• june2017

    Bröllop 2017, vilka mer?

    Vi har bestämt datum (10/6-17) och mycket av detaljer är framspånat men inte så mycket egentligen bokat. Vi gifter oss borgerligt hemma på vår altan (någon som vet hur långt i förväg jag bör boka vigselförrättare?) Och har festen 50m därifrån i en lada vid sjön. Ett extra partytält skall sättas upp utanför ladan för att det skall bli större.

    Gästlistan är nu på 92 personer (wow) och då räknar jag med ca 80 ätande gäster. Vi kommer att ga grillbuffé och efterrättsbuffé, ingen tårta.

    Tärnor är valda och tillfrågade, alla tackade ja. Toastmadame och toastmaster är frågade men endast ett svar än så länge :)

    Vi kommer att skippa save the date och skickar istället ut inbjudningarna i slutet av januari. Många av våra gäster är långväga så de behöver god tid.

    Jag kommer göra hår och smink själv (tsm med tärnorna) och blommorna blir vilda ängsblommor som svärmor och svägerska skall fixa. Jag kommer att göra nästan all mat själv (jag älskar den minutiösa planeringen som krävs) men ha en kock som grillar köttet.

    I oktober så kommer jag och tärnorna åka för att prova klänningar :D

    Jag vet egentligen inte riktigt vart jag skall börja boka grejer, men dekorationer och övriga saker jag behöver köper jag efter hand redan nu.

  • june2017

    Jag har tänkt bli av med 10kg innan bröllopet, men ja, helt ärligt så får vi väl se hur det går med det ;)

    Iaf så tänkte jag och mina tärnor ha en heldag med att prova klänningar i oktober (jag gifter mig 10 juni) precis som de gör i amerikanska filmer :D då ska vi se vilka modeller som passar oss, men jag tänkte beställa den via internet runt jul. Då hoppas jag på att få den i god tid och även ha tid för att göra eventuella förändringar.

    Köpte min balklänning från dressilyme.com och blev jättenöjd, så kanske därifrån :)

    Nu har vi snart bestämt gästlistan också, såå roligt :D

  • june2017
    MalinSofia skrev 2016-09-12 15:24:34 följande:

    Har varit borta från denna sida ett tag och försökt läsa ikapp.

    Idaa87 - oj vad långt ni kommit i planering. Riktigt skönt att ha "allt" klart så långt i förväg.

    Har lyckats hitta både fotograf och dj som blev bra mycket billigare än vi budgeterat för. Hela 5000:- billigare för fotografen och 1500:- billigare för dj.
    + att vi har räknat för 80 personer men dragit ner gästlistan lite så det blir bara 74 personer. Lite mer pengar att spara in där.

    Så några stora poster är klara iaf.

    Har även lyckats deala till oss transporten till kyrkan billigare än vad vi budgeterat för. Känns så skönt.


    Någon mer som har svårt att inte visa upp för alla hur ni tänkt?
    Jag skulle vilja visa hela världen hur långt vi kommit i planeringen mm.
    Men min sambo (som har en poäng) vill inte att vi ska visa någonting. Då blir det ju ingen överraskning kvar till själva dagen.
    Men det är så svårt.

    Är det någon annan som inte tänkt sova på hotell på bröllopsnatten?
    Vi har tänkt att "spara" den kostnaden till sen. Dels för att det känns så onödigt att lägga 2-3000:- på ett hotellrum som man bara utnyttjar några få timmar.
    Vill inte åka tidigt från festen bara för att få sova på hotell.
    Då tar vi det hellre senare där vi kan utnyttja hela natten.


    Kul att ni lyckades spara pengar på så många poster! :D

    Vi har bokat vigselförrättare samt catering (till delar av maten, jag ville göra det själv egentligen men inser nu att med 100 gäster så kan det bli tufft... ;) ) och köpt material för första utkastet av inbjudningarna. 

    Gästlistan är iaf spikad och jag och mina tärnor skall prova klänningar den 15 oktober.

    Jag vill också gärna berätta ALLT, men samtidigt så vill jag att allt skall vara en hemlis... Svårt!

    Jag har bestämt en låt som jag skall sjunga under middagen, Bruce Springsteens Two for the road.

    Vi kommer inte att sova på hotell, dels så är vi hemma och dels så tror jag inte heller att det är värt det eftersom det är så få timmar :) Vi kommer ha festen i en lada på vår gård så det vore ologiskt att åka iväg till stan på natten. Däremot så ska jag bädda rent med nya fina sängkläder och kanske göra lite fint med en blombukett eller så, så att det är lite extra iaf :D

    Så roligt, och nu känns det okej att verkligen börja på riktigt med inköp och så :)
  • june2017
    Lööw Fotografi skrev 2016-09-20 23:25:56 följande:
    Inget fel att välja att sova hemma. Men jag skrattade när du skrev att du tänkte bädda rent. Lite småsunkigt annars att inte ens köra nytvättade lakan på bröllopsnatten. Kanske lämna sängen obäddad på morgonen också? ;)
    Jag kanske uppfattar det fel, men jag tog lite illa upp av tonen i ditt inlägg. 
    Vad jag menar är att NYA (alltså helt nya) sängkläder samt lite pyntat med blommor och levande ljus kan vara en rolig detalj på bröllopsnatten som ger en lyxigare känsla även om man sover hemma.

