• picky

det här med att ge presenter till gästerna

jag förstår ärligt talat inte det här med att ge gästerna en liten present för att minnas bröllopet. är inte bröllopet och middagen i sig ett tilräckligt bra minne? visst, det är väl kul att få med sig något, men måste brudparet verkligen lägga ner sån energi på att fixa gåvor till alla. verkar nästan lite onödigt tycker jag. men det är min åsikt förstås.

• Svar på tråden det här med att ge presenter till gästerna
  • Catty

Ville bara papeka att detta inte enbart ar en Amerikansk tradition, utan aven hollandsk, fransk mm. Detta var skalet till att vi gjorde det da min man ar hollandare och vart brollop var tamligen internationellt ( jag behover inte stalla mig upp och sjunga "Du gamla Du fria..NORDEN" for att kanna mig svensk... ) .
    I vart fall resonerade vi ocksa som sa att det inte var nagon som ville ha vart monogram permanent fast pa sjalva nyckelringen, sa vi hade bara losa band med monogramet pa, som man kunde ta bort sen. Utmarkt 'terapi' for min nojjiga svarmor att pillra med innan brollopet...

Har dock fatt tex champagneglas med ingraverat datum och monogram och undrar nyfiket vad man ska gora med ett (eller max 2) udda glas???

• Dea

Glasen var en grej som vi till valde bort, men vi tänkte i så fall gravera gästens namn på dem, dels som bordsplacering, och dels för att hålla reda på sitt eget glas under kvällen.

De flesta sällskap är ju minst två, och vi tänkte att det kunde vara kul att ha glas med familjens namn på. Kanske vid namnsdagar, eller nåt annat lagom festligt tillfälle.

Glas går i kras, under fest eller under transport.
    Och vi vill inte att gästerna fyller våra skåp, så vi vill inte fylla deras.

Så vi väljer nåt annat om vi ska ha nåt alls.

• Nässla

Vi skrev våra namn och datum på champagneglasen som gästerna sedan fick behålla. Allt tyckte att det var en trevlig gest...

• mermaid

För att skriva namn snyggt på glas:
    Ta självhäftande bokstäver i lagom storlek och skriv namnet med dem på glaset. Stöppla på färg på en lgaom yta runtom och på bokstäverna. Ta bort bokstäverna med hjälp av en skalpell.
    Har gjort många glas på det sättet och det blir snyggt!

• Mrs W

Det är väl bara att låta bli om man inte vill ha presenter till gästerna. Jag kan inte tänka mig att någon gäst kommer sura för att de inte får en liten minnessak eller chokladbit.

Jag gillar att pyssla så jag knåpade ihop ett pysselhäfte och sedan beställde vi pennor med våra namn och datumet tryckt och varje gäst fick ett pysselhäfte och en penna. Vi hade matchande karameller också med samma tryck på pappret. Det blev väldigt uppskattat och flera av mina arbetskamrater som inte ens var på bröllopet använder fortfarande de överblivna pennorna. Godiset har dock tagit slut

Jag gjorde så för att jag ville (min man gav mig fria händer vad gällde present eller inte present) och jag tror inte för ett ögonblick att vårt bröllop blivit sämre om vi inte haft pysselhäften och pennor.

• Gun

Jag tycker ätbara småpresenter är kul! Annars så förstår jag faktiskt inte vad jag ska göra med de där målande glasen, glasdelfinerna, "stentrollen" och snäckskalen att göra. Jag har så lite "skräp" som möjligt hemma, men skulle tycka det var svårt att slänga det.

• Signatur

Förstår inte heller vitsen. Förutom lillEgos idé, som faktiskt betyder något. (Ta inte illa upp ni andra).

Vi har en idé om att ha foton på alla gästerna (med namn) som bordsplaceringslappar. Vet inte om det räknas som "favour". Vi blir allafall inte ledsna om de slänger dem.

• mermaid

Målade glas är väldigt snyggt som bordplacering.
    Vill gästen sen ta hem glasen eller inte är väl upp till gästen själv? Tar de inte hem dem så är det bara för brudparet att köra glasen i diskmaskinen (hett) så försvinner färgen. Och extra glas är väl alltid bra att ha om man ska ha en stor fest någon annan gång?

• Dea

Fast jag skulle inte vilja ge bort ett glas som inte går att köra i diskmaskinen. Om det inte är nåt superfint glas, men det har vi inte råd med.

Där emot är det en poäng att man inte måste ta dem med sig.

• Marie brud 22/5-04

Det ska inte vara dyra presenter. Men nåt är kul att ge, våra kommer kosta sammanlagt 5-6 kr/st. + ganska mycket arbete!
    Vi ska härma nåt vi såg i nya bröllopsmagasinet (tror jag det var) Vi ska bränna ner de låtarna vi ska ha på bröllopet på cd-skivor dekorerade med en bild av oss på o datum. Sen får inte alla gästerna, utan alla par eller givetvis ensamstående varsin skiva med sej hem!
    Vi ska ha ganska mycket musik, 3-4 låtar i kyrkan o några under festen. Tror det kan bli en uppskattad present!

• mermaid

Dea: glasen går att köra i diskmaskin utan att färgen försvinner bara man inte diskar dem hett. På de flesta diskmaskiner finns det ju diskprogram och vill man ha färgen kvar så kör man dem i låg värme, vill man inte ha den kvar så kör man på hög värme.

Jag har kvar mitt glas som jag fick som bordsplaceringsglas nyår 99/00. Eftersom det bara står mitt namn på det så är det ganska neutralt. Hade jag fått det på ett bröllop så hade jag inte velat ha en massa saker med brudparet på. Är bröllopet speciellt så kommer man ihåg vad man fick på vilket bröllop ändå...

• elis

CD med låtar på var ju roligt. Men hur gör man med copyright?

Svar på tråden det här med att ge presenter till gästerna