• jinni

Fornnordiska symboler = rasism???!!

Jag har lange velat gora en tatuering. Valet av motiv ar givetvis klurigt eftersom man ju inte direkt kan angra sig (OK, det gar att tacka over men anda). Hursomhelst sa skulle jag vilja gora nagot som har anknytning till mitt ursprung, dvs Sverige. Borjade kolla runt pa natet efter fornnordiksa symboler (for motiv till tatueringen) och blev chockad over hur forknippat detta ar med rasism. I nagra artiklar jag fann pa natet pastod man att det var olagligt att bara denna typ av symboler (hets mot folkgrupp). Ar det sa det ska vara?! Ska rasister fa ta over hela vart kulturarv; runor, torshammare och andra symboler i tatueringar och vackra handgjorda smycken ska bektraktas som omoraliskt att bara? Vill inte trampa nagon pa tarna - jag ar i inget avseende rasist. Men jag tycker det har natt sin grans for hur odmjuk man ska tvingas vara. Asikter fran andra????

• Svar på tråden Fornnordiska symboler = rasism???!!
  • Ejnie

Problemet är ju när rasister/nazister gör symbolerna till sina. Det är precis som med svenska flaggan - det är viktigt att vanligt folk flaggar med den så att det inte blir ett nasse-attribut.

• Signatur

Jag tycker inte att det är rasistiskt!

Men jag anser inte heller att det är rasistiskt att hissa svenska flaggan, något som ansågs på min gymnasieskola. Där fick vi inte hissa svenska flaggan på nationaldagen.....

• Flizo

Usch, det där är så tråkigt!! Personligen tycker jag att fornnordiska tecken/märken/symboler inte är rasistiska. Det ska de inte vara!
    Men tyvärr har en del främlingsfientliga grupper tagit vissa av dessa symboler till sig.. så de ger "dåliga" vibbar.. Precis som med svenska flaggan. Vilket är skittrist!!
    Vill du ha en, så gör en tycker jag. Men du kanske måste vara lite aktsam med vilken symbol du tar.. tyvärr. Eller så är det bara att du har ett bra svar, om någon frågar eller har synpunkter på din tatuering. :)

• Flizo

Oj nu skrev jag nästan likadant, men såg inte de andra inläggen innan jag skickade mitt! ;)

• Dea

Ta tillbaka flaggan!
    Ta tillbaka våra symboler!
    Låt runor och solhjul, och Tors hammare och skepp eller vad det kan vara, stå för marken under våra fötter, och våra ord och sånger och seder och sagor, och för demokrati!

Låt dem sitta där och mögla med sitt lilla hakkors om de vill förtrycka folk.

• Fenomena

Det är lätt att säga att man ska tillbaka dessa symboler. Frågan är dock om man vill vara en av de banbrytande som pryder sin kropp med symboler som främmande människor uppfattar somm rasistiska. Det tåls att fundera på.

Mitt ovanstående resonemang bevisar verkligen att dessa symboler är "stulna". Att jag och många andra aldrig skulle använda dem så här. Så självklart måste vi ta tillbaka dem! Frågan är bara hur...

• jinni

Tradstartaren igen....
    Frammande manniskor, vilka ar det egentligen?! Jag antar att jag for tillfallet (och ev for alltid, vem vet) ocksa tillhor denna grupp, eftersom jag officiellt har emigrerat fran Sverige. Blir det pa nagot satt OK da for mig att tatuera in en fornnordisk symbol? Jag ar ju sjalv invandrare nu. Dar jag ar bosatt nu kan ju en svensk/fornnordisk symbol betraktas som lite exotisk. Mycket forvirrande....

• ellli

Jag tycker också det är jättetråkigt att extrema grupper tagit dessa symboler så att de förknippas med dem... I vår skola kom de på att det till och med var rasistiskt att våra skåp var målade vissa i blått och vissa i gult... Mycket märkligt tycker jag

• Fenomena

jinni
    Om du menar mitt inlägg så menar jag ju såklart "människor som inte känner dig" när jag skrev "främmande människor". Alltså: självklart har vi rätt att använda dessa symboler utan att bli uppfattade som rasister. Men problemet med att de är stulna är ju att människor som inte känner dig skulle kunna klassa dig som rasist, utan att du får förklara ditt val.

Det är modigt att ta tillbaka dessa symboler genom att sätta dem på sin kropp! Men säkert inte problemfritt.

• Nils

Tatuera vad du vill!
    Huvudsaken är att du vet var du står.
    Men det är inte lätt,jag vet....
    Tyvärr har nazism och rasism förstört så mycket i vårt land.

• Princess

jinni

jag har last runkunskap. Mkt intressant. Forsok ta nagot med runskrift om det vore intressant.

Kanske ar inte Torshammar det basta att valja i och med att den forknippas med nynazsism tyvarr.

Varfor det ar sa? Alla "communities" valjer ju sina symboler sa att de kan "forankra sig". Hitler valde att satt ihop 2 "krummelutter" och vem vagar rita sadana pa ett papper idag?

ps. ja...jag vet jag ar skit trott. Men iallafall. Jag har typat min asikt.

• Dea

Det var väl inte riktigt så att Hitler ritade hakkorset, det är väl en gammal solsymbol?

• MissRut

Jo, de allra äldsta kulturerna (Eufrat och Tigris- människorna om ni minns det från historielektionerna) använde hakkorset som solsymbol. Har då jag fått lära mig. Och då blir det hela väldigt märkligt eftersom de minst av alla var "rena arier". Men men...

• Mandelmassan

Tors Hammare ska inte alls förknippas med nazzarna! Det är dags att ta tillbaka våra symboler från läbbiga jättebäbisar.

Min gubbe är integrationsförvaltningsboss (svårt att stava... ) och han har en tors hammare runt halsen, det tycker jag skitfränt!

Tatuera vad du vill, och känn att du bidrar till en bättre värld.
    Nu har jag druckit rötjut och känner mej spirituell, tjosan!

Svar på tråden Fornnordiska symboler = rasism???!!