• Äldre 7 Dec 09:05
    8454 visningar
    7 svar
    7
    8454

    Sover ni med er briljantring/diamantring?

    Hej!

    Igår friade min sambo! Jag var hel förvånad! :)

    Jag fick precis en sån ring jag drömt om, en briljantring.

    Men nu vet jag inte hur jag ska ha den på mig, en dyr ring.. Sover ni med era briljantringar?

    Tacksam för svar. :)

  • Svar på tråden Sover ni med er briljantring/diamantring?
  • Äldre 7 Dec 11:48
    #1

    Jag har diamanter på min ring och tänkte först att jag behövde vara väldigt försiktig med den, sen anmärkte guldsmeden att det handlar om världens hårdaste material och att det ska väldigt mycket till för att ha sönder eller ens repa dessa. Väldigt logiskt när man tänker efter så klart :P

    De tyckte att det är helt rimligt att t.ex. styrketräna och klättra i berg med ringen på, det som i värsta fall kan hända är att man får repor på själva ringen (min är av vitguld) men det skulle vara enkelt att polera bort.

    Jag plockar av min ring när jag tränar akrobatik (då får vi inte ens ha dragkedjor av metall av säkerhetsskäl) och när jag dyker (jag är annars rädd att den ska glida av i vattnet då den blir hal och mina finger krymper rejält om de blir kalla). I övrigt har jag den på jämt, vare sig jag sover, tränar dans, simmar (ingen risk att fingrarna hinner bli så kalla som under ett längre dyk), bakar, eller något annat.

    Briljanter är ju inte riktigt så hårda som diamanter, men bör inte vara allt för lätta att repa heller. Fråga i butiken som han köpte ringen i om du är osäker :)

  • Äldre 7 Dec 11:56
    #2

    Jag blandade ihop brilliant med rubin ovan insåg jag nu, då brilliant bara beskriver slipningen så antar jag att det är en diamantring du har, jag har briljantslipning på mina också. :)

  • Äldre 7 Dec 13:08
    #3

    Sova med ringen är nog inte så farligt, i sängen är det ju mjuka material Glad
    Jag tror att det bästa är att känna efter själv när du vill och inte vill ha din ring. Det är nog väldigt olika hur folk gör. En del har ringen på sig hela tiden och utsätter den för vardagens påfrestningar. Men jag har också hört andra som bara tar på sig den när de ska vara finklädda.

    Jag tar alltid av mig min ring när jag duschar eller tvättar mig. Dels för att mina fingrar blir så hala att jag är rädd att jag ska råka dra av mig ringen, dels för att det kan komma in tvålrester och annat under stenen.

  • Äldre 7 Dec 16:28
    #4

    Jag tar bara på mig ringarna när jag går utanför dörren (om jag kommer ihåg det ;) ) 


    Annars ligger dom på vardagsrumsbordet med övriga smycken.

  • Plätti­s
    Äldre 7 Dec 16:58
    #5

    Jag har en halvallians som vigselring, och en slät som förlovningsring, och mina ringar är på så länge jag tycker det är bekvämt. Oftast sover jag med dem, men när jag smörjer händerna så blir det bara krångligt och då får de ligga på nattduksbordet istället. Om jag lagar mat, bakar eller diskar så åker de av om de bli i vägen, och när jag tränar får jag blåsor om jag inte tar av mig dem. 

    Du märker nog när du haft ringen ett tag vad du föredrar Glad Alla är olika. Jag har mina på mig i stort sett jämt (vitguldsringar, så de blir lite slitna) men min man tar bara på sig ringen när han ska till jobbet. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 7 Dec 19:56
    #6

    Jag har en briljantring, en enstensring. I början sova jag inte med den mest för att jag inte alls var van att sova med smycken, men efter bara ett par veckor kändes det så naturligt att jag slutade ta av den när jag gick och lade mig. Numera tar jag bara av den om jag smörjer in händer och fötter när jag ska sova, då får den vara av hela natten.

    Annars tar jag alltid av den när jag duschar för att inte håret ska fastna och för att den inte ska glida av. Jag tar alltid av den n'r jag smörjer in händerna för att det inte ska bli massa kladd rynt diamanten och i fattningen. Och jag tar av mig den om jag använder händerna när jag lagar mat (typ rullar köttbullar) av hygieniska skäl.

    I övrigt har jag den oftast på mig vad jag än gör och har vant mig vid att den sitter där, men blir fortfarande nojjig varje gång jag slår i och måste kolla att diamanten sitter kvar och att ringen ser ok ut och inte fått något hack eller stor repa.

  • crs
    Äldre 8 Dec 13:51
    #7

    Vad det är för slipning på stenen är nog inte så viktigt som vilken fattning den har, och även då handlar det väl främst om vad som är bekvämt. :) Kanske inte så skönt att sova på en "utstickande" sten. :) Plus att desto mindre infattning desto lättare för stenen att lossna, antar jag. Jag skulle vara mer orolig för det, än för att ha sönder den. 

    Jag har mina stenar bezelsatta, dvs nersänkta i ringen. Har på den när jag sover, men tar av den när jag duschar, smörjer händerna, bakar, grejar i trädgärden eller tränar. Det är för att jag inte vill att det ska fastna handkräm/deg/jord under stenarna. Att jag tar av dem när jag tränar är mest för att jag inte vill repa metallen i onödan. Den blir sliten ändå. :) 

Svar på tråden Sover ni med er briljantring/diamantring?