än rakning! :D

    Lycka till! Ekorren.

  • anders­sonska­n
    Äldre 18 Nov 10:56
    #0

    den heter veet finns i creem skum gele & vax men det sistnämda gör så förbannat ont på vissa känsliga ställen visst känns det lite klenigt att använda dem andra, men vill man va fin så får man lida lite. det ända jag gör efteråt är att smörja med en fet salva inget annat. om man ej har gjort detta förut inte heller rakat sig så kan det bli lite klåda dom första dagarna men det blir det med vad du än använder om du inte använder det ofta hunden är ju van att ha hår!!.
    lycka till alla.

Svar på tråden En hårig tjej undrar: Vaxa, epilera eller raka???