• liina

Idag har jag satt in en spiral...(långt)

Hejsan!

Eftersom det har varit mycket diskussioner och frågor om spiraler här på BT så tänkte jag dela med mig hur jag upplevde att sätta in en spiral.

Jag har surfat mycket och letat information om både koppar och hormonspiral. Det blev kopparspiral...
    Jag vill slippa alla hormoner efter ca 11 års p-piller ätande.

En sak till! Läste om mina p-piller Trinordiol i Fass igår och där stod det att en vanlig bivärkning är torra ögon vilket speciellt kan irritera de som har kontaktlinser!
    Det har jag och är ofta torr i ögonen, hoppas det blir bättre nu.

Jag har varit nervös en vecka och såg inte fram emot besöket hos gynekologen. Min sambo var med eftersom jag inte visste om jag skulle kunna köra hem.

Jag kom dit och träffade en mycket trevlig barnmorska som förklarade vad som skulle hända. Vi hade även en diskussion om koppar/hormonspiral.

Hormonspiralen är nästan lika säker som att sterilisera sig, kopparspiralen är lika säker som p-piller, vilket jag tycker är ok.

Steg 1: Jag fick lägga mig på britsen och det första hon gjorde var att känna på livmodern. Sedan förde hon in ett instrument som vidgar underlivet.
    Jag fick ta ett djupt andetag och under tiden torkade hon av livmoderhalsen (eller vad det nu var). Kändes knappt.

Steg 2: Ett djupt andetag igen då hon skulle mäta hur lång livmoder/livmoderhalsen? var (jag var ganska nervös och har redan glömt bort vad hon berättade för mig). Detta gjorde ont men gick fortfarande att hantera.

Steg 3: Fick ta ett till djupt andetag när hon skulle sätta in själva spiralen och jag har aldrig känt sådan smärta i hela mitt liv. Blev kraftigt illamående och alldeles kallsvettig.
    Jag låg inte på britsen många minuter men ibland kan det ändå kännas som en evighet!

När det var klart fick jag ställa mig upp och sätta på mig byxorna. Barnmorskan gav mig några papper om spiralen och gav mig sitt telefonnummer.
    Men jag hörde knappt vad hon sa eftersom jag var otroligt illamående, kallsvettig, darrig, hade otrolig mensvärk, det tjöt i öronen (!?) samt att jag knappt såg något.
    Ni vet hur det blir när man reser sig för fort, då brukar synen försvinna några sekunder...så var det.

Jag kommer inte ihåg att jag sa hej då, gick ut i korridoren där min sambo väntade, tack och lov!
    Rusade in på en toalett för att spy men jag klarade mig undan det.

Att ta sig till bilen var en kamp! Det vara bara att ta hissen ner i p-garaget och gå 30 m men det var jättejobbigt och jag såg fortfarande jättedåligt! Var helt svimfärdig och hade fruktansvärd mensvärk.

Slängde mig i baksätet och låg och kved av menssmärtorna hela vägen hem. La mig i soffan och efter ca 15 minuter så försvann mensvärken! Jag blev så lycklig!

Nu är det 5 timmar sedan jag satte in den och jag har tagit Ipren men har fortfarande lite mensvärk, men inte mer än att jag kan vara uppe och pyssla lite. Är dock inte så bra att jag skulle kunna gå jobba.

Råd från barnmorskan:
    Använd inte ob vid första mensen och ha inte sex på en vecka, men sen är det fritt fram!

Mitt tips:
    Ha någon med dig eftersom man aldrig vet hur man reagerar!

Sammanfattning: Det var inte kul att sätta in den och tiden efter men nu mår jag bra. Nu hoppas jag att kopparspiral passar mig och min kropp, annars får jag byta till hormonspiral.
    Ska bli skönt att ha ett preventivmedel som räcker i fem år!

Hoppas nån orkat igenom min berättelse!
    /Liina

• Svar på tråden Idag har jag satt in en spiral...(långt)
  • Mumin

Intressant att läsa. Själv har jag en helt annorlunda upplevelse. Det gjorde lite ont när hon satte in spiralen, sen hade jag lite smått molande mensvärk i två dagar. Inget mer.
    Kram och hoppas din spiral funkar bra!

• Sophie

Liina, tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Jag skall om någon månad sätta in en ny spiral, men har ingen erfarenhet från när de satte in den jag har för fem år sedan eftersom det gjordes i samband med en operation och jag var nedsövd. Så detta var jättebra för mig att höra.
    Bugar och tackar!

• Princess

oh my goooooooood Liina.

Vilken pers!

Tank vad vi kvinnor maste sta ut med???

Well done you iallafall - du ar min hjalte! :)

Unna dig nagot gott och kryp in i din sambos famn.

ps om du nagonsin hamnar i samma situation igen (att du blir kallsvettig och spy fardig = svim fardig) lagg dig ner med benen i 90 grader vinkel och blodet strommar ater till huvudet!
    Hander alltid mig nar jag utsatts for tandlakare (dra ut visdomstand) eller spruta eller nar de tar blod fran armen

• Frances

Nu blev jag rädd Jag ska sätta in den i januari... *gråta* :)

• ijkå

Vad skönt att det är gjort.

Jag har haft min spiral i 9 år och kan säker ha den lika länge till säger min gynekolog. Med ultraljudsstav kan dom mäta ekot som den ger ifrån sig. Blir det mycket eko finns det ingen anledning att gå in och "rota".

Så du behöver nog inte utsätta dig för detta om 5 år igen.

• Mirris

Hej. Tämkte bara säga att jag har också satt in en kopparspiral. Det gjorde inte alls ont, kändes knappt. Ville bara ge en lite positiv upplevelse av det hela . Men som sagt det är ju olika från person till person, men så ont som du Liina har haft är inte normalt. Lider verkligen med dej och upplevelsen.

