• Äldre 30 Oct 13:11
    2936 visningar
    8 svar
    8
    2936

    Hur gör man?

    Hej på er!

    Här blir det bröllop i juni nästa år. ???? Kyrkan o festlokalen är bokad. Men vad gör man nu? Hur går man till väga när man planerar ett bröllop? Jag känner mig så splittrad. Jag tänker på klänningen, frisyren, skorna, sminket o allt det där. Jag tänker på vad menyn ska innehålla och hur ska festlokalen se ut? Vi vill ha ett mer bond- lantligt bröllop. Det känns som att jag bara sitter o googlar fram en massa bilder och sen inte gör något.

    Hur gjorde ni? När skickade ni ut inbjudningarna? Save-the-date kort? Sen då?

  • Svar på tråden Hur gör man?
  • Äldre 30 Oct 13:12
    #1

    Hej på er!

    Här blir det bröllop i juni nästa år. Kyrkan o festlokalen är bokad. Men vad gör man nu? Hur går man till väga när man planerar ett bröllop? Jag känner mig så splittrad. Jag tänker på klänningen, frisyren, skorna, sminket o allt det där. Jag tänker på vad menyn ska innehålla och hur ska festlokalen se ut? Vi vill ha ett mer bond- lantligt bröllop. Det känns som att jag bara sitter o googlar fram en massa bilder och sen inte gör något.

    Hur gjorde ni? När skickade ni ut inbjudningarna? Save-the-date kort? Sen då?

  • Äldre 30 Oct 13:21
    #2

    Hej hej!

    Vi gifter oss också i juni nästa år :)

    Vi har bokat lokal och bestämt plats för vigsel. Vi gifter oss borgerligt och kan boka vigselförättare som tidigast tre månader innan så det får vänta.

    Vi har bestämt ett tema så att det ska bli lättare att bestämma dekorationer och sånt. Maten är bestämd, vi ska bjuda på grillbuffe. Jag har köpt min klänning då det kan va lång leveranstid på dom om man har otur.

    Save the date kort skickade vi ut i augusti till våra långväga gäster, inbjudningarna kommer vi skicka i februari/mars någongång.

    Kläder till sambon är bestämt men inte köpts än, vår son ska ha likadana kläder. Kläder till dottern letar jag efter (barnen ska va brudnäbbar).

    Jag vet hur jag vill ha mitt hår och har kontaktat den frisör jag vill ska göra hår och sånt men hon ville avvakta lite med att boka då hennes syster och hennes bästa vän skulle gifta sig nästa sommar med.

    Men vi har i det stora hela bestämt allt redan så nu ska bara alla inköp göras och de planerar vi att göra nu så fort som möjligt för att slippa massa utgifter sen

  • mst.mr­sj82
    Äldre 31 Oct 03:15
    #3

    Sambon o jag har varit tillsammans i 15,5 år till nästa vecka. Han friade på julafton förra året. Där efter började jag lite smått planera fast jag har rådfrågat sambon om det mesta för vi är två om att gifta oss. Klänningen var jag 100% säker på eftersom jag föll för den redan 2013. Jag såg den av en slump när en kompis skulle visa mig sin brudklänning. Hon köpte den på jjshouse.com vilket jag också ha gjort. Jag köpte en vit bok med blanka sidor som jag har skrivit om all planering i. Våra save the date kort är våra inbjudningskort köpte dom på optimal print där kan man själv designa sina egna kort o dom är billiga, men ändå snygga. Skriv gärna listor. Du kan tex lista upp vilka saker/ detaljer du kan tänka dig på brudklänningen som ska den vara lång, kort,färgad eller ofärgad klänning osv. Ringarna o materialet på dom. Inbjudningarna skickade vi ut åtta veckor innan. Vi gifter oss om sex veckor o all planering är snart avklarad. Vi ska ha dop o bröllop samtidigt. Ska det vara lantligt bröllop kan du tex göra en egen brudbukett av blommor som växer då. Lycka till

  • Äldre 6 Nov 08:27
    #4
    Emelie88 skrev 2015-10-30 13:21:36 följande:

    Hej hej!

    Vi gifter oss också i juni nästa år :)

    Vi har bokat lokal och bestämt plats för vigsel. Vi gifter oss borgerligt och kan boka vigselförättare som tidigast tre månader innan så det får vänta.

    Vi har bestämt ett tema så att det ska bli lättare att bestämma dekorationer och sånt. Maten är bestämd, vi ska bjuda på grillbuffe. Jag har köpt min klänning då det kan va lång leveranstid på dom om man har otur.

    Save the date kort skickade vi ut i augusti till våra långväga gäster, inbjudningarna kommer vi skicka i februari/mars någongång.

    Kläder till sambon är bestämt men inte köpts än, vår son ska ha likadana kläder. Kläder till dottern letar jag efter (barnen ska va brudnäbbar).

    Jag vet hur jag vill ha mitt hår och har kontaktat den frisör jag vill ska göra hår och sånt men hon ville avvakta lite med att boka då hennes syster och hennes bästa vän skulle gifta sig nästa sommar med.

