• Brudzilla

Var går gränsen?

Här på BT finns så många kloka kvinnor så därför undrar jag,

Var ska man dra gränsen för vad som är OK och inte när det gäller ens partners vänskaper med kvinnliga vänner?

Min pojkvän tycker det är helt ok att äta "candel-light dinner" med sin tjejkompis som jag endast som hastigast blivit presenterad för och då var hon ganska nonchalant...jag skulle ha varit betydligt mer intresserad och nyfiken på min killkompis "nya" men hon verkade mest känna sig hotad just då.
    Då han bjöd över mig för att hälsa på henne fick jag en stor klump i magen när jag så den tomma vinflaskan i ljusskenet och hon satt uppkrupen i soffan precis som jag brukar göra.
    Till historien hör att han berättat tidigare att han sovit hos henne vid nåt tillfälle men inget har hänt, de är bara vänner.
    Han var helt oförstående till min reaktion och det hela slutade i gräl.
    Jag känner att detta är svårt för mig att avgöra eftersom min exman var otrogen med 2 kvinnor och detta är första gången jag känner mig osäker i en sån här situation.
    Innan otroheten och till störta mån även nu är och var jag av åsikten att alla har frihet under ansvar och jag litade blint på att ingen skulle svika mitt förtroende.
    Mina vänner har stundtals upprörts för att jag tidigare inte brydde mig såna här saker utan skänkte min partner samma frihet som jag önskade.
    Nu har tyvärr detta utnyttjats 2 gånger och själv skulle jag inte skapa en intim miljö för en killkompis, det är endast förunnat min partner.
    Har påpekat för min pojkvän att relationer till det motsatta könet vanligtvis ändras när man inleder ett förhållande. Han påstår att ingen haft problem med detta tidigare...

Så var går gränsen?

Ledsen
    Brudzilla

• Svar på tråden Var går gränsen?
  • Hanna, fd 15/5-04

Där ni själva sätter den.

• Gun

Det spelar ju ingen roll vad andra tycker, det är ju ni som ska leva med ert förhållande. Och du är ju inte nöjd med hand gränser! Det ligger ju onekligen i hans intresse att du är nöjd, så därför kanske han kan tänka sig en ny förhandling?

• Mrs Brady 2 B

jag skulle inte uppskatta att se min blivande ha mysmiddag med ågon annan tjej.Men det är så individuellt.
    det verkar på dig som att du inte heller tycker om det och då bör du prata egenom det med din sambo,och få honom att förstå att det är inte ok med dig att göra så!!

Lycka till!!

• Fröken Svensson

Självklart måste han ta hänsyn till Dina känslor.

Jag har dock en grabbkompis som jag har känt sedan 6 års ålder - han är mer som en bror än någonting annat. Jag vet att våra respektive genom åren haft svårt för denna vänskap - men efter ett tag accepterat det hela - mycket beroende på att de gärna får vara med - men ibland - när jag "vill ha en mans syn" på ett prekärt ämne - oftast om ngn taskig relation vill jag faktiskt bara prata med min grabbkompis och vice versa. Och det sker väl oftast inte på värsting puben med stoj - men det är inte mer romantiskt än att prata över en väninna över en bit mat...

Relationer mellan könen kan ändras men om där ALDRIG funnits någon spänning?

• Princess

Brudzilla

nar jag och min hubbie var flickvan och pojkvan (om det har nagon betydelse) sa hade han en tjejkompis som jag vet att han hade forsokt ha sex med ett par ar tidigare. Men det blev inget och sedan var de bara vanner. Hon flog intill London och han ville traffa henne for en fika.

Da blev jag hel vild. Till saken hor att jag aldrig alskat nagon (pa riktigt) och nar jag motte min hubbie kandes allt bara sa ratt och jag var i over ett ar sa himla radd att forlora honom tills jag insag att han alskar ju mig lika mkt och unconditionally :).

Men jag hade NU aldrig accepterat att min partner skulle ha en candle lit dinner med en kvinnlig van annu mindre att han sov over dar. ALDRIG . Min partner skulle heller ALDRIG tillata nagot liknande for mig.

Vi hanger oftast ihop han och jag och traffar vanner gemensamt. Darav traffar man alla vanner och umgas allihopa.

Men for att svara pa din fraga Brudzilla - sa tycker jag personligen - att gransen har redant gatt for vad som ar "ratt".

Nu vet jag att alla tycker olika - men jag tycker det ar helt fel.

• ellli

Nej jag skulle inte bli glad om jag fick reda på att min sambo haft en "candle light dinner" med en annan tjej!
    Det är väl inget direkt som kompisar gör eller (det är ju vad jag känner men alla är ju olika :))??

Sen är det ju, som någon annan sa, upp till er vart gränsen går.

