• Ling

Ranunkel

Har någon erfarenhet av blomman ranunkel i brudbukett? JAg tycker att den är så himla läcker och lagom "vild", dvs inte för tämjd (som rosor) och inte heller som vilda blommor.
    Men vad kan passa ihop med dem och hur enkelt är det att få dem snygga, lagom lösa, utan att det bara spretar?

• Svar på tråden Ranunkel
  • Pesco

Hej Rosenknopp,
    Visst finns de i vackra orangea toner också? Min snubbe är holländare, och deras nationalfärg är orange. Jag vill blanda svenska och holländska aspekter på bröllopet, men på ett subtilt sätt (inte med flaggor urk). Orangea blommor kommer att passa dukningen; fler tips där? (ranunkel, gerbera, krasse???). Till buketten borde man kanske ha lite blekare blommor så att de inte tar överhanden. Typ aprikosa, eller vad tror du?

• Rosenknopp

Pys...

De finns både italienska och holländska...

Men som sagt...det är sällan som de h-a är så passs snygga som de i-a...

Pesco...

Orange ranunkel finns jättefina i olika skalor.
    Ibland då man köper in ranunkel i buntar om 10 så brukar de mixa just orange i olika skalor.
    Hur vackert som helst.
    OM jag någon gång ska gifta mig så lutar det åt att jag vill ha ranunkel i min brudbukett...

Till buketten skulle du ju kunna mixa lite olika orange kulörer och lätta upp lite med buplerum eller daggkåpa...
    Tycker det gör sig så fint med orange toner. Och det gör att buketten ser lite fluffig och samtidgt lite vild och skir ut.

Tips på lite orange blommor vid dukning :
    Gerbera...men ta germinin då eftersom vanlig stor gerbera kan ta överhanden på de snygga ranunklarna.

Beror ju lite på vilken årstid du ska gifta dig...men jag är även barnsligt förtjust i ringblommor, dess färg och doft av sommar...Även krasse såklart.

• Pesco

Det blir i slutet på juli. Daggkåpa låter jättehäftigt. Buplerum vet jag inte vad det är men det tar jag reda på.

Jag är nere i blommor som det är, skolar jag nån gång om mig blir det florist, trädgårdsdesigner eller nåt. I filmen monsumbröllop har de så härliga tagetes, min pappas favorit, men min kille gillar inte lukten. Dessutom är de kanske lite väl kraftiga, kraftfulla. Men bröllop med sentimentalblått och skrirt rosa kan bli tråkigt!

Tack för tipsen. Jag kommer att bli hög på blommorna...

• lilltrynet

rosenknopp!

törs man fråga var du håller till någonstans?

/lilltrynet

• Rosenknopp

Pesco...

Buplerum är ganska så lik daggkåpa i färgen..
    Den har den där lite ljusa, limefärgade gröna tonen i toppen.
    Men i juli är det ju inga problem att få tag på daggkåpa å andra sidan.

lilltrynet...

Jag bor i Stockholm.

Idag är min lediga dag och ändå sitter jag framför datorn och snackar blommor...*s*

Här finns bild på buplerum lite längre ner på sidan, 4-e raden, 2-a bilden från vänster...:
    blommor.nu/html/sortiment.html

• Pesco

Rosenknopp...

Läcker, bupblerum. Ser mer krispig och intensiv ut än namnet låter!

Har du nån idé om hur blommor på borden ska arrangeras? Jag hade tänkt mig att det skulle vara speciellt just i sin enkelhet...

• Rosenknopp

Om det bara ska vara i all enkelhet så skulle du kunna ta vanliga låga glasvaser och göra små "trädgårdsbuketter"...LIte vilda och "rufsiga"...
    Mellan vaserna på borden skulle du kunna strö ett "potpurri" av blomblad från blommor i orange och lite av buplerum.
    Mixat limegrönt och orange i en slinga mellan vasrena alltså...

En annan idé är även att ha låga små glasskålar (brukar finnas billigt antingen på IKEA eller i billiga presentbutiker såsom Boutique Eden) istället för vaser.
    Klippa ner ett fåtal blommor och lägga de flytande på ytan tillsammans med ett eller några flytljus.
    Det ger ett vackert sken i glas och tar upp färgerna mycket bra.

Det senaste förslaget gjorde jag nu sist till ett bröllop med mixade rosor i rosa/lila/champagne/bordeaux, flytljus och slingor av murgröna mellan...
    (Hela brudbuketten bestod just i dessa mixade rosor med murgröna slingrat runtom buketten och nerför)
    Mycker uppskattat...

Tycker det är lite trist med "vanliga" bordsarrangemang...
    Dessutom så brukar det t o m bli billigare rent prismässigt om man struntar i de där utjatade vanliga små bordsarren...

