• Ettolrach

    Förlovning/frieri i England

    Gå ned på knä tycker i alla fall jag är rätt så överdrivet och inte hör hemma i ett modernt samhälle. Men fria kan du ju göra på alla i övrigt "regelrätta" sätt.

    I Storbritannien så betyder frieri förlovning inför förestående bröllop, några förlovningar för sakens egen skull tror jag inte förekommer där. Den brittiska seden är att mannen friar med en ring, oftast en med diamant eller annan sten i. Det är endast kvinnan som bär förlovningsring i anglosaxiska kulturer, istället får båda makarna varsin (oftast slät guldring) vid vigseln.

    Men om du gärna vill följa den svenska seden så visst kan du också få en ring vid förlovningen. Fast då kommer britterna tro att du redan är gift...

    Lycka till med frieri och förlovning!

  • Ettolrach

    Sorry, hann inte se ditt tillägg. Ja det är skillnad, i Sverige har paret oftast varsin slät förlovningsring som de utser tillsammans och så får kvinnan en ring vid vigseln. Alltså tvärtom mot hur man gör i Storbitannien och andra länder med anglosaxisk kultur.

  • Ettolrach

    Ja, du, hur de bär sig åt vet jag inte... Kanske någon annan som har koll på hur det går till?

Svar på tråden Förlovning/frieri i England