• Äldre 1 Feb 11:55
    7510 visningar
    6 svar
    6
    7510

    Inför borgerlig vigsel, ring, kläder

    Hej!

    Den 10 april ska vi vigas, bara vi två, våra barn och två vittnen. Inget bröllop eller liknande mottagning. Vi ska vigas i stadshuset i hemstaden.

    Jag har tre frågor (som säkert hade kunnat placeras i någon annan kategori)

    1. Min blivande man ska inte ha någon ring. Vad säger man då, i vigselakten? (Jag ska däremot ha ring, både förlovningsring och vigselring....) Vigselförrättaren kan ju inte säga "Som ett minne av den här stunden, ge varandra en ring".... Tips på vad vigselförrättaren kan säga istället?

    2. Vad ska jag ha för kläder?! Jag avskyr att klä upp mig (är jeans/t-shirt/kofta-tjej) och trivs inte alls i klänning. Hade tänkt att jag skulle ha en fin vit spetsblus, ljusa jeans och höga klackar men det kanske är big no no? Jag menar, jeans när man gifter sig...? Gaaah det är så svårt. Tips på vad jag kan ha på mig?

    3. The other ring-question :) Jag har en hög (2.4 mm upptill) förlovningsring med 9 diamanter. Vad fasiken ska jag ha för vigselring som matchar? Jag vill helst ha en som jag sett från schalins, som är 1.4 mm hög, men är rädd att det kommer se helknasigt ut jämte förlovningsringen? När det är 1 mm skillnad i höjd?! Någon med erfarenhet?

    Ps. Det är sjukt pirrigt!

  • Svar på tråden Inför borgerlig vigsel, ring, kläder
  • Äldre 1 Feb 13:17
    #1

    Får man vara nyfiken och fråga hur det kommer sig att ni ser så olika på detta med ringar?

  • Äldre 2 Feb 16:22
    #2

    Hej!

    1. har jag inget svar på direkt, men det måste väl inte nämnas något särskilt alls? 

    2. Det är ju er vigsel, du får ha på dig vad fan du vill så länge din blivande säger att det är ok. :)

    3. Det är ju en smaksak. Själv hade jag tyckt att breddskillnaden inte gjort något alls utan kanske till och med snarare varit snyggare än två lika breda ringar. :)

  • Äldre 2 Feb 16:43
    #3

    Det nämns inget i borgerlig vigsel om ringar så vitt jag vet eftersom du inte måste ha ring vid en sån vigsel. Det är ju erat "ja" som är själva beviset på att ni är gifta. Ringar till borgelig vigsel välsignas ju inte.

    Byxor kan du ha men det måste inte vara jeans. Köp ett par fräcka satinbyxor tex eller fina kostymbyxor. Leta på nätet och se vad som finns och vad du kan tänka dig i byxväg.

    Ringfrågan är ju helt upp till dig. Inget som syns och man går inte direkt runt och mäter folks ringstorlek. Passar det för DIG är det perfekt.

  • Äldre 3 Feb 12:08
    #4

    Tack för era svar!

    Jag hittade både en ring och en klänning!! Det gick undan. Jag hade letat SÅ länge efter ring och så såg jag den, när jag eg skulle titta på en helt annan. Den är helt perfekt :) Och det visade sig att den har mitt namn :) 
    Hittade en vit klänning i midilängd med lite spets som är väldigt enkel men superfin och jag kände mig inte obekväm i den.

    Ang. varför jag ska ha två ringar och han noll, så är det dels för att han inte tycker om att bära ring, och dels för att han inte kan ha ring i sitt arbete. Jag däremot tycker att det är superfint med ring och bär det gärna. Vi har varit tillsammans så pass länge att vi inte behöver ifrågasätta varandras val sålänge det inte direkt påverkar den andre. Vi kommer inte vara mer eller mindre gifta beroende på om vi har ring eller inte :) 

  • Äldre 4 Feb 14:06
    #5

    Traditionellt i en kyrklig vigsel så är det bara tjejens vigselring som välsignas och prästen pratar om ringen och inte ringarna, även om man idag ibland låter killens förlovnings-/vigselring hänga med. Så nog bör även en vigselförrättare ha koll på formuleringar med bara en ring :)

  • Äldre 5 Feb 11:50
    #6

    Vi hade inga ringar
    Vi hade kläder vi gillade överlag.
    Vår borgerliga cermoni tog 3min
    Två vänner och inget mer än så.

    sedan gifte vi oss i kyrkan ett år senare, men som sagt, borgerliga delen var över på tre minuter och krävde inget, gör precis som ni själva känner


    Live free, ride free
Svar på tråden Inför borgerlig vigsel, ring, kläder