• picky

det här med att ge presenter till gästerna

jag förstår ärligt talat inte det här med att ge gästerna en liten present för att minnas bröllopet. är inte bröllopet och middagen i sig ett tilräckligt bra minne? visst, det är väl kul att få med sig något, men måste brudparet verkligen lägga ner sån energi på att fixa gåvor till alla. verkar nästan lite onödigt tycker jag. men det är min åsikt förstås.

• Svar på tråden det här med att ge presenter till gästerna
  • nallemaja

Present och present. Vi ska ge våra en gäster en liten ask med godis i (typ någon chokladbit eller så). Mest för att vi tycker det är roligt att skapa och för att göra något lite annorlunda (inte så vanligt i vår umgängeskrets med "presenter")

• picky

jag måste visserligen erkänna att vi tänkte frosta glas (lacka) och skriva gästernas namn på dem. så kunde vi använda dem till placering och som gåva. sen slog tanken mig: varför? jag vill inte ens ha någon middag! så vi har skippat hela idén och ska bara mingla lite och ha det allmänt mysigt.

• fru törnrosa

Picky!
    brukar du inte själv plocka med dig festprogrammen och vigselprogrammen för att spara hemma?
    Det kan väl vara kul med en lite grej som är tänkt som minne.
    Det tycker jag i alla fall och vill gärna göra så. Men jag har inte tänkt att det ska kosta en massa pengar.

• picky

jo, det är alltid kul att ta med sig småsaker. men vissa verkar lägga ner sån energi på att att ge presenter bara för att!

• Meddelande borttaget
  • lillaEgo

Vi kommer ha tyllpåsar med kanderarade mandlar.
    *tjatar om det i tråd efter tråd*

Det är en italiensk sed och min mamma kommer ifrån Italien så jag tyckte det var kul att ta med den traditionen.

Mandlarna i sig har en betydelse enligt "skrocken". De är fem till antalet och står för:
    ~Hälsa
    ~Rikedom
    ~Lycka
    ~Långt liv
    ~Fruktbarhet

Jag tycker det är jättesött att önska mina gäster detta (kommer lägga in en förklaring om mandlarna i påsen ) och alldeles lagom stor gåva.

Annars är det väl så att det i Amerika är en stor grej med Favours. Där kan de ge bort slott och herrgårdar.... typ.

Jag tycker att detta med Favours är en ny och frisk fläkt. Fast att få någon prydnassak som skall stå framme det har inte jag nåt intresse av heller.
    Ätbart funkar jämt!

• Bea

Jag har redan börjat stressa upp mig för att jag inte kan komma på någon bra gåva (Det är 7 månader kvar)till våra gäster..sen kände jag bara: äh va farao! Jag skippar det helt och nu känns allt mycket bättre. Så var det problemet löst ;)

• brudimaj

Precis, jag har också tänkt tanken med enliten gåva, men varför igentligen! Dom kommer med gåvor och vi ska ge gåvor. Det är ju inte det det handlar om.
    Jag hade planer på att måla värmeljusstakar från ikea som gästerna kan ta med hem som gåva, med det va också mycket för att ha nåt fint på borden.
    Vi kommer ha runda bord me 8 personer runt varje så det blir så dyrt med ett arrangemang med rosor till 5 bord! Och vad ska man göra med fina blomster dagen efter, lite synd att kasta pengarn i sjö liksom.
    Nån kan man ju lägga på min m2bs farmors grav för att hon ska få va me lite men de andra då. Vi åker ju bort...får väl dela ut till släkten: ett arrangemang var!
    Tänker nog inte ha nån gåva till tärna och bestman heller...tror jag. Usch, jag har ingen koll alls! Kommer jag verkligen klara av att "planera" mer...

• Rosalie

Jag gör det för jag tycker att det är en fin gest mot gästerna, visar att vi uppskattar att dom kom och ville fira våran stora dag med oss! Vi har köpt små glas delfiner,i en 90 graders spegel. Billigt,bara 10 kr/st, och jättesöta!!

• Sydneybruden

Vi hade sma chokladaskar med en pralin i varje som svarmor ordnat (fran hennes hemstad) sa det var lite symbolik over det hela.

I efterhand inser jag dock att vi lika garna hade kunnat skippa det och lagt de pengarna (nu betalde ju inte vi for det iofs) pa nat annat. Det var inte sa uppskattat som vi trodde, folk forstod nog inte meningen med det riktigt.

Om man kommer fran en kultur dar det ar vanligt, sa helt ok.

For nan manad sen var vi pa ett brollop dar alla manliga gaster fick en chokladbit i en ask, och alla kvinnliga gaster fick en liten pase med 5 egenhandigt gjorda orhangen, alla olika. Bruden och hennes syster hade sakert slitit med det i flera veckor, sa jag kande att jag "maste" ta med mig den hem, men jag kommer garanterat aldrig att ha pa mig dem.
    Vem vill ha tva olikfargade orhangen, liksom? Inte jag i alla fall.
    Sa det kandes lite pretantiost och 'overkill' for att vara helt arlig.

(en glasdelfin skulle jag inte heller veta vad jag skulle forvantas gora med, men det kanske betyder nat speciellt for brudparet? Menar inget illa Rosalie!) :)

Summa summarum: har man en toppenide sa ok, annars kan man lika garna strunta i det. In my humble opinion.

Svar på tråden det här med att ge presenter till gästerna