Idag har jag satt in en spiral...(långt)
Hejsan!
Eftersom det har varit mycket diskussioner och frågor om spiraler här på BT så tänkte jag dela med mig hur jag upplevde att sätta in en spiral.
Jag har surfat mycket och letat information om både koppar och hormonspiral. Det blev kopparspiral...
Jag vill slippa alla hormoner efter ca 11 års p-piller ätande.
En sak till! Läste om mina p-piller Trinordiol i Fass igår och där stod det att en vanlig bivärkning är torra ögon vilket speciellt kan irritera de som har kontaktlinser!
Det har jag och är ofta torr i ögonen, hoppas det blir bättre nu.
Jag har varit nervös en vecka och såg inte fram emot besöket hos gynekologen. Min sambo var med eftersom jag inte visste om jag skulle kunna köra hem.
Jag kom dit och träffade en mycket trevlig barnmorska som förklarade vad som skulle hända. Vi hade även en diskussion om koppar/hormonspiral.
Hormonspiralen är nästan lika säker som att sterilisera sig, kopparspiralen är lika säker som p-piller, vilket jag tycker är ok.
Steg 1: Jag fick lägga mig på britsen och det första hon gjorde var att känna på livmodern. Sedan förde hon in ett instrument som vidgar underlivet.
Jag fick ta ett djupt andetag och under tiden torkade hon av livmoderhalsen (eller vad det nu var). Kändes knappt.
Steg 2: Ett djupt andetag igen då hon skulle mäta hur lång livmoder/livmoderhalsen? var (jag var ganska nervös och har redan glömt bort vad hon berättade för mig). Detta gjorde ont men gick fortfarande att hantera.
Steg 3: Fick ta ett till djupt andetag när hon skulle sätta in själva spiralen och jag har aldrig känt sådan smärta i hela mitt liv. Blev kraftigt illamående och alldeles kallsvettig.
Jag låg inte på britsen många minuter men ibland kan det ändå kännas som en evighet!
När det var klart fick jag ställa mig upp och sätta på mig byxorna. Barnmorskan gav mig några papper om spiralen och gav mig sitt telefonnummer.
Men jag hörde knappt vad hon sa eftersom jag var otroligt illamående, kallsvettig, darrig, hade otrolig mensvärk, det tjöt i öronen (!?) samt att jag knappt såg något.
Ni vet hur det blir när man reser sig för fort, då brukar synen försvinna några sekunder...så var det.
Jag kommer inte ihåg att jag sa hej då, gick ut i korridoren där min sambo väntade, tack och lov!
Rusade in på en toalett för att spy men jag klarade mig undan det.
Att ta sig till bilen var en kamp! Det vara bara att ta hissen ner i p-garaget och gå 30 m men det var jättejobbigt och jag såg fortfarande jättedåligt! Var helt svimfärdig och hade fruktansvärd mensvärk.
Slängde mig i baksätet och låg och kved av menssmärtorna hela vägen hem. La mig i soffan och efter ca 15 minuter så försvann mensvärken! Jag blev så lycklig!
Nu är det 5 timmar sedan jag satte in den och jag har tagit Ipren men har fortfarande lite mensvärk, men inte mer än att jag kan vara uppe och pyssla lite. Är dock inte så bra att jag skulle kunna gå jobba.
Råd från barnmorskan:
Använd inte ob vid första mensen och ha inte sex på en vecka, men sen är det fritt fram!
Mitt tips:
Ha någon med dig eftersom man aldrig vet hur man reagerar!
Sammanfattning: Det var inte kul att sätta in den och tiden efter men nu mår jag bra. Nu hoppas jag att kopparspiral passar mig och min kropp, annars får jag byta till hormonspiral.
Ska bli skönt att ha ett preventivmedel som räcker i fem år!
Hoppas nån orkat igenom min berättelse!
/Liina