• Anonym (Somma­rbrud1­9)
    Äldre 13 Jul 09:17
    8383 visningar
    1 svar
    1
    8383

    Bjuda bara en person i etablerat par

    Jag och min partner gifter oss nästa sommar och sitter med gästlistan. Enligt etiketten bjuder man ju båda parter i ett etablerat par. I vårt fall känner vi ett par som är sambos, där vi tycker väldigt illa om ena parten då den varit elak och psykiskt misshandlat den andre. Måste vi ändå bjuda båda? Ingen av oss vill ju såra den part vi gillar, men känns inte kul att bjuda någon vi inte vill ha där.

  • Svar på tråden Bjuda bara en person i etablerat par
  • Äldre 29 Jul 15:36
    #1

    Svår fråga för en utomstående att svara på.

    Jag kan bara ta mig själv som exempel. Jag har en farbror som jag tycker jätte mycket om, och gärna hade haft på mitt bröllop, men han är gift med en kvinna som påminner om personen du beskriver att ni inte vill bjuda. Hon har inte bara varit otrevlig mot min farbror, utan i princip gjort sig osams med alla i min släkt. Vi övervägde om vi skulle ringa och bjuda min farbror, men förklara att inbjudan bara gällde honom, inte hans fru (de är ju tyvärr gifta också). Men vi kom fram till att vi inte kunde lita på att han inte skulle ta med sig henne, och att han skulle hamna i en jobbig situation som han nog inte skulle reda ut om vi gjort så. Därför vart det tråkigt nog så att vi bjöd min andra farbror och min faster och moster, men inte honom.

    Hade jag trott att han skulle kunna säga till henne att det var det som gällde och att hon inte skulle hängt på oinbjuden så hade jag nog bjudit bara honom.

    Rent generellt tycker jag att man ska ha goda skäl (men det verkar ni ha) för att inte bjuda in en respektive, det hör ju som sagt till god ton.

Svar på tråden Bjuda bara en person i etablerat par