• MarieCaroline

Nu blev jag livrädd.
    Har en tid för att sätta in en kopparspiral på måndag och vet ärligt talat inte om jag vågar göra det nu.

Hoppas verkligen att kopparspiralen fungerar för dig, med tanke på vad du fick utstå för att få den på plats.

• Hestia

Hej liina!
    Kul att du delar med dig av din upplevelse!

Vet att jag är petig nu, men vill bara berätta anatomin: det är livmodertappen de torkar av och livmoderhalsen de mäter!

Kram!

• Meddelande borttaget
  • l i s a

vaffaan?!?!?!? får man inte skriva
    s l i d a här?!?! Fastnade i filtret

skriver igen och hoppas det inte blir en upprepning!

Bra gjort liina!

Så ont som du beskriver det gjorde det inte för mig! Jag gick till bussen ett par 100 meter bort precis efteråt, åkte hem, tog en ipren och började plugga :D Vi reagerar alla olika alltså!

OBS!!! Kom ihåg att INTE bada första veckan heller! Det glömde barnmorskan säga till mig och det blev komplikationer! SÅ BADA INTE (och blöt heller ner på annat sätt inne i s l i d a n.. ;) )

Hoppas spiral funkar för dig!
    /l i s a

• jennyli

Angående anatomin det är rätt att det är livmodertappen man torkar av, sedan mäts hela livmodern, inte bara livmoderhalsen. Detta görs för att man skall veta hur långt in man skall föra spiralen så att man inte perforerar livmodern.

Det du upplevde Liina, efter att spiralen satts in är ett känt fenomen och har med vissa nerver att göra. Barnmorskan borde ha uppmärksammat det och hjälpt dig att komma i högläge med benen etc. Dock inget som är farligt, men väl så obehagligt...

• Hestia

jennyli - Oops! Tack för rättningen!

• milimina

jag svimmade av när de satte in min, och kommer nog inte våga göra om det när den här slutar funka... för sån smärta har jag aldrig upplevt, inte ens gallstensanfallen var så hemska. de gjorde ONT men jag svimmade iaf inte... :(

fast sen efteråt gick det rätt fort över och nu är jag ändå glad att jag har spiral. :) även om det var den längsta veckan i vårt liv precis efter... ;)

• liina

Från trådstartaren:

Hej på er!

Idag mår jag toppen och känner absolut ingenting!

Jag känner dock att jag måste tydliggöra mig lite:

Jag förstår att det låter läskigt att sätta in en spiral efter att ha läst min berättelse och jag menade verkligen inte att skrämma nån!
    MEN jag vill bara påpeka att den värsta smärtan gick över efter ca 40 min och sen var det som vanlig (inte så farlig)mensvärk resten av dagen.

Jag har en väldigt liten blödning idag men känner annars inte av nånting!

De flesta som sätter in spiral verkar ju inte känna så mycket men eftersom man aldrig vet så rekommenderar jag som sagt att ta med någon som kan köra/hjälpa dig hem.

Det var ingen rolig upplevelse men jag skulle göra det igen eftersom jag är så trött på p-pillerna.

Imorgon ska jag gå och träna på gymmet igen = mår alldeles utmärkt! Kan också tillägga att jag är otroligt stolt över mig själv som vågade!

En fråga: Behöver jag inte gå till gynekologen på 5 år nu? Hon sa inget om återbesök nämligen...???

Hälsningar från Liina

• MarieCaroline

Till Liina (och alla andra som delar med sig av sina erfarenheter),

Även om det inte alltid är trevliga och positiva erfarenheter som ni berättar om tycker i alla fall jag att det är bättre att veta hur det kan kännas, så att man vet vad man ska förbereda sig på.

Jag undrar varför det bara är vissa gyn som använder sig av bedövning, när det uppenbarligen går att göra det hela lite mindre smärtsamt? Har bland annat hört talas om någon bedövningssalva som ska hjälp en hel del.

• faster

Hej!!
    Jag satte in en hormonspiral o det gjorde enormt ont tyckte jag..men c:a en halvtimme efter var d som molande mensvärk..kände mej sedan matt hela den dagen o som tur va hade jag ingenting inplanerat..
    Men när jag skulle ta UT spiralen..ja d va d värsta jag varit med om...barnmorskan hittade inte den!!(inte konstigt att jag ej kunnat känna efter trådarna)..men iaf så satt spiralen alldeles för långt ner en bit ner i livmoderhalsen!(d var en läkare på gyn som satte in den)
    Så barnmorskan fick ta ett instrument o liksom bända ut livmoderhalsen för att sedan kunna dra ut spiralen...DET var en skräckupplevelse!!
    Efter mina erfarenheter av både in o utsättning av spiral så kommer jag ALDRIG nånsin att ha någon spiral!!
    jag vet däremot några väninnor som har spiral o som stortrivs med den...så d e som ni skrivit här tidigare mycket individuellt hur man upplever det hela.
    Jag skrev ej detta för o skrämmas utan för att jag ville dela med mej av MIN erfarenhet..
    LYCKA TILL nu til ER som har eller som har bestämt er för att testa spiral!!

• Meddelande borttaget
  • Electric Lady

puh... filtret...

Skälet till att du reagerade som du gjorde är att det finns en nerv som heter vagusnerven som löper genom vår kropp.

Stimulans av den leder till kräkningar, svimning osv.

Det är den man stimulerar när man stoppar fingrarna i halsen för att spy. Den når också ned till livmodern, där den kan kommas åt av en gynekolog. Med samma resultat.

Svar på tråden Idag har jag satt in en spiral...(långt)