• brudijuni

    Gäster gå 2 km till vigseln?

    Min första tanke: hur kommer folk till vigseln? Kommer alla åka kommunalt? Annars kanske gästerna som ändå har bil kan fylla upp sina bilar och kanske kör en extra gång så kommer alla med. Prata med chaufförerna innan bara så löser det sig säkert.

    Men att gå två km mellan vigsel och fest är nog inga problem under vissa omständigheter! Det kan istället bli riktigt kul. Så här tänker jag:

    1. Det måste stå tydligt i inbjudan så att alla har med sig bra skor
    2. Vissa (gamla, skadade etc) måste kunna få skjuts. Se ovan, några få bilar kanske finns?
    3. Gör något roligt av promenaden! Tipspromenad? Om ni är sportiga av er kan man spela på det och göra hela promenaden som ett lopp med skyltar (2 km kvar, 1.5 km kvar etc) och med vätskekontroll på mitten med antingen vatten eller alkohol och något tilltugg, eller blåbärssoppa! Livemusik är ju också kul! Tänk att alla leds av ett gäng spelmän! Ingen aning om vad det skulle kosta att hyra in.

    Efter festen är lite knepigare. Min spontana tanke är att det säkert går bra att låta gästerna fixa det men det är inte alls kul att behöva vänta, säg 25 minuter, på taxi. Så kan det säkert vara en lördagkväll om stället ligger lite off. Gör det så enkelt som möjligt för gästerna! Sätt upp en skylt med nummer att ringa. Och kolla med taxibolagen hur det brukar se ut, är det lång väntetid på taxi? Be i så fall toastmasten informera om förväntad väntetid någon gång på dagen. 

    Som gäst hade det såklart varit gött om det hade varit fixat men det är ju inget måste. Bara man vet vad man ska förvänta sig hela tiden och slipper överraskningar i slutet av kvällen. :)

Svar på tråden Gäster gå 2 km till vigseln?