• cybbeko

hur gör man corsage själv?

Tycker det verkar kul att göra, men är det någon som kan berätta hur?

• Svar på tråden hur gör man corsage själv?
  • nallemaja

Det är väl i princip bara att ta en ros (eller vad man nu vill ha för blomma) och lite gröna blad och binda ihop med "blomsterståltråd" (grön ståltråd)

• cybbeko

hur får man fast det i kläderna sen då?

• milo

Ta en blomma och något grönt(¨blad av någopt slag) sätt ihop och linda med flora tejp (grön lättt töjbar blomster tejp) man kan vira lite fuktad bommull innan man lindar tejpen. Det finns särskilda corsage nålar men man kan använda säkerhetsnål eller broschnål. Tejpen kan man köpa bla annat på panduro.

• cybbeko

hur länge håller de ungefär tror ni? Om man gör av vanliga hederliga rosor?

• Ellte

Om du ger den lite vatten (typ en plastinlindad blöt papperstuss) klarar den sig ett antal timmar...om du inte ger den nåt vatten slokar den fort... :?

• nallemaja

Ett tips är att alltid göra två tillb rudgummen. Efter allt kramande efter vigslen blir det ganska tilltuffsade och då kan det vara kul att byta till en fräsch till festen...

• Hannita

ta e ett blad, en ros och bind sedan samman med gron blomster band (eller vad det nu kan heta) liksom runnare, lite pappers aktigt trad/band. sadean satter du fast crosagen pa baksidan av slaget sa inte nalen synes, alltsa hall crosagen mat slaget pa fram sidan och ta nalen fran baksidan. Sag det pa TV, sag jattelatt ut.

sen ar de ju experter, men jag tror definitivt att du kan gora det sjalv. (fast min beskrivning kanske itne var den basta.)!!

Ova lite hemma nagra ganger.

• cybbeko

Jea - vet inte om det var nån slags ironi, men jag hade tänkt att göra corsager till alla gäster/slälktingar som är bjudna på middagen. Dvs. ca 60 personer så då spar man ju lite mer än 150 ;)

• Ellte

Jea: Allt är ju inte en pengafråga heller :) Vi hade t.ex haft råd att köpa färdigtryckta inbjudningskort men tycker det är charmen att vi gjorde dem själva :)

• Jea

förlåt, det lät hårt ser jag nu. Det var inte meningen.

Hur som helst så råder jag dig att lägga ner projektet. Jag har som mest gjort 7 corsage till ett bröllop och det tar sin lilla tid. 60 st det gör man inte ens som florist ensam. När jag gifte mig gjorde jag inbjudan och tackkort och det var jättejobbigt. Ett corsage tar minst en kvart att göra och de ska göras dagen innan ditt bröllop.

• Jea

Det bästa bröllopstipset jag kan ge dig är att du inte ska ta på dig en massa arbete själv precis innan och på ditt bröllop.

Det är jättefint om alla gästerna får en blomma men jag tror det är bättre om bruden är utvilad, avslappnad och glad.

• cybbeko

nej, jag tänkte kanske inte sitta själv och göra allt jobbet, det låter ju helt galet. men kanske om man är tre sycken(eller fler?).
    Jag tänkte i sånna fall att de skulle vara väldigt enkla med typ en eller två blommor och kanske ett grönt blad.

• cybbeko

förresten, måste man verkligen göra precis dagen innan, kan man inte göra två dagar innan?

• Johanna = en lat kock

Cybbeko
    de håller bäst om de är gjorda samma dag...

• cybbeko

det kanske är dags å lägga ner då, tror ni inte ens nejlikor håller? De brukar ju vara så tåliga annars?

Jag får baka fortune cookies istället då.

Svar på tråden hur gör man corsage själv?