• Äldre 6 Nov 07:43
    8374 visningar
    5 svar
    5
    8374

    Planerar bröllop utan frieri

    Jag och min sambo har varit förlovade ett tag nu. Det var något vi kom överrens om tillsammans och mer ett vis för oss att visa att vi hör ihop och älskar varandra än ett löfte om giftermål.

    Sedan i sommras har vi börjat planera bröllop, ska snart boka lokal och allt så det är verkligen på gång.

    Men jag har aldrig fått något frieri, trots att jag hintat om det i ett år och till och med sagt att jag hoppas på ett frieri. Det känns särskilt viktigt eftersom det mest bara är jag som är exhalterad över bröllopet (jag har generellt alltid mer pepp och energi, men just detta är ju lite skillnad). Jag tror att han väntar på att allt ska lugna ner sig (nyss köpt hus, totalrenovering och strul med bilen) och att ?rätt tillfälle? ska dyka upp, men isåfall kommer han i princip fria dagen före bröllopet haha!

    Har någon mer haft liknande situation? Är det mycket begärt att få lite mer ?commitment? från sin partner? Det tar liksom emot att aldrig kunna berätta om friandet.

  • Svar på tråden Planerar bröllop utan frieri
  • Äldre 6 Nov 07:53
    #1

    Hej
    Nä det tycker jag inte, Min sambo pratade länge om bröllop och frågade lite indirekt om jag ville mm mm. Varje gång det kom på tal så sa jag lite kärleksfullt
    du har ju inte friat, eller du får ju fria=frågaKyss så det gjorde han tillslut. Nu är jag också lite mer engagerad i bröllopet än honom men det är för att han är som han är, jag får ständigt pepp av att han säger, va du är duktig, du är så bra på sådant...
    Jag tänker att om ni har börjat planerat bröllopet så har han nog inte förstått att du verkligen vill ha ett frieri, har du varit tydlig med det? har ni bestämt tillsammans att ni ska gifta er eller är det en större önskan hoss dig och han tycker att det inte är lika viktigt men okej?

  • Äldre 6 Nov 14:40
    #2

    Hej! Jag förstår precis, det kan vara lite jobbigt om man inte är tillsammans med någon super romantisk som gillar stora gester... Min man är likadan! Tror du kanske måste vara tydligare med att du verkligen vill bli friad till... Jag tänker att det är många som inte har ett film frieri utan bara bestämmer tillsammans att de ska gifta sig. Så var det med min mamma och pappa för typ 30 år sedan.


    Jag var väldigt tydlig med min man (dåvarande pojkvän) att jag ville bli friad till ordentligt. Vi pratade en del om bröllop så vi hade ju båda kommit överens om att vi en dag ville gifta oss, men jag gjorde det väldigt klart för honom att han inte skulle komma undan utan att fria på riktigt. Han ville också att vi skulle förlova oss en gång för att visa att vi "var seriösa" men för mig är frieri lika med att be någon gifta sig med en, så jag ville absolut inte vara förlovad utan att planera bröllop. Jag är definitivt den romantiska av oss och är generellt bättre på att visa med presenter eller överraskningar att jag bryr mig så jag såg det lite som den ända gången jag verkligen skulle få något ordentligt romantiskt ordnat för mig, där av att det kändes så viktigt för mig. Men jag tror kanske att om ni redan satt datum fattar han nog inte att du vill att han ska fria eller kanske ens varför han ska fria


     

  • Äldre 12 Nov 19:56
    #3

    Jag fick fråga min fästman om han ville förlova sig.. För han friade liksom aldrig. Det hände liksom inte. Trots att jag hintade mycket om det. Då hade vi varit tillsammans i typ 6 år. (Dock haft några pauser.) Så jag vet hur det känns. Han är sällan romantisk på det sätt jag vill. Han avskyr offentliga kärleksförklaringar osv, medan det är typ världens dröm för mig. Vi har varit förlovade i 2 år nu utan någon commitment från hans sida gällande bröllop. Han får tvärtom typ panik när jag snackar om dig. 


    Men, är ni redan förlovade tänker jag att ett frieri är lite överspelat? Ni är ju redan förlovade. Eller friar man med någon annan ring? Jag är nog inte så insatt. Är ny medlem dessutom..

  • Äldre 12 Nov 19:58
    #4
    AngieL skrev 2018-11-12 19:56:55 följande:

    Jag fick fråga min fästman om han ville förlova sig.. För han friade liksom aldrig. Det hände liksom inte. Trots att jag hintade mycket om det. Då hade vi varit tillsammans i typ 6 år. (Dock haft några pauser.) Så jag vet hur det känns. Han är sällan romantisk på det sätt jag vill. Han avskyr offentliga kärleksförklaringar osv, medan det är typ världens dröm för mig. Vi har varit förlovade i 2 år nu utan någon commitment från hans sida gällande bröllop. Han får tvärtom typ panik när jag snackar om dig. 


    Men, är ni redan förlovade tänker jag att ett frieri är lite överspelat? Ni är ju redan förlovade. Eller friar man med någon annan ring? Jag är nog inte så insatt. Är ny medlem dessutom..


    När jag snackar om DET* ska det givetvis vara.
  • Äldre 13 Nov 23:02
    #5

    Jag tror att det är viktigt att du är tydlig med att du vill att han friar även om ni är förlovade. Inget hintade, utan att du rakt ut (gärna flera gånger) säger det. Det är inte säkert att han fattar att du förväntar dig det.

    För mig är det helt meningslöst att fria om man är förlovad, poängen är ju att bestämma sig för att man ska gifta sig oavsett om man gör det via ett gemensamt beslut eller ett frieri. Men det viktiga är ju hur du och ni känner att ni vill ha det för att bli nöjda.

Svar på tråden Planerar bröllop utan frieri