• Tue 21 May 2019 19:47
    18664 visningar
    0 svar
    0
    18664

    En guide till köp av diamant online

    När jag började leta efter förlovningsring (med diamant) så stötte jag på en hel del frågetecken men väldigt få bra svar. Jag fick leta runt en väldans massa på olika forum och sidor för hitta vettiga svar. Jag spenderade otaliga timmar på att hitta den perfekta balansen av egenskaper för just min budget. 

    Nu när mitt köp är klart, ringen anlänt och jag hunnit se och känna på den så känns det som att jag gjorde helt korrekta prioriteringar.
    Jag tänkte gå igenom urvalsprocessen för den som inte orkar lägga ner i närheten så mycket tid och energi på letandet som jag gjort. Guiden beskriver vilka egenskaper som jag kompromissat med och med vilka jag lagt ner mer krut på och varför.

    7 egenskaper har jag använt i mitt underlag till valet av diamant. Dessa 7 är i prioriteringsordning för mig följande.

    1. Budget
    2. Certifikat
    3. Slipning, symmetri och polering.
    4. Renhet
    5. Färg
    6. Karatvikt
    7. Fluorecence

    Låt oss börja.

    1.  Budget

    Bestäm dig för hur mycket pengar du kan lägga maximalt på själva diamanten och håll dig nära den siffran oavsett vad som händer. Det är nämligen väldigt enkelt att börja glida iväg i kostnad när du väl börjar testa olika egenskaper hos diamanter. Jag kommer här i guiden att sätta en budget på 20.000 SEK för diamanten och lämna själva ringen därhän då det varierar så mycket beroende av stil och material.
    Det är oftast billigare att beställa från nätet än fysiska butiker. Jag kommer anända 77diamonds.com som exempel i denna guide för val av diamant.

    När vi väl ha bestämt vår budget så är det dags att börja leta efter själva diamanten online.

    2. Certifikat

    Diamanter certifieras av olika institut. Diamanter klassas i olika egenskaper, så som vikt, klarhet, färg o.s.v. Det institut som har högst anseende och som anses vara själva standarden är GIA (www.gia.edu/), GIA är en förkortning för Gemological Institute of America. Valet av GIA blir extremt viktigt när du handlar online eftersom du verkligen vill kunna lita på bedömningen som gjorts av de olika diamanterna. Om GIA klassar en diamant som renhetsgrad VS2 så kan ett annat institut gradera samma diamant snällare och ge ett högre betyg, t.ex. VS1. Detta görs ofta för att maximera förtjänsten av försäljningen av stenen. De flesta diamanter är GIA klassade så minskningen av antalet stenar i ditt urval blir inte så mycket mindre av att endast hålla dig till GIA certifierade stenar. GIA har den högsta standarden och kompromissar inte i sin bedömning för maximera vinst.
    Bilden nedan visar certifikatet på den diamant som jag köpte.

    3Slipning, symmetri och polering

    Dessa tre egenskaper ger diamanten dess glitter eller wooah-faktor när någon tittar på den. En diamant som har utmärkt slipning, symmetri och polering glittrar och skiner på ett mycket vackrare och intensivare sätt än en diamant med bara bra slipning. Nivåerna graderas i ordningen Utmärkt - Väldigt bra - Bra - Hyfsad (Fair). Jag valde att inte kompromissa någonting här. Jag rekommenderar att endast köpa "Utmärkt" nivå. För mig är det viktigt att diamanten glittrar maximalt och på ett så vackert sätt som möjligt. Många andra än mig rekommenderar att inte kompromissa med dessa egenskaper överhuvudtaget. 

    4. Renhet
    Nästan alla diamanter har små fel i sig. Det kan vara en orenhet, en bubbla, en främmande kristall eller något annat som avviker. Ju färre fel diamanten har, desto dyrare är den. Här bör man kompromissa så mycket man bara kan utan att det går att observera felet/avvikelsen med blotta ögat. Nivåerna rankas från Flawless till i3 (included 3). FL - IF - VVS1 - VVS2 - VS1 - VS2 - S11 - Si2 - Si3  - I1 - I2 -I3. Renhetsgraden upp till VS2 är osynliga för blotta ögat och kan endast ses under förstoring. Si1 kan vara osynliga och även Si2 kan vara osynliga för ögat men kräver inspektion fall till fall. Jag valde att gå på nivå VS2, det garanterar med GIA certifiering att felet/felen är osynliga för blotta ögat. Här finns stora möjligheter att få resurser över till andra egenskaper om du hittar en ögon-ren Si1 eller ännu bättre en Si2 sten då dessa är betydligt billigare än en VS2 men ser lika fin ut vid en inspektion med blotta ögat.
    Varför köpa en diamant som har renhetsgrad VVS1 som kostar ofantligt mycket mer än en VS2 diamant och som du inte kan se någon skillnad på utan 10x förstoring? Helt meningslöst i min mening. 

