• Arteme89

    Bröllop 2017, vilka mer?

    Vi bestämde oss för ett par veckor sedan att vi kommer gifta oss under sommaren (juli-aug) 2017 och är i början av vår planering.

    Vilken kyrka vi ska använda är vi nästan säkra på och även var festen ska hållas. Problemet är att det tar ca 30 min att köra mellan. för oss är det inga problem men tänker mer på gästerna. Hur långt iväg kan man skicka dem på fest efter vigseln?

    Vi har äntligen lyckats räkna ut en preliminär budget för det och börjat klura på de olika posternas kostnad, se över olika leverantörers kostnad o för/nackdelar. Just nu är jag insnöad på tema. Lutar åt havstema med snäckor, ljusa färger i blått och kanske strandsand inkorporerad som dekoration på ett vis.

    Angående maten så hade vi tänkt laga den själv (förbereda så mycket vi kan iaf) i förväg men sedan ha hjälp på själva festen med slutarbete och servering. Är det logiskt att klara av det? Vi kommer vara max 65 personer. Catering är ju ett alternativ men tänkte att vi sparar en hel del pengar på att laga själv. finns det bra catering i hässlehommstrakten annars?

  • Arteme89

    Vi har planerat det mesta av bröllopet lite i teorin redan. Vårt datum är satt till 29 juli 2017 så vi känner oss inte så stressade med att dra igång med all definitiv planering redan nu, troligen kommer vi ändra oss på vägen iaf. Men lokal och kyrka är i alla fall bokat, näbbarna, best man och toastmaster satt samt save-the-date utskickat till de inbjudna som står oss närmst.

    Nästa steg som är inplanerat är tygshoppning på sportlovet (min mamma ska sy både brudklänningen och näbbarnas klänningar) så innan dess får jag beställa he mönstret bara.

    Har ett huvudbry med färgerna och blommorna men det ska nog lösa sig tids nog. Vi hade först tänkt beställa inbjudningskorten och sen göra programmen och festhäftena själva men tror nästan det lutar åt att göra allt själv ändå. Så kan man hålla samma linje och design på allt och förhoppningsvis komma undan billigare med.

    Vi blir ungefär 60 pers så sitter också och klurar på hur man kan göra bröllopsfesten lite speciell, inte bara för oss utan gästerna med.

  • Arteme89
    Liii skrev 2016-09-26 11:24:00 följande:

    Bordsplacering... Är det ett måste? Tänkte om det blir helknäppt utan?


    Vi kommer bli mellan 20-30 gäster, alla känner alla redan


    Jag tror det beror på lite hur era gäster är. Har man en väldigt social umgängeskrets kan de nog klara av att hitta någon bra plats att sitta ändå men är det kanske inte så att "alla känner alla" kan det ju bli lite klickar i placeringen. Att man bara sitter och pratar med de man redan känner. Vi ska blanda lite men ändå placera gästerna i par om de kommer i par. Så att de sitter antingen bredvid eller mittemot. Sedan blanda paren sinsemellan. Vi har en hel del som aldrig träffats förr så vi vill blanda hejvilt men ändå ge gästerna en viss trygghet.
  • Arteme89
    Liii skrev 2016-09-26 11:27:00 följande:

    Och det här med vigsel och festprogram ger mig huvudvärk. Hur gör man såna egentligen? Hur vet man vad som ska vara med i dom? Skäms

    Vi har en bröllopsplanerare som gör i princip allt utom trycksaker


    www.brollopsguiden.se/festen/innehall-festprogram/38
    Denna sida har flera tips på vad ni kan ha i ert festprogram, allt behöver såklart inte vara med men kan vara bra att slänga en blick dit för att få inspiration.

    www.svenskakyrkan.se/vigselgudstjansten
    Här får du sedan en överblick över hur vigselakten går till. Vissa element, står vid dem, kan man utelämna, vissa har man några olika alternativ att välja mellan och vissa saker är obligatoriska. Sedan kan du utforma själva programmet liknande layouten till ditt festprogram kanske för att få en röd tråd genom hela bröllopet.
Svar på tråden Bröllop 2017, vilka mer?