• Gift Anna

Någon mer som längtar till adventsiden och Jul?....

Här är en som gör det iallafall.Satt och pysslade ihop Julkort häromkvällen,och slogs av tanken att här skall "Julas"ordentligt! :D

Föregående Jular har vi varit rätt så sparsamma med julpyntning och annat,men i år skall det bli ändring på det!
    Här skall bakas lussekatter,pepparkakor,julskinka,pyntas,pysslas,fixa glöggkvällar etc.
    Låter det stressigt?man behöver inte jaga upp sig,bara ta det coolt.
    Behövs det nämnas att jag älskar Julen? :D

• Svar på tråden Någon mer som längtar till adventsiden och Jul?....
  • Bettet

Vi ska flytta till vårt hus den 13 december så vi får se hur mycket pynt det blir, men en och annan tomte blir det och säkert några ljusstakar. Det känns dock lite onödigt att asa upp en massa pynt i lägenheten innan dess. Annars älskar jag julen och allt som hör där till..

• Lill Anna  8/7-04

Första advent är förstörd för mig, jag lär sitta framför böckerna hela dagen..

Jag längtar hem till mamma.. Vi brukar koka skinka, göra julgodis, klä granen och annat julpyssel dagen och natten innan julafton.. Oj vad jag längtar!

• Gift Anna

Stackars dig, Lill-Anna,som måste med näsan i böckerna!
    Jag kan trösta dig med att jag har en stor uppsats att skriva,så det blir nog en del av det den dagen,vill gärna få klart den innan Jul även om deadline är 5/1-04!

• jennyli

En till som ÄÄÄÄlskar julen . Därav vår val för bröllopet: 13 December. Håller nu alla tummar för att det skall vara lite snö eller i alla fall frost!

• Lill Anna  8/7-04

GiftAnna.. Jag får fira första advent dagen efter. Har tenta 1a dec. Sen ska jag nog hem och dricka glögg och äta pepparkakor.. Åh vad jag längtar efter glögg!!!

Lycka till med din uppsats!

• Gift Anna

Lill-Anna,jag blev ochså sugen när du nämde glögg!
    Stort lycka till på tentan! :)

• Cecilia2

Jag skall äntligen äntligen äntligen ha min första egna julgran sedan jag flyttade hemifrån! Maken gick med på det efter lite tjat från min sida... Jag fullkomligt älskar att sitta bland mina tomtar med levande ljus och ljuset i granriset tänt och sörpla glögg och läsa bra bok... Särskilt när det är riktigt skitväder ute (för snö ser man inte mycket av här i skåneland)

Fast ändå mer längtar jag till nästa jul när vi är tre stycken...

• Paulina

Jag vill också vara med!

Jag har redan börjat planera hur jag skall slå in julklapparna i år. Har alltid velat ha något tema när det gäller val av papper och så vidare och i år kan jag äntligen förverkliga min tanke! Det skall bli brunt omslagspapper och snöre dvs riktigt enkelt, men sedan skall jag dekorera paketet med torkade apelsinskivor, kanelstänger och stjärnanis. Alltså ingen ny idé men kan bli fint!

Julkort har jag redan pysslat ca 30 st och är sugen på att göra några till.

Jag har även sytt nya julgardiner till köket och skall sy en ny duk också. Sedan hänger jag några pinjekottar och torkade citrusskivor framför den röda gardinen. Kan inte vänta att få göra det!

Sedan får det också bli några kransar till advent, materialet bara ligger och väntar. Samma tema där, torkade apelsinskivor, kanelstänger och kottar.

I år skall vi även köpa några nya julgranskulor. Vi har nämligen inga röda än, kan ni tro? Jag längtar så och passar på att pyssla och förbereda så mycket som jag hinner!

Det är så härligt med jul!

• Isolde

Jag längtar som 17!

Visserligen är jag inte så mycket för att pynta och pyssla, men älskar adventstjärnor och ljusstakar, både elektriska och med levande ljus. Nyblivne maken ställer sig lite frågande till mitt krav att det ska finnas en stjärna eller ljusstake i VARJE fönster.