Om jag var du skulle jag förklarar för honom att jag blivit bedragen innan och därför är osäker kring sådana saker och att du skulle må bättre om han inte gjorde det... Kanske att du vill lära känna henne först i såfall så att du ser att inget pågår dem emellan. Om han är en förstående kille så accepterar han det!

• nina.t

Jag skulle inte acceptera en så nära kontakt. Tycker de verkar ha pojkvän/flickvänbeteende och inte kompisbeteende.

Har du problem med saker han gör, så är det hans problem också. Ni måste prata ut med varandra och klara ut var era respektive gränser går och försöka jämka ihop er.
    Välj en tidpunkt och miljö när ni båda är lugna, så att han inte känner sig hotad för då blir det gräl.

Du behöver inte acceptera detta om du inte vill!

• Medea

Jag tycker att det är OK att ens kille/man umgås med gamla tjejkompisar OM man alltid tillåts vara med. Man kanske inte alltid vill hänga på, men det skall vara helt naturligt att göra det om man skulle vilja det.

Jag tycker INTE det är OK om den gamla tjejkompisen visar att hon totalt ignorerar en, dvs medvetet gör så att man känner sig utanför (det finns tyvärr MÅNGA sådana tjejer), eller om mannen/killen smyger med sin kontakt eller markerar att han vill vara ensam med sin tjejkompis.

Att din kille bjuder över dig tyder på att han har en ganska sund inställning. Han vill inte hålla dig utanför. Tjejen är tyvärr som många tjejer är - ignorera det om hon inte lägger an på din kille.

Och nej, i mitt eget förhållande är det INTE OK för någon av oss att den andre äter middag på tu man med vare sig gamla kompisar av motsatt kön eller gamla ex om man själv inte har erbjudits att vara med eller känner att man får vara med om man skulle vilja. Situationen har iofs aldrig varit riktigt aktuell, men så känner jag och jag är helt säker på att min man känner samma sak.

• Brudzilla

Tack för era råd/åsikter!

Tror att det som fick mig mest ställd var att han reagerade så defensivt. Som om jag kränkt honom.
    Han påstår att i norrland där han ursprungligen kommer ifrån så umgås man på detta sätt i jämförelse med kalla Stockholm.
    Även om detta är en generalisering så kan jag förstå vad han menar.

Jag har aldrig varit svartsjuk eller liknande tidigare och just därför är det så svårt för mig att avgöra var gränsen går.
    Jag ska försöka prata med honom igen.
    Det konstiga var att han var så oförstående och det sårade mig.

/Brudzilla

• nina.t

Äh, dumheter! Jag har bott i både norra och södra Sverige (dock ej "kalla Stockholm) och jag har inte märkt att man myser mer med sina tjejkompisar i någon av landsändarna.
    Min norrländske sambo känner inte heller till något sådant.
    Godta inte dumma ursäkter, utan red ut och finn lösning!

• Ellte

Hmmm...jag vet inte hur jag skulle reagera faktiskt... :? Men...jag äter ju visst "candlelightdinners" med mina tjejkompisar ibland och för mig skulle det inte vara nån skillnad om det var en killkompis... såå...hur det än kändes skulle jag "låta" honom göra det! Enda undantaget om det är ett ex eftersom jag är så äckligt svartis på hans ex *skäms*

• Snufsis

Min sambo är också från Norrland och han känner inte heller till den här formen av kompismys. Personligen skulle jag INTE acceptera det och jag tycker att om du känner dig obekväm och otrygg med detta (speciellt med tanke på tidigare erfarenheter), så ska det väl inte vara så svårt för honom att respektera. Du är väl ändå det käraste han har? Lycka till!

• Isolde

Jag tror nog inte att det är beroende på landsända, det handlar om olika kompiskretsar. Jag har just sådana relationer med mina killkompisar -- det finns inget sexuellt alls med i bilden, det kan jag lova. Min man är inte heller svartsjuk på dem (några av dem gamla ex) för han är välkommen att hänga med när som helst. Och det är allas respektive.

Har du inte skrivit om just middagen tidigare? Mitt svar är i alla fall att det med största sannolikhet inte behöver vara något, och anledningen till att hon betedde sig defensivt var din min när du kom in... Han är oförstående därför han aldrig haft något liknande problem förut.

Men naturligtvis måste han förstå att det är ett problem för dig -- gör det bara inte till ett för stort problem! Förklara hur du känner och varför! Men det är INTE någon bra idé att stänga in honom och sätta upp en massa förbud. Men det vet du säkert själv.

Jag är rätt övertygad om att du inte har något att oroa dig för!

• Lill Anna  8/7-04

Enkelt svar.. Känns det inte okej så är det inte okej..
    Alla är vi olika. Jag skulle nog inte bry mig nämnvärt.

Svar på tråden Var går gränsen?