• Äldre 24 Feb 11:19
    1793 visningar
    5 svar
    5
    1793

    Ceremoni som INTE gäller i Sverige?

    Hej,
    Någon som vet hur man kan gifta sig utomlands UTAN att det är giltigt hemma i Sverige? Min tillkommande är av den gamla skolan & vill prompt skylta med att jag är hans (vilket jag inte har nåt emot alls) men vi har dels varit gifta tidigare båda två och dels går det inte att skriva bort våra barns rätt till arv om vi gifter oss enligt svensk lag.


    Vi skulle vilja bli ett sånt där par man kan se på i en romantisk komedi,som gift sig spontant och när de kommer hem upptäcker de att det inte är giltigt...fast vi vill göra det med mening.. ;)
    Tips och råd? Google är för hjälpsam med olika bolag som har paketerbjudande där det blir enligt lag även i Sverige.

  • Svar på tråden Ceremoni som INTE gäller i Sverige?
  • Äldre 24 Feb 11:38
    #1

    Om ni inte vill ha det giltigt enligt svensk lag, så behöver det ju inte ens vara en präst (eller annan legitimerad vigselförrättare) som "viger" er. Då kan det vara vilken random snubbe som helst på stranden.

  • Äldre 24 Feb 14:45
    #2
    Pialottan81 skrev 2016-02-24 11:19:30 följande:

    Hej,

    Någon som vet hur man kan gifta sig utomlands UTAN att det är giltigt hemma i Sverige? Min tillkommande är av den gamla skolan & vill prompt skylta med att jag är hans (vilket jag inte har nåt emot alls) men vi har dels varit gifta tidigare båda två och dels går det inte att skriva bort våra barns rätt till arv om vi gifter oss enligt svensk lag.

    Vi skulle vilja bli ett sånt där par man kan se på i en romantisk komedi,som gift sig spontant och när de kommer hem upptäcker de att det inte är giltigt...fast vi vill göra det med mening.. ;)

    Tips och råd? Google är för hjälpsam med olika bolag som har paketerbjudande där det blir enligt lag även i Sverige.


    Jag har inga tips gällande ceremonin, utan vill bara tipsa om att era barns rätt till arv inte är beroende av huruvida ni är gifta eller inte. Barn ärver sina föräldrar oavsett föräldrarnas civilstånd, och det går inte heller att göra så att barnen står utan arv, de har alltid rätt till en viss del av föräldrarnas kvarlåtenskap.
  • Äldre 24 Feb 15:27
    #3

    Radhuspinglan: Ja, den tanken slog mig också, men det är inte riktigt vad jag är ute efter. Mer någon som "brukar" göra det lokalt i vanliga fall och kan göra det iallafall någorlunda traditionsenligt. 


    Strangershouse: Jag trodde också det var så, men det har visat sig att om jag exempelvis äger ett hus och gifter mig så har faktiskt hans barn rätt till att ärva 1/4 av husets värde. Något ingen av oss är intresserade av då huset tillhört min släkt & det känns lite trist att mina barn ska behöva köpa ut hans barn när den dagen kommer. Hans barn är redan välbärgade med ganska stora arv säkrade i framtiden. ;)

  • Äldre 24 Feb 19:54
    #4
    Pialottan81 skrev 2016-02-24 15:27:34 följande:

    Radhuspinglan: Ja, den tanken slog mig också, men det är inte riktigt vad jag är ute efter. Mer någon som "brukar" göra det lokalt i vanliga fall och kan göra det iallafall någorlunda traditionsenligt. 

    Strangershouse: Jag trodde också det var så, men det har visat sig att om jag exempelvis äger ett hus och gifter mig så har faktiskt hans barn rätt till att ärva 1/4 av husets värde. Något ingen av oss är intresserade av då huset tillhört min släkt & det känns lite trist att mina barn ska behöva köpa ut hans barn när den dagen kommer. Hans barn är redan välbärgade med ganska stora arv säkrade i framtiden. ;)


    Nu kanske det inte är intressant för er del med en "äkta" vigsel, men om det ändå skulle vara det behöver inte juridiken vara ett hinder. Men jag förstår att det är svårt just när det kommer till släkt egendom med ett stort värde, kanske främst ett känslomässigt värde. Om ni väljer att gifta er kan ni skriva ett äktenskapsförord där ni skriver att till exempel ett hus ska vara din enskilda egendom. Enskild egendom ingår inte i en bodelning vid varken skilsmässa eller dödsfall. Det går också att skriva ett testamente som reglerar vem huset ska tillfalla vid den händelse att du skulle dö. Det finns lite fler saker en bör tänka på i dessa fall, men ville bara visa att det går att lösa en sådan situation :) Hoppas jag inte lagt mig i för mycket, ville bara peka på att juridiken kan vara mer flexibel än vad man kan tro! :)
  • Äldre 25 Feb 08:30
    #5
    Pialottan81 skrev 2016-02-24 15:27:34 följande:

    Radhuspinglan: Ja, den tanken slog mig också, men det är inte riktigt vad jag är ute efter. Mer någon som "brukar" göra det lokalt i vanliga fall och kan göra det iallafall någorlunda traditionsenligt. 


    Strangershouse: Jag trodde också det var så, men det har visat sig att om jag exempelvis äger ett hus och gifter mig så har faktiskt hans barn rätt till att ärva 1/4 av husets värde. Något ingen av oss är intresserade av då huset tillhört min släkt & det känns lite trist att mina barn ska behöva köpa ut hans barn när den dagen kommer. Hans barn är redan välbärgade med ganska stora arv säkrade i framtiden. ;)


    I förlängningen skulle det kunna bli så, men skulle du gå bort ärver dina barn dig direkt (de får 1/2 av ex. huset) och får dela med din make (som också får 1/2). Vill du att en släktgård ska stanna i släkten kan ni skriva ett äktenskapsförord. Då kan ni sätta ALL egendom som enskild egendom, vilket innebär att ni kan vara gifta men vid ett eventuellt dödsfall så behöver ingenting delas mellan era barn. Annars ska ju allting delas lika.


    Värt att kolla upp det med en jurist! Jag tycker att det låter som att arvsfrågan är det enda som hindrar er från att gifta er "på riktigt"? Och det är ju tråkigt om ni ska känna så, när det går att fixa med lite pappersjobb Glad

Svar på tråden Ceremoni som INTE gäller i Sverige?