    5. Färg
    Diamanter har olika nyanser av "färg" vilket beror på olika mineraler och olika ämnen som funnits närvarande när diamanten skapades. Skalan för färg går från D till Z där D är helt färglös medans Z har en ljus ton. Det finns även färgade diamanter utanför denna skala som kallas "fancy" men de är väldigt ovanliga.  

    En D klassad diamant är väldigt mycket dyrare än en E som i sin tur är mycket dyrare än en F och så vidare. När man visar dessa färgskalor så visar man stenarna från sidan för att kunna visa skillnaderna över huvudtaget. Ser man dem uppifrån så är det för en lekman i princip omöjligt att se skillnad på en K och D. Se t.ex. denna video: 


    Så återigen, varför betala så stora pengar i skillnad på en D diamant istället för en G? Eller en L för den delen? 
    Jag valde en K-klassad sten (K colored, faint brown) och jag kan inte överhuvudtaget se någon färg i stenen. 


    När det gäller försäljning i butik och även online så rekommenderar säljarna att man köper D, E, F, G och H. De avråder från I och uppåt. De säger att färgen syns, att man vill ha en helt färglös diamant, eller någon annan konstig orsak. Jag blev rekommenderad att köpa en H färgad som högst då jag skulle ha den i en platina-ring. Färgen skulle synas (K) i en platina ring sa de. Detta stämmer inte överhuvudtaget och är en ren myt. Jag vet inte varför man försöker få oss stackars köpare att betala sjuka priser för en H klassad sten som du bara kan se skillnad från sidan i speciell miljö (vitt papper som bakgrund) relativt en K klassad sten. Prisskillnaderna mellan en D och K är astronomiska. Dessutom sitter ju diamanten monterad i en ring vilket gör det ännu svårare att se någon skillnad.
    H klassad är Wesselton och det nämns mycket i Svenska butiker och på nätet.

    Jag skulle idag om jag köpte en ny diamant förmodligen vågat satsa på en L klassad sten och i gengäld fått en något större sten istället. Det jag ser av diamanten jag köpte är för mig och mina ögon helt färglös. 
    Om du planerar på att köpa en ring i rosé-guld eller gul-guld så är det helt klart värt att lägga pengarna på storlek istället för färg då det röda/gula från guldet kommer ge diamanten en röd/gul nyans oavsett färg-klassning då diamanten kommer ta upp ljuset från guldet. Som ni ser i bilden ovan så ser man ingen färg i diamanten trots att den är klassad som "K, faint brown" av GIA.

    6. Karatvikt

    När du nu har valt alla övriga egenskaper, det vill säga du har valt: GIA certifiering, Utmärkt slipning, Utmärkt symmetri, Utmärkt polering, VS2 renhet eller bättre, K färg eller lägre så är det bara att leta upp den sten som är störst och som uppfyller budgeten. 
    Jag hittade givet kriterierna ovan nu en diamant som ser ut så här


    Med moms så blir priset exakt 20.000 sek. En 0.71 karat stor diamant som uppfyller samtliga kriterier jag satte upp (Maj 2019).
    Certifikatet för denna diamant kan läsas i länken nedan här: 
    www.gia.edu/report-check&s=1558457493679

    Om jag istället skulle valt en D färgad diamant med samma egenskaper så skulle priset istället bli över 40.000 sek.

    7. Fluorecence

    I direkt solljus eller i ultraviolett ljus så kan vissa diamanter lysa med ett blått sken om de har fluorecence. Graden är från None - Faint - Medium - Strong - Very strong. 



    Den diamant som jag köpte har medium fluorecence och ni kan se lite av det blåa i bilden nedan när den träffas av direkt soljus. 


    Fluorecence kan tydligen hjälpa till att dölja "I" och uppåt diamanters färgtoning men inget jag har kunnat verifiera irl.

    För att sammanfatta. Köp inte bättre klarhet än vad du kan urskilja med ögonen, d.v.s.  VS2/Si1. Köp bästa möjliga slipning, symmetri och polering. När det gäller color grade så köp J eller K. Stör du dig på Fluorescence så undvik Very strong och strong. 

    Nedan är lite bilder och videos på diamanten med ring jag köpte. En GIA/ 1,15 ct/ K color/ VS2/ Medium fluorecence/ 



    Direkt solljus:


    Lätta Moln: 


    Moln: 



    Hur man uppfattar diamanter är väldigt subjektivt. Det kan vara så att du som läser detta tycker att bilderna ovan visar tydligt brun nyans eller att stenen inte ser ren ut i klarhet. Men om ni anser att diamanten ser väldigt bra ut och glittrar fantastiskt och så vidare så vet ni vad ni får om ni går på specen jag föreslagit här.

    Jag hoppas att jag kommer hjälpa någon med detta inlägg. Tack för mig.

Svar på tråden En guide till köp av diamant online