• Ling

Ranunkel

Har någon erfarenhet av blomman ranunkel i brudbukett? JAg tycker att den är så himla läcker och lagom "vild", dvs inte för tämjd (som rosor) och inte heller som vilda blommor.
    Men vad kan passa ihop med dem och hur enkelt är det att få dem snygga, lagom lösa, utan att det bara spretar?

• Svar på tråden Ranunkel
  • lillaEgo

De är jättevanliga i brudbuketter och otroligt vackra. En florist kan tämja taggtråd så det lär inte vara något problem att få till det snyggt.

Tyvärr tror jag min årstid (vinter ) är fel årstid för ranunkel. Trist!

• Ling

lillaEgo - hur ser det ut vad beträffar ranunkel i butik i juni månad? HAr för mig att jag sett den hos florist åtminstone i maj.
    Ling

• lillaEgo

Jag TROR att den går att få tag i nästan hela året (de flesta blommor gör det - kostnadsfråga ). Jag har sett dem i butik för bara några veckor sedan och om Du har sett dem i maj borde juni ligga bra till.

Jag kan söka info lite senare om Du inte hittar nån själv.

• Ling

LillaEgo - tusen tack i så fall. Hittar inte mycket om ranunkel, nämligen.

• lillaEgo

Enligt denna sida "finns" den inte i juni, men som jag tidigare skrev; de flesta blommor finns att tillgå fast det KOSTAR då. Hör med en blomsteraffär. Gärna en som är duktig på brudbuketter (de är lite mer servicevilliga ).

Här är länken jag hittade:
    www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskrivningar/visablom.asp&Id=889001162&Steg=BLOMMA

• Electric Lady

De luktar VÄLDIGT starkt, tänk på det!

• Ling

Tror du att jag, som allergiker, riskerar att nysa mig igenom föreställningen med ranunklar i buketten?...

• Electric Lady

Jag är dålig på hur allergier funkar. Men köp dig en ranunkel och testa innan! Kan vara värt nån tjuga eller vad en lös en kostar.

• f.d. Svart brud

Ranunkler är typiska vinter/vår-blommor. Ville så gärna ha ranunkler i min brudbukett men det fanns inga då jag gifte mig. Det GÅR att få tag på in till försommaren, men de blir allt dyrare och sämre i kvalitén.

(Har aldrig märkt att ranunkler doftar)

• Ling

Jag var och snackade lite löst med en florist för ett tag sedan. Jag nämnde ranunkler samt tid på året och hon verkade inte reagera något särskilt på det, utan bara nickade.

Svar på tråden Ranunkel