• spaderess

Vi drog ut spiralen själva!

Nu är det gjort, lätt som en plätt! Jag har skrivit några gånger om min hormonspiral som jag/vi inte alls trivts med. Trots råden att inte dra ut den själva så gjorde vi det ändå. Min man hade först lite svårt att få grepp om trådarna, men med en tunn plasthandske på så gick det som en dans. Jag märkte ingenting, plötsligt var den bara ute! Vilken lättnad, jag är så glad att vara av med den. Fast nu grubblar vi över vad vi ska ha i stället. Man kan ju inte käka Norlevo resten av livet

• Svar på tråden Vi drog ut spiralen själva!
  • spaderess

Isola, och ni andra: Jag ville berätta det här för att jag tidigare skrivit om mina problem, bl. a. att jag haft jätteont av spiralen och att jag fått oerhörd klåda, med minskad sexlust som följd. Nu är allt detta borta och jag mår jättebra! Jag och min man bedömde att risken för att något skulle hända var minimal, därför vågade vi oss på detta. Givetvis tog vi det jätteförsiktigt, och hade det kärvat eller gjort ont hade vi givetvis inte fortsatt.

Tråkigt att bli bemött som om jag vore en komplett idiot Jag trodde att det här var ett fritt diskussionsforum, och ett ställe där man kunde dela tankar och funderingar med varandra. Men tydligen är det bara VISSA saker som får tas upp. Jag känner mig glad över att slippa mina besvär nu, och ville dela den glädjen med andra...

• Nils

spaderess
    Jag skrev att det lät farligt för att jag tyckte att det lät farligt. Varför gick ni inte ner till gyn när problem uppstod med spiralen? Det var en som jobbade inom sjukvården som sa att man kan bli steril om det går snett,varför riskera det genom att "leka doktor"? Jag säger inte att du är en idiot, men jag kan inte säga o vad duktig du är eller så skönt för dig att du/ni kunde ta bort spiralen själva när du kunde skadat dig . Du måste vara rädd om dig vännen,vi lever bara en gång.

• Signatur

Tycker du ska gå och göra en undersökning för att kolla att det inte har blivit några skador.

Men det är ju trevligt att du mår bättre.

• Rosalie

sparderess!!
    Jag tcker du ska testa p-sprutan!! Den är helt suverän!!!!

• ullis_p

Min väninna gick upp 20kg pga p-sprutan så den är inte för alla

• Rosalie

Nej det kan vara sant men man kan ju diskutera det med sin läkare.Ett bra alternativ för oss det funkar för,kanske jag skulle ha skrivit....

• Meddelande borttaget
  • spaderess

NYFIKEN!!! Hur funkar p-sprutan? Hur ofta tar man den? Biverkningar? Kostnad? Låter väldigt spännande!

• spaderess

Tjena, sköna söderböna! Håller helt med dig om att det är min kropp det handlar om, och jag valde att göra detta själv. Jag kände ingenting! Min man drog (efter visst besvär!) i trådarna, och plötsligt hängde den och dinglade där! Fast det är klart, om livmoderhalsen varit sned på något sätt hade det väl inte gått lika smärtfritt. Men då hade vi å andra sidan lagt av.

• Signatur

Vad var det med spiralen du inte gillade. Var det själva hormonerna du inte kunde med så vill jag bara tala om att det är betydligt mer hormon i sprutan än i spiralen.
    HOppas du hittar något som passar dig!

• spaderess

Ja, det var ju hormonerna som ställde till det. Jag blev hur torr som helst och till slut blev sex nästan en pina. Snart blir jag tokig på detta! Jag har en underbar man, vi har ofta sex, men vi vill inte ha fler barn. Vad ska man ta sig till? Jag tycker att jag läst massor om preventivmedel, men allt har en hake på något sätt. Snart är det väl bara sterilisering som återstår...

• Signatur

Har du tänkt på kopparspiral?

• Rosalie

P-sprutan tar man var 3 e månad. Den kostar 79kr. Jag hade problem de första gångerna jag tog den med att jag blödde hela tiden.Men nu 3 år senare måste jag säga att det var vär det. Har inte haft mens alls sen allt ordnade upp sig.Det enda jag behöver hålla reda på är när jag har nästa tid...För mig är det super!!!

• Druvan

Spaderess

Har du läst om Persona:n. Tillförlitligheten kanske inte är jättebra men det är ju ett hormonfritt alternativ. Funderar själv på det.

www.persona.info/se/

• Bellis

Jag har fortfarande inte förstått.... varför gick ni inte till gyn och tog ut den om det varit så mycket problem...?

• liina

Hej!

Vill också slå ett slag för kopparspiral!
    Då slipper du alla hormoner och det är lika säkert som p-piller.

/Liina

• MarieCaroline

Jag håller med Liina, varför inte prova kopparspiral. Jag kan själv inte ha spiral eftersom min livmoder är för liten som följd av att jag aldrig har varit gravid, men eftersom du har fött barn kan den säkert passa dig.

Lycka till i preventivmedelsdjungeln.

• Corarina

Jag har haft min kopparspiral i 4 år och nu går det inte att ta ut den !! Har varit på gyn o försökt 2 ggr...

• Corarina

Hur gick ni då tillväga för att ta ut den ?! Inte ens hon på gyn kunde hitta trådarna, men om kunde så skulle jag ta ut den själv på direkten !!

• spaderess

Nu har jag varit utan "Spirre" ett tag, och jag har verkligen återfått mitt gamla jag! Borta är torra slemhinnor och andra tråkigheter. Jippi!!!

Hur vi fick ut den? Jo, det visade sig vara lite halt, så min man tog en plasthandske på sig (finns på Apoteket) och greppade trådarna mellan tumme och pekfinger. Sen PLOPP! så var den ute. Men det är klart, om man inte får tag i trådarna är det värre, och då ska man väl heller inte göra det här på egen hand. Hoppas att du får någon lösning på det här!

Svar på tråden Vi drog ut spiralen själva!