• KBBride

    2017 Vad kostar era ringar?

    Hejsan,

    I Sverige är det fortfarande relativt ovanligt med ringar på ca 1ct. Läste någonstans att snitt caraten i sverige är runt 0,2. Men det beror mycket på att solitärringar inte varit så vanliga i sverige förrut och då går såklart carat-antalet ner. Bilderna man ofta ser på amerikanska förlovningsringar är ofta helt bisarra, runt 2 carat och uppåt. Diamanter bli ju snarare dyrare per carat ju större där pratar vi stora summor pengar. Faktum är att många av de stenarna inte ens är diamanter. 


    För att svara på dina frågor:
    - En ring på runt 1ct med hyffsat bra kvalité skulle nog landa på runt 70k och uppåt.
    - De flesta seriösa juvelerare/butiker är extremt noggranna med dokumentation över sina stenar, vart de kommer ifrån och är alltså "schysta". 
    - Ofta ingår gravering när man köper en ring, men annars några hundra kronor.
    - Det kan absolut vara en idé att köpa bägge samtidigt för att få en ev. rabatt. Ofta är ju tjejens ring den dyrare, men butikerna vill ju gärna att man köper allt samtidigt. Vi fick nästan 10% på våra när vi köpte dem samtidigt, får även den rabatten på min vigselring.


     


    Några tips:
    - Gå runt och prova i butiker för att verkligen känna efter vad som känns bra. Jag trodde jag visste exakt vad jag vill ha men när jag provade kändes det inte alls bra.


    - Det finns ställen på nätet t.ex. Vanbruun som är lite billigare där kan man få 1ct för runt 65k. Men kolla upp butikerna noggrant. Verkar finnas många skumma. Denna är dock en seriöst vad jag vet. Men med en rabatt från en fysisk butik kanske det ändå inte skiljer sig så mycket.
    - Spara hellre liite mer pengar och köp det du vill ha. Ringen ska sitta på ditt finger länge. Jag satt i butiken och visste ungefär budget men ville verkligen ha en lite dyrare ring, är SÅ glad att vi sparade ihop de pengarna.
    - Stirra dig inte blind enbart på carat-antalet. T.ex. en princess-slipad ("fyrkantig") diamant är ofta lite billigare eftersom man kan behålla mer av stenen vid slipningen. Men den formen är inte lika vanlig som den runda brilliant-slipade diamanten.
    - Generellt sätt kan man säga att de vanliga kjedjorna va guldbutiker har relativt sett sämre stenar (mindre "renhet" och inte lika vita).
    - Att tillverka en egen ring är faktiskt inte särskilt mycket dyrare än att köpa en färdig. Hittar du inte det du vill ha så är det absolut värt att låta tillverka än. Men då ska man som sagt veta vad man vill ha :) De flesta guldsmeder gör sådant. Kolla vilken som verkar bra i din stad.

    Lycka till i ditt letande. 

Svar på tråden 2017 Vad kostar era ringar?