Så på Första Advent sätter jag upp alla mina grejer, drar fram ljusstaken med mossan förstås och myser! Jag är mycket noggrann med datumen, de åker ovillorligen ner på Tjugondag Knut för då är julen slut! Jag brukar faktiskt baka pepparkakor också, efter mormors recept.

I år kommer det iofs bli mer juligt än någonsin, eftersom vi ska ha både en luciabjudning den 13:e och julafton här hemma! Så det blir kanske julstök på riktigt? *kul!*

• Ananas

Jag längtar också! Första advent åker stjärna och ljusstakar upp och eftersom vi är borta över hela jul och nyår så blir det ingen gran, men som kompromiss ska jag köpa tallris och ha i en kruka och ha en liten ljusslinga där i. :) Då får jag även ha min fina julgransmatta under! ;)
    Julgardiner blir det i köket också och idag ska jag pyssla ihop en inbjudan till adventsmys för våra vänner till den 2:a advent.
    Pepparkakor och lussekatter blir det och kanske även mandelmusslor efter gamla recept. Julgodis brukar det vara jag som är ansvarig också. Det är så kul att göra knäck, tryffel och annat gottigt som hör julen till!

*längtar och suktar efter jul*

• anncaBq

Mjää... IKEAs och varuhusens julskyltanade i oktober har förstört julstämningen för mig...

Men när vi kommer in i December, då lär den poppa upp, och jag handlar lackstänger och jul-ljus etc.

• Rut

Längtar också! Första advent åker alla ljusstakar upp. Isolde! Jag har också en stake eller stjärna i varje fönster ;) !
    Övriga julsaker kommer inte upp förrän dagen före julafton. Det är tradition hos oss. :)

• Nils

Jag älskar oxå julen! Jag har handlat en hel del klappar men har många kvar. Pyntet får vänta tills den första advent.
    Vi gör egna julkort ,med digitalkamera och dator kan man göra jättefina julkort med barnen på! Pepparkakshus gör vi varje år samt apelsiner med nejlikor.

• Paulina

Nu har jag redan gjort en enriskrans, men eftersom det kändes för tidigt för en julkrans så dekorerade jag den men nypon, kottar och kvistar med lav på och kallar den för "välkommen vinter"-krans.

Senare kommer jag att klä om den med mer juliga detaljer och byta det vita sidenbandet mot ett rött.

• Lenchen

Jaaaa! Jag alskar julen. Jag som bor i Geneve var pa IKEA i helgen och kopte svenskt julpynt. Det satter jag upp till forsta advent. Och da blir det ocksa lite pepparkakor och sa (var lat och inhandlade pa IKEA). Och sedan till lucia bryter det det riktiga julstoket ut med lussekatter och knack och hela faderullan.

• faster

Nu har vi plumsat ut i snön o ut till förrådet o tagit in alla ljusstakar o stjärnor!!
    Det ska bli såååååå kul att börja sätta fram alla...o lika spännande varje år...funkar de??

• Parkett

Jag HATAR vintern men ÄLSKAR julen. Det är julen som gör att jag överlever vintern. Själv så är jag som en 3-åring på julafton!

Jag och gubben har bott i hop i 2 år nu så det här är andra julen. Han bryr sig inte så mycket om julen, tycker mest att det är ett kommersiellt jippo där handlarna vill käna pengar.
    Givetvis så kan jag hålla med honom MEN JULPYNTA SKA JAG!
    Så efter många om och men så har han gått med på en LITEN julgran. En som ryms i fönstret. Har tjatat lite om att jag vill ha en större gran, men då fick jag till ultimatum. Julgranen eller honom! Och på något vis så måste jag ju behålla honnom!

Men kanske om några år......

Kram Parkett

• Johanna = en lat kock

Jag pyntar inte coh så men däremot håller jag på med julmat hela december känns det som...

på lördag ska jag och svärmor göra julkorv iår blir det nog på fem kilo kött eftersom vi fått massor av beställningar från folk som har ätit den....

Svar på tråden Någon mer som längtar till adventsiden och Jul?....