• Wed 1 Jan 2020 18:57
    13304 visningar
    2 svar
    2
    13304

    Tips på enkelt bröllop

    Hej! Är helt ny här. Min sambo och jag har varit tillsammans länge och har två småbarn. Vi vill gärna gifta oss i sommar men har inte råd med ett "vanligt" bröllop med mat, musik, fotograf, klänning och både vänner och familj. Önskar tips på hur man kan göra. Är rädd för att folk kommer bli besvikna om de inte blir bjudna samtidigt som jag tycker det känns konstigt att bara bjuda till vigseln och inte till någon fest eller bjudning efteråt? Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Tips på enkelt bröllop
  • Wed 15 Jan 2020 14:20
    #1

    Jag har inte haft ett enkelt bröllop, utan planerar just nu ett mer "standardbröllop" om man kan säga så, men jag förstår dig helt! Vi har ekonomisk möjlighet för lite mer fest och mat, men samtidigt tar det emot att spendera tiotals tusen kronor på en dag. Därför har vi bestämt att dra in på lite saker, som brudklänning, lokal och dekor, men jag är samtidigt lite rädd för att bli dömd och för att folk ska känna sig lurade, även om det egentligen är galet.

    Det viktiga, tror jag, är att vara tydlig med hur bröllopet ser ut i inbjudan. Skriv att det är vigsel och sedan mingel med tilltugg i församlingslokalen/hemma/i en trädgård (som exempel om ni vill ha det så). Då förväntar sig inte gäster middag och borde inte komma hungriga. Annars, kanske ni kan ha ett överraskningsbröllop, bjud till en vanlig fest, förlovningsfest, sommarpicknick eller liknande och överraska med att gifta er, då har gästerna inga förväntningar de kan kan bli snopna över. Men sedan är det ju framförallt er dag och ni måste ju kunna få göra vad ni vill och kan. Det är helt orimligt egentligen att förvänta sig att bli bjuden på värsta kalaset bara för att någon annan vill gifta sig.

  • Thu 30 Jan 2020 21:20
    #2

    Hej

    Vi ska gifta oss nästa år ock känner att vi inte har råd att ha standard bröllopet.

    Vi funderade vad Vi ville ha på vårt bröllop. Det e ju det viktigaste

    bröllop kl 13, alla har ätit lunch o ni bjuder på tårta o fika, kanske som picknick

    Eller kvälls bröllop kl 19 o ha lite snacks, mingel musik o bara umgås.

    Allt handlar vad NI känner e viktigt för ER??

Svar på tråden Tips på enkelt bröllop