• Channa

Hur länge bör man räkna med att det tar att bli gravid?

Jag vet att det inte finns ett generellt svar på detta och att det finns många somhar svårt att bli gravida, men jag ställer ändå frågan i hopp om något svar. Jag räknar inte med att bli gravid med detsamma utan utgår ifrån att det kan ta sin tid. Jag äter p-piller nu och vad jag förstår ska ägglosnningen komma igång igen? Hur lång tid kan det ta?

På ett sätt vill jag börja redan nu. Å andra sidan...får jag barn efter dec 2004 får jag dubbel så hög mammapeng. Jag är arbetslös förutom ett vikariat jag fått i år vilket skulle höja min peng tills 2005. Jag hoppas jag inte klampar nån på tårna med min fråga, jag ber om ursäkt isånafall. Men för vår del är det en enorm skillnad i pengar eftersom vi inte har så stor ekonomi.

Givetvis skulle ett barn alltid vara välkommet hos oss! Känns dumt att vänta när vi båda vill och eftersom det kan ta lång tid....men det kan också gå väldigt snabbt och för vår ekonomis del skulle det betyda otroligt mycket om mitt vikariat för i år skulle räknas med. Någon åsikt?

Hoppas ingen tar illa vid sig. Barn/kärlek hör inte ihop men vardagen sätter också sina krav, tyvärr.

• Svar på tråden Hur länge bör man räkna med att det tar att bli gravid?
  • Electric Lady

Fråga din mamma, och eventuella systrar med barn, hur lång tid det tog för dem. Det kan vara en ledtråd - sen beror det ju inte bara på dig heller!

• Jeez

En del blir gravida på en gång, andra dröjer det för. Det är omöjligt att sia om vilken kategori du/ ni tillhör. DEt är dock vanligt att det tar 8-9 månader (men som sagt, tillhör man de där procenten som det tar på direkt så...)

Du kan ju sluta med p-piller och skydda dig på annat sätt för att ha "bättre chanser" när ni väl är beredda att börja på riktigt.

• ssooffaann

Jag slutade med p-piller för 3 månader sedan o har inte haft mens än - och inte då heller ägglossning. Min barnmorska sa för ett år sen att det är bara att sluta med pillren så kommer mensen som vanligt o man kan bli gravid. Det stämde ej på mig!

Gå in på familjeliv.se o fråga experterna där!!!

• Cecilia2

Det varierar väldigt från person till person. Själv räknade jag med minst ett halvår innan ägglossning skulle komma igång ordentligt och efter det upp till ett halvår innan det hände något. Vi bestämde oss i alla fall för att jag skulle släppa pillrena (ätit i mer än tio år) och sen fick det som händer hända. Och det hände med en gång... Inte alls vad jag hade räknat med...

• Cia_R

Hej... Här kommer en med erfarenhet av att bli gravid fort. Jag slutade med
    mini-piller (då har man fortfarande ägglossning men det befruktade ägget har svårare att fastna i livmodern)i mitten på oktober förra året. Fick min mens som vanligt i november som var den sista. Sen hade jag oturen att barnet inte hade några möjligheter till överlevnad och tvingades till abort i april. 5 veckors blödning, sen 4 veckor till första normala mens. Efter det väntade vi (använde kondom) 2 mensperioder. Och jag blev gravid igen. Även här tvingades jag till en abort. 5 veckor senare kom min mens igång igen. Nu, ytterligare 6 veckor senare är jag gravid igen... Har alltså VÄLDIGT lätt för att bli gravid. Nu håller jag tummarna så de är blåa att det här barnet ska må bra och födas fullt friskt om 8 månader.

Oj, långt blev det.

Lycka till med familjeplaneringen!

• sunflower

Jag slutade med p-piller 2 år innan vi började försöka bli föräldrar. Vi har försökt i 15 månader nu. Har fått två missfall.

Hade jag vetat vad jag vet idag, hade vi börjat försöka lååångt tidigare. (Jag är 28 år).

Lycka till, med barnalstringen!

• TeaSpoon

80% blir gavida inom 12 månader....

• Citronella

Hur lång tid det tagit för din mamma kan du inte gå på eftersom din fertilitet givetvis hänger ihop med den du vill ha barn med
    Genomsnittligt tar det 4 månader har jag läst men precis som Teaspoon säger blir 80 % gravida inom 1 år. Det har givetvis med din ålder att göra, hur du lever etc. Är du 39, väldigt överviktig eller rökare sedan flera år så kan det ta längre tid jmf med om du är ung och inte röker...

Är ni unga så tycker jag inte det är fel att vänta tills ekonomin blivit bättre, är du närmre 35 så kanske det är bättre att köra på. Lycka till!

Svar på tråden Hur länge bör man räkna med att det tar att bli gravid?