• Sat 25 Jul 2020 15:25
    39923 visningar
    1 svar
    1
    39923

    Betalning av ringar?

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 4 år, och jag börjar bli väldigt sugen på att vi förlovar oss. Vi har pratat lite löst om det någon gång, så jag vet att han också gärna vill att vi gifter oss någon gång i framtiden. 

    Nu går jag i tankarna på att fria till honom inom en inte alltför avlägsen framtid. Dock så är jag lite osäker på hur vi ska göra med ringar och betalning av dem. Vi har typ gemensam ekonomi, men i nuläget är det jag som tjänar mest eftersom sambon jobbar deltid för att finansiera sina studier. Jag vet att han inte kommer att ha råd att betala för någon av ringarna, utan det blir jag som kommer göra det i så fall. Jag ser inte det som ett problem, utan gör det gärna. Dock så vet jag att han inte tycker det känns bra att jag får stå för de flesta kostnader, så jag är lite orolig för att han kommer tycka att det känns jobbigt om jag köper ringar. Jag vill ju inte att han ska få dåligt samvete om jag friar, bara för att jag betalar för bådas ringar. Så jag kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra. Ska jag vänta tills vi båda två har en bättre ekonomi? Dock har jag en känsla av att det kommer att dröja flera år innan det händer... Eller ska jag köra på ändå?

  • Svar på tråden Betalning av ringar?
  • Mon 27 Jul 2020 10:25
    #1

    Om det känns bra för dig så köp. Du kan förklara för honom att du gärna betalar för dem. När han får bättre ekonomi kan han betala för något till bröllopet eller liknande. 
    I annat fall, välj förlovningsringar i enklare form. Kanske göra om något arvegods om du har. Lägga undan lite pengar varje månad om du vill ha en dyrare ring och bestämma ett datum då ni ska förlova er. Önska er presentkort hos guldsmed när ni fyller år, jul mm av släktingar, vänner. 

Svar på tråden Betalning av ringar?