• Sat 5 Oct 2019 22:41
    35935 visningar
    5 svar
    5
    35935

    Överlämning av bruden

    Hej.

    Vi planerar att gifta oss om ett-två år och undrar lite över överlämnandet av bruden, jag har en pappa och en plastpappa som är mig väldigt nära, kan jag ha båda två på varsin arm som lämnar över mig? Har någon gjort detta? Tänkte om det blir trängt i gången? ???? kanske jätte konstig fråga!

    Med vänlig hälsning,

  • Svar på tråden Överlämning av bruden
  • Mon 7 Oct 2019 15:27
    #1

    Det låter ju jättefint :) Tänker att det beror på hur kyrkan ser ut? I mindre kyrkor kanske det kan bli lite trångt, men inga problem alls i större

  • Mon 7 Oct 2019 20:33
    #2

    Det finns nog lika många lösningar som det finns brudar. En del går in med pappa, en del med mamma och de flesta tillsammans. Kom ihåg att kolla med prästen ifall det är ok med överlämning om ni ska gifta er i kyrkan (annars är det ju ni som bestämmer).

  • Mon 4 Nov 2019 01:27
    #3

    Annars är ju symboliken i att ni båda har valt varandra av kärlek, och därför går fram tillsammans, väldigt trevlig. Och dessutom överlägset mest traditionell. Glad

  • Thu 7 Nov 2019 15:47
    #4

    Om du ska gifta dig i kyrkan är det ganska sannolikt att de endast godkänner att vigselparet går in tillsammans. Överlämning av far till make grundar sig från början i att bruden byter förmyndare, och det är inte tradition i Sverige. Men det har ju blivit väldigt romantiserat med överlämning (och liksom kvinnor ägs uppenbart inte av sina pappor), så varför inte gå med båda pappor om du gifter dig borgerligt (eller hittar en kyrka som tycker det är okej)? 

  • Sat 15 Feb 2020 13:04
    #5

    många kyrkor till¨ter överlämning - de flesta präster tycker ju att det e ER dag och hur vill göra e det viktigaste!

    Om det är trångt i gången så e ju en ide att byta på hälften - kanske börja gå in med din biologiska papp(som var där först) och sedan din bonuspappa (som kom in senare i ditt liv) och sen e du framme till mannen du ska del ditt liv med - kan nog vara en fin symbolik :)

Svar på tråden Överlämning av bruden