• mst.mr­sj82
    Äldre 3 Nov 06:23
    2788 visningar
    5 svar
    5
    2788

    Avec?

    Brukar man ha avec till bröllopstårta om det är ett bröllop där man äter vid 14-tiden? Vi tänkte rådfråga Systembolaget om dryck till vår meny. Ingen av oss är så insatta i vad som passar till dom olika rätterna

  • Svar på tråden Avec?
  • Plätti­s
    Äldre 3 Nov 10:39
    #1

    Jag hade haft alkoholfritt om maten serverades så tidigt. Starksprit/avec passar sig bättre på kvällen, tycker jag. 

    Men jag är rätt konservativ när det kommer till alkohol och uppväxt i en familj med enbart nykterister. Vi hade öl och vin till vår bröllopsmiddag som serverades klockan 17, och till tårtan och kaffet hade vi ingen avec. Ville man ha så öppnades baren då och man kunde byta in sina drinkbiljetter mot det, men jag tror inte att någon gjorde det. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Nov 15:29
    #2

    Om du vill kan du väl ha det! Men jag upplever att inte så många brukar vilja ha avec, även om det är senare under kvällen.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 3 Nov 17:22
    #3

    Ok tack????

  • Aniara­4
    Äldre 4 Nov 21:33
    #4
    +1

    Det beror nog på ens umgängeskrets. Våra gäster hade förmodligen gärna tagit en konjak/likör/whisky till kaffet om det bjöds, även om det var tidigare på dagen, andra kanske inte alls är intresserade. Det är nog i alla fall inget som kan förväntas eller krävas till en lunch (som jag skulle uppfatta det som om man börjar äta klockan 14) utan det skulle i så fall vara mer av en lyxig extragrej som eventuellt skulle uppskattas, men kanske inte ens det av alla.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 5 Nov 15:39
    #5

    Tack

Svar på tråden Avec?