    I övrigt så bäddar vi aldrig sängen på morgonen annat än om vi vet att vi skall få besök, så det hade varit helt i sin ordning :D
  • june2017
    Lööw Fotografi skrev 2016-09-21 10:43:10 följande:
    Nämen oj! Förlåt. Jag tror att du missuppfattade vad jag skrattade åt. Jag skrattade bara åt tanken och scenariot att man inte gör i ordning säng eller sovrum över huvud taget. Att bädda rent är ju det minsta man kan göra, och du köper ju nytt dessutom. Hade jag också gjort om jag var du.
    Haha okej, tack för förklaringen, ett missförstånd helt enkelt! :D

    Anyway, jag letar nu efter en trubadur... Vi funderade länge på musiken, och jag vill egentligen inte ha ett helt band, men gärna nån liten livemusiker. SÅ vi bestämde oss för trubadur, men de vi ville ha kunde inte vårt datum och nu är det svårt att tänka om ;)
    Sent på kvällen blir det spotifylista :)

    Ingångsmusiken för mig blir introt till bruce springsteen Jungleland, och utgång har vi ingen då vi direkt ska brudskåla på verandan där vigseln är :)

    Jag har färdigställt inbjudningskorten på datorn och ska snart börja provgöra dem :D
    Så spännande!
  • june2017
    Lööw Fotografi skrev 2016-09-21 17:02:26 följande:
    Tror du inte det blir svårt att gå till Jungleland? Tänker på rytmen. Jag är inte så musikalisk. När jag testar själv så har jag svårt att hitta tempot märker jag. Du kanske lyckas bättre?
    Jag ska gå ner för en trappa och sedan är det inte många steg, så det är inte så lång inmarsch. Tanken är att fiol-introt blir tärnornas ingång och sedan kmr jag att komma i synfält precis när pianot drar igång. Sedan är det bara 4 steg kvar typ :)
    Så det tror jag ska bli bra, måste bara hitta en version utan sång, vore så knepigt om han börjar sjunga mitt i inmarschen ;) :D
  • june2017
    Lööw Fotografi skrev 2016-09-23 14:32:24 följande:
    Hittade en instrumental version på spotify. Jungleland på albumet Tones Now: Hits Vol 7

    Annars kanske ni känner någon som kan köra piano eller elpiano?
    Tackartackar! Den hade jag nog inte hittat själv (A)
    Superbra!
    Det är så kort vigsel så vi struntar i livemusik där och satsar på att ha det vid middagen ist :)

    I övrigt så börjar det närma sig klänningsprovning! Den 15/10 ska jag och mina tärnor prova klänningar, och det ska bli så roligt! Jag har ingen aning om vad jag egentligen vill ha, så det blir spännande.

    I eftermiddag så tänkte jag boka möte med cateringföretaget för att bestämma mer exakt vad de ska göra, och så är gästlistan nu spikad! 84 inbjudna gäster blir det.

    Jag handlar på glas och porslin och sånt lite eftersom, och har skrivit en lång lista på saker att beställa på black friday 25/11, tänkte försöka hitta kap där.

    Saker att fixa nu är fotograf, trubadur och en grillkock. Och skrivaren, så jag kan börja göra provexemplar på inbjudningskorten :)
  • june2017
    MalinSofia skrev 2016-10-07 11:38:04 följande:

    När ska man börja inkludera toastmaster, tärnor och bestman?

    Det finns många listor på vad dom ska/kan göra men när ska man börja prata och inkludera dom i själva planeringen?

    Känns så svårt att veta. Just nu är det 8,5 månader kvar och det känns som om jag inte kan prata med dom redan nu?
    Och om vad isf?


    Mina tärnor är redan inkluderade och vi ska till helgen prova klänningar, gå på spa och prata igenom allt i minsta detalj. Det känns viktigt för mig att de är på samma bana som jag och tänker på samma sorts detaljer.

    Toastmadame är en av tärnorna så hon är i högsta grad redan involverad.

    Toastmaster är min bror, och då jag känner honom så väl så har jag förstått att han tänker att han tar infon lite längre fram. Så med honom så tänker jag prata igenom detaljerna runt jul när vi ses "face to face", och sedan så får toastmaster och madame med en lista med information när inbjudningskorten går ut, i slutet på januari. 

    Själv så är jag ett planeringsfreak och om det hade varit jag som var toastmadame eller tärna så hade jag gärna vetat allt tidigt :) Men det beror säkert på hur de är som person. Du kanske kan börja med att visa inspirationsbilder så att de får en övergripande bild av "designen" och upplägget? :)
  • june2017
    Anna W skrev 2016-10-11 09:41:27 följande:

    Hej!

    Inte varit inne på denna sidan på väldigt länge, men vad kul det är att läsa om allas planering och idéer!

    Jag har en fråga ang inbjudningskorten, när postar ni ut dem, hur lång tid i förväg????

    Ha de gött!


    Vi kommer att posta våra i slutet på Januari, och bröllopet hålls i början på juni. Sista svarsdag blir 10 april, exakt 2 månader innan bröllopet.

    Anledningen till detta är att vi inte kommer att skicka ut några save-the-date utan inbjudningen blir det första gästerna får veta om bröllopet. Det är kanske traditionellt lite tidigt för inbjudningen men eftersom att semesterplaneringen är i februari för många, och vi har många långväga gäster så vill jag gärna att alla ska få en ärlig chans att planera. 
Svar på tråden Bröllop 2017, vilka mer?