• Äldre 16 May 23:56
    2498 visningar
    2 svar
    2
    2498

    Hur gör ni bordsplacering?

    Vi håller just på med bordsplacering och hade gjort en jättebra med anpassning efter "rang" utifrån släktskap, ålder, relation som brukligt. Vi hade satt ihop personer med flera personer vi verkligen tror att de ska trivas med. Men så läser vi nu att det är brukligt att ha varannan man varannan kvinna - det är helt omöjligt för oss att få ihop en bra placering utifrån detta. Är det viktigare att prioritera detta framför "rang" och att göra bra gruppkonstellationer vid borden - hur gör ni??

  • Svar på tråden Hur gör ni bordsplacering?
  • Äldre 3 Jun 14:15
    #1

    Oj, intressant vad olika håll man kan se det ifrån!

    Vi har haft svårt att få ihop vår bordsplacering bl.a då det är olika språk inblandade och då vi har en avsevärt högre medelålder bland damer än herrar. Det lutar nu mot att vi kommer prioritera att alla har (för dem) intressanta personer att prata med och för att få ihop det struntar helt i att fundera utefter "fin" placering och rang samt splittar på alla par förutom de två som är förlovade. Blir nog så för de flesta par att man får prioritera och prioritera bort olika aspekter i bordsplacerignen.

    Att man ens skulle kunna tänka annorlunda än varannan herre, varannan dam har aldrig slagit mig då jag är så van vid att det bara är så det ser ut på fester med bordsplacering (har aldrig varit med om nåt annat förutom vid bordskanter och så när det krävts p.g.a. ojämnt antal damer/herrar). Och själv skulle jag nog inte välja att strutna i det då det skulle kännas rätt udda på vårt ganska traditionella bröllop.

    Men visst kan ni göra så om det passar er, det är ju ert bröllop!! :) Ni får iförsig vara beredda på att folk kan tycka att det är lite konstigt, men det är ju knappast något folk skulle ta illa upp för i alla fall.

  • Ankan
    Äldre 3 Jun 14:30
    #2

    Jag är inte från Sverige från början och kände inte den "regeln" innan jag satte mig in i bröllopsplaneringen. Det verkar vara en svensk tradition och som med alla traditioner är det tillåtit att bryta den.
    Svara själv på den frågan: vad är viktigare för dig - att göra "rätt" och följa traditionen - eller att göra som du tycker passar bäst för just dina gäster? Om jag var du hade jag struntat i det där med varannan dam/herr. Det är väl viktigare att alla har roligt och någon bra att prata med! Vi har dessutom några fler herrar än damer och olika språk, så vi struntar i det och sätter dem som vi tycker funkar bäst.

Svar på tråden Hur gör ni bordsplacering?