• Rosenknopp

Om det bara ska vara i all enkelhet så skulle du kunna ta vanliga låga glasvaser och göra små "trädgårdsbuketter"...LIte vilda och "rufsiga"...
    Mellan vaserna på borden skulle du kunna strö ett "potpurri" av blomblad från blommor i orange och lite av buplerum.
    Mixat limegrönt och orange i en slinga mellan vasrena alltså...

En annan idé är även att ha låga små glasskålar (brukar finnas billigt antingen på IKEA eller i billiga presentbutiker såsom Boutique Eden) istället för vaser.
    Klippa ner ett fåtal blommor och lägga de flytande på ytan tillsammans med ett eller några flytljus.
    Det ger ett vackert sken i glas och tar upp färgerna mycket bra.

Det senaste förslaget gjorde jag nu sist till ett bröllop med mixade rosor i rosa/lila/champagne/bordeaux, flytljus och slingor av murgröna mellan...
    (Hela brudbuketten bestod just i dessa mixade rosor med murgröna slingrat runtom buketten och nerför)
    Mycker uppskattat...

Tycker det är lite trist med "vanliga" bordsarrangemang...
    Dessutom så brukar det t o m bli billigare rent prismässigt om man struntar i de där utjatade vanliga små bordsarren...

• Ling

Rosenknopp:

(stackars dig - du får jobba hårt..!)

Vad tror du? Rosor (lätt knoppiga kanske) och ranunkel i bukett, eller pioner (knoppiga) och ranunkel?

• Rosenknopp

Ling...

Blir lätt en kompakt bukett med de blomsorter som du vill ha.
    men det beror ju naturligtvis vad du sätter till och om du vill ha rundbunden eller droppformad.

För att inte få den för kompakt så går det ju att sätta till lite "vilt" grönt...
    Som jag förstår att du vill ha det...Om jag inte missuppfattat dig helt fel...?

Vilken årstid gifter du dig ?

Tänker mest på pionerna...

Och om du nu vill ha pioner så får du nog se till så de inte är alltför stora eftersom de lätt kan ta överhanden på ranunkeln.
    De är ju lite snarlika men ranunkeln är ju mindre...

De ggr min sambo varit i butiken o ngn frågat vad det är för blomma o de pekat på just ranunkel...Har det hänt att han svarat...:
    -Det är "runken"....
    Han har lite svårt för att säga ranunkel av ngn anledning...(Även "ressigör"... *s*)

Om jag skulle välja mellan pioner och ranunkel eller rosor och ranunkel skulle jag rösta för det senare...
    Alltså med rosor.

Vad hade du tänkt för färger ?

• Ling

Giftermål mot slutet av juni eller början av juli.

Om det skulle bli pioner, tänker jag mig små, knoppar.

Jag tror inte att jag vill ha en "tajt" bukett, nej. Snarare en lite spretig, vild. Rund, på något sätt - icke droppformad.

Jag är inte så road av mycket grönt, utan hade kanske tänkt mig bara någon slinga av något grönst, som slingrar fram här och var, t ex hjärtan på tråd eller ärtor på tråd. Har du något tips på annat vilt grönt som inte tar för stor plats/uppmärkasmhet?

Vad gäller färger, så vacklar jag lite fram och tillbaka mellan
    A: ranunklar (och ev. någon annan blomma till) i hela färgskalan från mörkröd via rosa nyanser till gräddvit.
    eller
    B: ranunklar (och/eller rosor) i en ganska blek bukett, med flera rosa och vita nyanser.

Ser framför mig en ganska liten bukett. Tror jag.

Tips emottages med stor tacksamhet!

• Ling

Har med tillfredsställelse noterat att det finns ranunkel i ganska många jularrangemang i blombutikerna just nu!

Och de är verkligen lika vackra som jag minns dem! Jag tycker att de är goda ersättare till rosor i en brudbukett, men med lite vildare "touch".

• Rosenknopp

Ling...

Eftersom jag märker att du tydligen gillar ranunkel ganska så mycket tycker, jag ju helt klart att du ska ha det.

Den rosa/vita skalan du skriver om är hur vacker som helst.
    Du vill ju ha det lite "vilt"...och vilt blir det just med skiftande färger i samma färgskala.

Hjärtan på tråd tycker jag passar alldeles utmärkt till en sådan bukett...
    Den får slingra sig både runt, över och hänga ner lite från buketten...
    Sen är ju färgen på den åt det lite grå-grön-rosa hållet...Kan inte bli bättre...

Förutom buphlerum då´ rå´... *S*...
    Min "favvisgröna".....

• Ling

Jo, Rosenknopp, jag tror på ranunkelalternativet och i "en hel färgskala".
    Varje gång jag ser ranunklar tänker jag att de är så vackra. Nu har jag köpt några vita och satt i små vaser. *myser*

Svar på tråden Ranunkel