    Men vi har i det stora hela bestämt allt redan så nu ska bara alla inköp göras och de planerar vi att göra nu så fort som möjligt för att slippa massa utgifter sen


    Hej och Grattis till det kommande bröllopet!! :D

    Tack för att du delade dina tips och tankar. 
    Kommer ni att hyra in någon som tar hand om grillbufféen ? 
  • Äldre 6 Nov 08:48
    #5
    mst.mrsj82 skrev 2015-10-31 03:15:33 följande:

    Sambon o jag har varit tillsammans i 15,5 år till nästa vecka. Han friade på julafton förra året. Där efter började jag lite smått planera fast jag har rådfrågat sambon om det mesta för vi är två om att gifta oss. Klänningen var jag 100% säker på eftersom jag föll för den redan 2013. Jag såg den av en slump när en kompis skulle visa mig sin brudklänning. Hon köpte den på jjshouse.com vilket jag också ha gjort. Jag köpte en vit bok med blanka sidor som jag har skrivit om all planering i. Våra save the date kort är våra inbjudningskort köpte dom på optimal print där kan man själv designa sina egna kort o dom är billiga, men ändå snygga. Skriv gärna listor. Du kan tex lista upp vilka saker/ detaljer du kan tänka dig på brudklänningen som ska den vara lång, kort,färgad eller ofärgad klänning osv. Ringarna o materialet på dom. Inbjudningarna skickade vi ut åtta veckor innan. Vi gifter oss om sex veckor o all planering är snart avklarad. Vi ska ha dop o bröllop samtidigt. Ska det vara lantligt bröllop kan du tex göra en egen brudbukett av blommor som växer då. Lycka till


    Hej och stort Grattis till det kommande bröllopet. 

    Du gav mig mycket att tänka på(!) Många riktigt bra idéer!!
    Tack så jättemycket för att du ville dela dina tips och tankar. 
    Så här är det, jag är (enligt min sambo..... och alla andra i min omgivning) en obotlig tidsoptimist. Och jag är livrädd för att glömma bort något. 
    Såååå jag ska absolut köpa en vit bok i helgen. Tungan ute

    Tack och Lycka till själv! Hjärta
  • Plätti­s
    Äldre 6 Nov 09:44
    #6

    Jag gifte mig nu i somras, och vi började planera bröllopet på riktigt ungefär sju månader innan. Börja med att bestämma var och hur ni vill gifta er. Borgerligt eller i kyrkan? Populära lokaler behöver man boka långt i förväg, ibland minst ett år om man har otur. 

    Har ni kommit överens om gästlista? Annars är det bra att börja med den också, så ni vet hur många gäster ni ska få plats med i lokalen. 

    Klänning är bra att börja titta på nu också, dels för att det kan vara leveranstid, men också för att butikerna rensar ut 2015 års modeller för att få plats med 2016. Vissa butiker behöver man boka tid hos, så det är bra att ringa i förväg. Och en del tar några hundralappar för utprovning, som man sedan får tillbaka om man köper klänningen där i slutänden. 

    Även om man tänkt köpa på nätet är det viktigt att prova för att se vad man passar i och vad som känns bra. Jag provade i evigheter innan jag visste vad jag ville ha, och sedan hittade jag Klänningen på Etsy. (Om du beställer på nätet, tänk på att ha utrymme över i budgeten för sömmerska, det blir sällan helt perfekt.) 

    Mitt tips angående dekorationer är att göra enkelt men följa ett tema. Vi hade björkar som tema, så vi hade det på inbjudningarna, dekorerade i vitt, grönt och svart, och så hade jag gjort egna girlander i papper och snöre där jag klippte ut löv på egen hand. Lite tidskrävande, men enkelt och superfint! Att du tittat på bilder och har en idé om hur du vill göra är bra, men vad krävs för att få till det du ser på bilderna? Är det blommor, tyger eller något annat som du fastnat för? 

    Viktigast av allt är att komma ihåg att ni inte gör det för bröllopet, ni gör det för att fira ett långt och kärleksfyllt liv tillsammans med den ni älskar. Herregud så mycket ångest jag hade i perioder under planeringen, innan jag insåg att om jag mår dåligt av det så är det onödigt. Bröllopsplaneringen ska vara rolig, och det blev den efter den insikten. Och min man var superengagerad i vissa delar, men behövde ibland strikta instruktioner om att bara sitta stilla och vika alla festhäften, slicka kuvert eller vad det nu kunde vara. 

    Bröllopsdagen blev precis som vi hade föreställt oss, och det var så mycket kärlek överallt. Ser fram emot när mina syskon börjar gifta sig så jag får vara delaktig i alltihop igen :D


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • alexan­drathe­rese
    Äldre 6 Nov 16:50
    #7

    Inspiration för hur mitt bröllop ska se ut har jag hittat på Pinterest. Det är ett superbra ställe och då kan man göra sin egen board som man pinnar bilder till! Vi ska gifta oss på en gård på landet och har det här som inspiration - www.pinterest.com/mjaou/wedding/

    Jag har redan planerat allt till bröllopet som sker i juni 2017, så nu har jag inte mycket att göra förrän det är dags att sätta igång med allt. Sitter och letar klänningar och vigselring nu. Har ett hum om hur jag vill att min klänning ska se ut (tror att det är en bild på en i min Pinterestmapp som jag övervägde att köpa, men folk hade olika åsikter om storlekarna så blev osäker).


     

  • Äldre 7 Nov 11:50
    #8
    Chrida skrev 2015-11-06 08:27:44 följande:

    Hej och Grattis till det kommande bröllopet!! :D

    Tack för att du delade dina tips och tankar. 

    Kommer ni att hyra in någon som tar hand om grillbufféen ? 


    Ja dom som ordnar cateringen står även för en grillmästare som grillar köttet på plats och en som ser till att det finns mat på uppläggningsfaten ????
Svar på tråden Hur gör man?