• Anonym (Klirr­!)
    Äldre 4 Feb 00:00
    3239 visningar
    6 svar
    6
    3239

    Bör vi undvika alkohol vid middagen i detta fall?

    Hej!

    Vår vigsel äger rum strax efter klockan tio på förmiddagen. Vi räknar med att vår lunch-middag kan inledas med förrätten kring klockan 15.

    Vi har trerätters och jag kan tänka mig att sista tuggan är tagen kring senast klockan 19 (vi har paketöppning mitt i hela kalaset!).

    Låt säga att folk kommer iväg någon gång mellan klockan 19-20; då ska de hem, "långväga" (den som åker längst har cirka tre biltimmar hem).

    FRÅGA: Med tanke på att folk ska hem på kvällen, alla kör bil, så bör vi kanske skippa alkoholen under middagen? Eller vad säger ni?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Bör vi undvika alkohol vid middagen i detta fall?
  • Äldre 4 Feb 08:15
    #1

    Inte nödvändigt egentligen.

    De som åker långt har väl givetvis koll på a

  • Äldre 4 Feb 08:17
    #2

    ..koll på att de ska hem igen och antingen kör själv eller kommer överens med sin partner vem som kör. Nån kanske tänker stanna över natten någonstans också.

  • Ankan
    Äldre 4 Feb 08:26
    #3

    Instämmer där, ni behöver inte nödvändigtvis skippa det helt, om ni inte vill det. Men ni kan nog räkna med att det går åt mindre än om ni hade haft festen på kvällen. Så se till att det finns lättare alkoholalternativ (lättöl, cider osv) och att ni ha lite rolika alkoholfria drycker (inte bara vatten och cola). Då hittar nog alla något gott att dricka.

  • Anonym (Klirr­!) Trådstartaren
    Äldre 4 Feb 09:07
    #4

    En parentesfråga; förväntas vi ha ordnat med boende, alt. rabatterat boende när vi bjuder långväga gäster? (Den som har längst att åka är min mamma; cirka 3 biltimmar).

    Maten vi serverar går inte väl ihop med öl, snarare med vin. Finns det något mellanting mellan vanligt vin och alkoholfritt vin? Ett vin med lägre alkoholhalt?

    Finns det goda alkoholfria viner; något ni kan tipsa om?

    Har bolaget en minimumgräns för hur mycket man måste köpa för att ha rätt att lämna tillbaka de oöppnade flaskorna?

    Till sist: Vilken CIDER passar bäst till varmrökt lax? - Finns den cidern i alkoholfri variant?

  • Ankan
    Äldre 4 Feb 09:23
    #5
    Anonym (Klirr!) skrev 2016-02-04 09:07:37 följande:

    En parentesfråga; förväntas vi ha ordnat med boende, alt. rabatterat boende när vi bjuder långväga gäster? (Den som har längst att åka är min mamma; cirka 3 biltimmar).

    Maten vi serverar går inte väl ihop med öl, snarare med vin. Finns det något mellanting mellan vanligt vin och alkoholfritt vin? Ett vin med lägre alkoholhalt?

    Finns det goda alkoholfria viner; något ni kan tipsa om?

    Har bolaget en minimumgräns för hur mycket man måste köpa för att ha rätt att lämna tillbaka de oöppnade flaskorna?

    Till sist: Vilken CIDER passar bäst till varmrökt lax? - Finns den cidern i alkoholfri variant?


    Jag tror inte att någon förväntar sig att ni ska stå för boendet, det tycker jag låter orimligt. Vi bjuder gäster som kommer både från södra sverige och tyskland och ingen skulle kräva det. vi har dock vald feststället så att det finns billiga övernattningsmöjligheter direkt i närheten. att boka dem är dock frivilligt.

    jag tror det finns viner med lägre alkoholhalt nuförtiden på systemet, har dock inte testat än. Gå dit och fråga dem, de brukar var väldigt hjälpsamma. Samma gäller för alkoholfria viner. Jag tycker de kan vara lite för söta ibland, men har även hittat någon sort som jag tyckte var gott, kommer tyvärr inte ihåg vad den hette.
  • Äldre 5 Feb 18:52
    #6
    Anonym (Klirr!) skrev 2016-02-04 09:07:37 följande:

    En parentesfråga; förväntas vi ha ordnat med boende, alt. rabatterat boende när vi bjuder långväga gäster? (Den som har längst att åka är min mamma; cirka 3 biltimmar).
    .......
    Har bolaget en minimumgräns för hur mycket man måste köpa för att ha rätt att lämna tillbaka de oöppnade flaskorna?


    Svarar på två av frågorna: jag tror ingen förväntar sig att ni ordnar boende! 3 timmar bilresa som längst är inte superlångt. Det är ju trevligt om man väljer en lokal som inte ligger mitt ute i skogan, långt bort från alla övernattningsmöjligheter men mer än så bör ingen ha åsikt om.

    Om man får lämna tillbaks alla drycker, även 1 enda burk fulöl om man vill :) Tänk på att det ska göras inom den tid som står på kvittot bara, är 2 eller 3 veckor.
Svar på tråden Bör vi undvika alkohol vid middagen i detta fall?